مشهد/

راه اندازي سامانه جامع موقوفات يك اتفاق ملي كم نظير است

مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي گفت: راه اندازي سامانه جامع موقوفات يك اتفاق ملي كم نظير در كشور است كه تمام اطلاعات موقوفات كشور در آن قابل مشاهده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي، حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد با بيان اينكه دهه آخر صفر به نام هفته وقف نامگذاری شده است، اظهار داشت: سامانه جامع اوقاف سبب كاهش مشكلات جدي گذشته شده است و اطلاعات و مدارک  موجود به روز و امروز به راحتی موقوفات کل استان، شهرستان، و موقوفات در اين سامانه قابل رویت است.

وي با بيان اينكه با راه اندازي اين سامانه ديگر مانند گذشته موضوع تجدید اجارات به صورت دستی صورت نمی گیرد، گفت: داد وستد های موقوفات در اين سامانه موجود و قابل رصد و پی گیری است.

گنابادي نژاد همچنين با اشاره به صندوق قرضا لحسنه راسخون افزود: همچنين صندوق قرض الحسنه اي با عنوان راسخون ايجاد شده كه تمام داد و ستد ها  از طریق بانک ملی صورت می پذیرد و بنا است تا در آينده به بانک وقفی تبدیل شود.

وي ادامه داد: زماني ما مي توانيم خود را خادم موقوفات بدانيم که بتوانیم اعتماد مردم را جلب كنيم و عملكرد خود را به آنان گزارش دهيم.

مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي با بيان اينكه بيشترين و محوري ترين موقوفات سهم سيدالشهدا است، بيان داشت: استان خراسان رضوي داراي 109 هزار رقبه است كه توسط 24 نمايندگي اداره مي شود و21 هزار موقوفه استان توسط 2500  متولی اداره می شود.

وي ادامه داد: در سالهاي پس از انقلاب 50 تا 70 درصد در آمد موقوفات از محل واگذاری زمین خام به صورت حق تملک اعیان به مردم بوده است كه در سالهاي اخير با  همت و تلاش و عزم و اراده چیزی به نام واگذاری زمین در اداره اوقاف استان خراسان رضوی نداشته ایم. و تجدید و وصول اجارات و به روز رسانی محاسبات مال اجاره ها افول نکرده و افزایش هم داشته است.

گنابادي نژاد با بیان اینکه وجود بقاع متبرکه و امامزادگان در هر منطقه اي موجب رونق آن منطقه شده است، گفت: 250 امامزاده در استان خراسان رضوی وجود دارد و به دلیل بارگاه حضرت رضا (ع) بخش قابل توجه از زائرین بقاع و امامزاده گان ما زائرین غیر ایرانی هستند.

وی ادامه داد: استفاده درست از بقاع و امامزادگان سبب ايجاد پایگاهي برای تبین و ترویج دین مي شود، افزود:  30مسئول فرهنگي در امامزادگان سطح استان مسئول پیگیری برنامه هاي فرهنگي هستند. 

مدير كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي بيان داشت: براساس آمار و اطلاعات موجود 90درصد زائرین حرم امام رضا (ع) از راه زميني به مشهد مشرف می شوند و اين فضا فرصت خوبي براي شناسايي آسيب هاي زيارت است.

وي افزود: در حال حاضر 4 امامزاده برای تجهیز، نوسازی، بهسازی  به عنوان میقات الرضا(ع) براي توقف زائرين و تامين نیازهای خدماتی آنها در نظر گرفته شده است تا از نظر روحی و روانی یک آمادگی نسبی براي زيارت به وجود آيد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مسابقات قرآن اظهار داشت: مسئولیت قانونی مسابقات قرآن در کشور در همه سطوح بر عهده اداره اوقاف می باشد، در سالهاي گذشته آمار و اطلاعات شركت كنندگان مسابقات در استان حدود 5 هزار نفر بوده است كه به 104 هزار نفر در سال جاري افزايش يافته است و اين يك اتفاق بزرگ در کشور بود و در صورت برنامه ریزی، تبلیغ، و ...  جوانان بیش از این به اين سمت روی می آورند.

گنابادي نژاد تصريح كرد: وقف يك سرمایه اقتصادی با پشتوانه اعتقادی برای فعالیت های دینی و مذهبی است كه رضا خان سعي داشت که این سرمایه اقتصادی را از اداره علما و روحانیت خارج و در اختیار خودش قرار بدهد. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.