۲۸ : ۰۱ - چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶
کد خبر: ۸۳۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹

فناوری تلفن‌های همراه روز به روز پیشرفت می‌کند. گوشی‌ها باریک‌تر، پرقدرت‌تر و محتوای آن‌ها غنی‌تر می‌شود. اما همه این‌ها برای موبایل‌هایی که در سال ۲۰۱۲ تولید می‌شوند تنها حدس و گمان یا پیش‌بینی است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری دیجیتال باشگاه خبرنگاران؛ فناوری تلفن‌های همراه روز به روز پیشرفت می‌کند. گوشی‌ها باریک‌تر، پرقدرت‌تر و محتوای آن‌ها غنی‌تر می‌شود. اما همه این‌ها برای موبایل‌هایی که در سال ۲۰۱۲ تولید می‌شوند تنها حدس و گمان یا پیش‌بینی است. در واقع، تنها یک چیز است که قطعیت دارد؛ همه چیز در سال ۲۰۱۲ پرسرعت‌تر خواهد شد. پردازنده تلفن‌های همراه تا پایان سال ۲۰۱۲ سریع‌تر از گوشی‌های سال ۲۰۱۱ و قبل‌تر از آن خواهد بود. گوشی‌های جدید بی‌شک اطلاعات را با سرعت بیشتری دریافت و ارسال می‌کند. با وجود این، سرعت به تنهایی جالب نیست. کارهایی که می‌توان با سرعت بالا انجام داد، از اهمیت بیشتری برخوردارند. آیا واقعا مهم است که برنامه‌های نرم‌افزاری چندمیلی ثانیه سریع‌تر باز شود؟ یا بازی‌ها چند فریم بیشتر در ثانیه نمایش داده می‌شوند؟ قطعا این طور نیست.

• لزوم سرعت

این روزها بحث‌های بسیار منطقی در مورد سرعت پردازنده‌ها و اهمیت آن‌ها وجود دارد. اما تنها سرعت پردازنده در اجرای برنامه‌ها مهم نیست. اگر این امکان وجود داشته باشد که نرم‌افزارها را با بازده بالاتری تولید کرد، معقول‌تر بود که سرعت پردازنده را کم کرده و چند ساعت عمر باتری بیشتر که طی دو-سه سال اخیر ناپدید شده‌اند را به چنگ آورد و بتوان عمر باتری محدود را برای استفاده‌های بهتر کاربران به کارگرفت. یک فلاش روشن‌تر برای عکس‌برداری ممکن است دلیل بهتری باشد. یا بالا بودن سرعت فریم‌ها در ضبط ویدیویی. یا شاید هم یک پروژکتور شخصی.

اما خیلی‌ها بر این باورند که سرعت بالاتر برای انتقال اطلاعات از طریق به حقیقت پیوستن فناوری‌هایی نظیر LTE هیجان‌انگیزتر است. به عنوان مثال پخش زنده ویدیویی مراسم با استفاده از قابلیت سرعت بالای شبکه.

• پوشش ابری

سرویس‌های ابری یا کلاود هنوز خیلی مانده تا کاملا برای تلفن‌های همراه تحقق پیدا کنند، زیرا سرعت انتقال اطلاعات بسیار پایین است. مفهوم کلیِ ضمائم باید طوری باشد که دسترسی به اسناد واقعی، تصاویر و ویدئوها کم‌رنگتر شود و دسترسی به آن‌ها از طریق سِروِرهای ابری ممکن شود.

اما شواهد نشان می‌دهد که برنامه‌ها هم کم‌کم دارند به انتهای دوران باشکوه خود می‌رسند. چرا باید در گوشی برنامه‌ای را اجرا کنید، در حالی که می‌توان نوع بهتر و بزرگ‌تر آن را در کلاود اجرا کرده و به باتری و پردازنده گوشی خود کمتر فشار آورد؟ نبرد بین کلاینت‌های چاق و لاغر* (thin and fat clients) در لپ‌تاپ و کامپیوتر دسکتاپ در حال شدید شدن است، زیرا در آنجا دیگر قدرت و عمر باتری مشکل به حساب نمی‌آید.

گوشی‌های موبایل هم تین کلاینت‌های معمولی هستند: همه انتظار دارند که آن‌ها سبک و بادوام باشند. سرویس‌های کلاود در واقع برای تلفن‌های همراه نسبت به دسکتاپ‌ها مناسب‌تر هستند.

تین‌کلایِنت (Thin Client) به کامپیوتر یا برنامه کامپیوتری اطلاق می‌شود که برای تحقق وظایف محاسباتی خود به کامپیوترهای دیگر وابسته است. این مفهوم در برابر فَت کلایِنت (Fat Client) قرار می‌گیرد که طوری طراحی شده تا تمام نیازهای خود را خودش به طور مستقل و بدون نیاز به سِروِر مرکزی برآورده کند.

کلاینت (client) یک نرم‌افزار کاربردی یا سامانه است که از طریق یک شبکه به خدمات یک سامانه رایانه‌ای دیگر به نام سرور دسترسی دارد./د

منبع: فارنت

 

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر