با توجه به نتايج به دست آمده در مسابقات جهاني كره جنوبي؛

كارشناس يخ نوردي: پتانسيل يخ نوردان كشورمان بالاست

كارشناس يخ نوردي گفت: عملكرد يخ نوردان كشورمان در مسابقات كره جنوبي راضي كننده است اما پتانسيل آنها بيشتر از اينهاست.

رضا زارعي در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران افزود: نخستين حضور يخ نوردان كشورمان در رقابت هاي جهاني كره جنوبي راضي كننده است و عملكرد خوبي ارائه دادند اما پتانسيل آنها بيشتر از اينهاست در اين بين بايد توجه كنيم كه آنها (يخ نوردان ميهن مان) بي تجربه هستند و نياز به شركت بيشتر در مجامع بين المللي دارند.

وي تصريح كرد:‌ در اين مسابقات كار زيادي نكرديم و تجربه زيادي هم نداريم براي اعزام افراد از نفرات برتر مسابقات قهرماني كشور استفاده كرديم.

زارعي در ادامه گفت:‌ از 5 نفر اعزامي به اين مسابقات مهسا حكام زاده تنها يخ نورد بانوان تيم رتبه چهاردهم را از آن خود كرد و مسعود زينالي نيز عنوان نوزدهمي را براي خود كسب كرد.

وي تاكيد كرد: اين رقابت ها كه طي روزهاي 25 و 26 دي در چونگ سونگ اين كشور برگزار شد در دو بخش سختي مسير و سرعت انجام شد و ورزشكاران به رقابت پرداختند.

زارعي عنوان كرد:‌ مسابقات جام جهاني در پنج و شش مرحله صورت مي گيرد و در نهايت مجموع امتيازات در اين مراحل قهرمان را مشخص مي كند.

وي اضافه كرد:‌ رقابت هاي جهاني كره جنوبي اولين مرحله بود بعد از اين مسابقات كشورهاي سوييس، فرانسه، روماني و روسيه ميزبان اين رقابت ها خواهند بود.

زارعي گفت: در نخستين مرحله 80 نفر از يخ نوردان مطرح دنيا در كره جنوبي حضور داشتند و با توجه به دوري مسافت استقبال اروپايي ها كمتر بود.

وي اضافه كرد: در اين مسابقات روس ها نتايج خوبي آوردند و با توجه به اينكه منطقه آلپ مهد يخ نوردي اروپاست نتايج مراحل بعدي كه در كشورهاي اروپايي برگزار مي شود به مراتب فرق خواهد كرد.

زارعي عنوان كرد: يخ نوردي در كشورمان سابقه ده ساله دارد و به صورت پراكنده انجام مي شود.
در اين سال ها سه دوره قهرماني كشور را برگزار كرديم و اولين دوره براساس قوانين اتحاديه جهاني كوهنوردي صورت گرفت.

وي اشاره كرد:‌ اين ورزش جذاب و هيجان انگيز است و در برخي موارد سنگنوردان نيز به يخ نوردي مي پردازند و علاوه بر وسايل و تجهيزات استاندارد نياز به آبشار(طبيعي و مصنوعي) دارد.

زارعي گفت: يخ نوردي مانند سنگنوردي نيز در يكي دو دوره آينده وارد المپيك خواهد شد ما هم براي حضور در اين رقابت هاي جهاني مي توانيم قهرمان پرورش دهيم و به آن اعزام كنيم.

وي در ادامه گفت: متاسفانه امكانات يخ نوردي در كشورمان خيلي كم است و فدراسيون آبشار مصنوعي ندارد كه در اختيار علاقه مندان قرار دهد و تنها ديواره اين ورزش در بخش خصوصي در مدرسه هملون ميگون قرار دارد.

زارعي گفت: ايجاد آبشار مصنوعي هزينه بالايي دارد ولي اين يك نياز اساسي براي انجام يخ نوردي است و بايد تامين شود.

وي يادآور شد: آبشارهاي طبيعي در دل كوهستان ها و در مسيرهاي صعب العبور قرار دارند و دسترسي به آنها خيلي سخت است و در ضمن يخ ناپايداري دارند و ريسك كار بالاست و هر لحظه نمي شود روي آنها يخ نوردي كرد و امكان دارد به خاطر گرما يخ ذوب شود و سقوط كند و جان ورزشكار را به خطر بياندازد و آبشارهاي مصنوعي بهترين گزينه است.

زارعي اظهار داشت: اگر امكانات اين ورزش مهيا شود علاقه مندان زيادي جذب يخ نوردي مي شوند و بايد فرهنگ سازي شود و بيشتر در جامعه شناسانده شود.

وي خاطرنشان كرد: اميدوارم روزي فرا برسد كه يخ نوردان كشورمان در عرصه هاي بين المللي حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشند و جزء قهرمانان مطرح دنيا باشند و اين به دست نمي آيد جز با آموزش هاي مناسب معرفي بيشتر آن به مردم و شركت در مسابقات خارجي و استفاده از تجربيات حرفه اي ها است./مح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار