در سه سال گذشته؛

تولید نفت اوپک به بالاترین سطح رسید

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین برآورد ماهانه خود اعلام کرد: تولید نفت اوپک در دسامبر 2011 به بالاترین سطح خود در سه سال گذشته رسید.

به گزارش

باشگاه خبرنگاران

و به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ بر پایه تازه ترین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی (آی.یی.ای)، به دنبال شتاب گیری روند تولید نفت خام لیبی و رشد تولید نفت عربستان و امارات، کل تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در دسامبر 2011 به بالاترین سطح در سه سال گذشته رسید و انتظار می رود این رقم در ژانویه بیشتر شود.

تازه ترین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد کل تولید اعضای اوپک در دسامبر سال گذشته میلادی با افزایش روزانه 240 هزار بشکه به 30 میلیون و 890 هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این مقدار در ماه نوامبر 30 میلیون و 640 هزار بشکه در روز بود.

تولید نفت ماه دسامبر اعضای اوپک از رقم تولید گروهی توافق شده در نشست 23 آذر (روزانه 30 میلیون بشکه) فراتر رفته است، رقم توافق شده برای تولید گروهی اعضای اوپک تولید نفت خام عراق را نیز شامل می شود.

بر پایه تازه ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک، تولید نفت اعضای این سازمان در دسامبر 2011، 30 میلیون و 820 هزار بشکه در روز بوده است.

بر اساس ارزیابی آی یی ای، تولید نفت اعضای اوپک در ماه ژانویه با رشد بیشتری همراه خواهد بود.

این گزارش می افزاید: تولید نفت عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان در ماه گذشته میلادی، با افزایش روزانه 100 هزار بشکه ای به 9 میلیون و 850 هزار بشکه در روز رسید.

با توجه به افزایش صدور محموله های نفتی عربستان به غرب، پیش بینی می شود تولید نفت این کشور در ماه ژانویه به رقم روزانه 10 میلیون بشکه نزدیک شود.

به دنبال روند سریع از سرگیری تولید نفت خام لیبی، تولید نفت این کشور در دسامبر 2011 به 800 هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم در ماه نوامبر 555 هزار بشکه در روز بود.

کشورهای الجزایر، آنگولا، اکوادور، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا 12 عضو اوپک هستند.

نشست بعدی اوپک در تاریخ 14 ژوئن (24 خرداد) در وین اتریش برگزار خواهد شد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار