رئيس مركز آمار اعلام كرد:

جمعيت كشور بر اساس نتايج اوليه 74/961/702 نفر است

رئيس مركز آمار با اعلام 74 ميليون و نهصد و شصت و يك هزار و هفتصد و دو نفر جمعيت كشور متوسط نرخ رشد جمعيت را 1/3 درصد اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ عادل آذر در نشستي كه صبح امروز در سايت چيذر مركز آمار محل نگهداري پرسش نامه هاي سرشماري سال 90 برگزار شد در ابتدا ضمن تشريح ميداني پروسه داده پردازي اطلاعات آماري سرشماري و همچنين قدرداني از دست اندركاران سرشماري و ابراز رضايت از همكاري مردم، گفت: سرشماري نبايد تنها در جمع آوري خلاصه شود بلكه مرحله اوليه آن از 2 سال پيش كه مرحله آزمايش سازماندهي بوده در مركز آمار انجام شده و زمان ظهور آن 2 تا 24 آبان 90 بوده است.

رئيس مركز آمار ادامه داد: در كنار مرحله استخراج و پردازش اطلاعات كار نظارت فني و كيفي نيز براي پايين آوردن درصد خطا انجام مي شود يعني بار ديگر بازشماري انجام مي شود.

عادل آذر گفت: درصد عدم همكاري در كشور ما 5 در هزار است كه در مقايسه با رقم يك درصدي آن در نرم بين المللي رضايت بخش است.

وي ادامه داد: مركز آمار به لحاظ پوشش، كم شماري و بيش شماري كار كنترل سرشماري را انجام مي دهد تا خطاي پوشش را به حداقل رسانده و پس از آن مرحله انتشار نتايج خواهد بود كه در خردادماه 91 نتايج قطعي در قالب نشريات سرشماري منتشر خواهد شد.

عادل آذر با ممتاز دانستن سرشماري سال 90 نسبت به سال هاي گذشته به لحاظ دقت در استخراج و پردازش و انتشار، خاطرنشان كرد: در سرشماري سال جاري نهايت و دقت لحاظ شده تا اعداد به صورت تقريبي اعلام نشود؛ چرا كه اطلاعات براي اولين بار در كشور با سيستم هاي مدرن استخراج و پردازش مي شود.

وي يادآور شد: با توجه به دريافت كد پستي و شماره ملي طبق برنامه ريزي ها حداكثر بهره وري و كارآيي از 70 ميليارد هزينه انجام خواهد شد.

رئيس مركز آمار عدد دقيق جمعيت كشور را در سال 90 بر اساس نتايج اوليه رقم 74 ميليون و نهصد و شصت و يك هزار و هفتصد و دو نفر اعلام كرد و گفت: با توجه به تمديد خانوارهاي غايب و موسسه اي و همچنين تجارب سرشماري هاي گذشته پيش بيني مي شود حداكثر يك درصد به رقم مذكور اضافه شود.

وي نسبت مرد به زن را براساس 74 ميليون و نهصد و شصت و يك هزار و هفتصد و دو نفري جمعيت 51 به 49 درصد و مشابه درصد سال 85 اعلام كرد.

عادل آذر با اشاره به جمعيت 71 درصدي شهري در مقابل بيست و نه درصد روستايي اين آمار را در سال 85، شصت و هشت درصد شهري و سي و دو درصد روستايي اعلام كرد.

وي نسبت جنسيتي را در سال 90 مشابه سال 85 و 100 نفر زن در مقابل 103 نفر مرد دانست و متوسط نرخ رشد جمعيت را 1/3 و اين نرخ را در سال 85، 1/6 اعلام كرد.

رئيس مركز آمار تعداد خانوار را بيست ميليون و هفتصد و سه هزار و نهصد و پنجاه و سه و بعد خانوار را نسبت به 4 نفر سال 85، 3/6 نفر در سال 90 عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد: تلاش مركز آمار اين است كه خروجي داده ها كه در بهار 91 اعلام و انتشار مي يابد حداكثر يك درصد خطا به لحاظ محتوايي و پوششي داشته باشد.

عادل آذر همچنين در خصوص پرداخت حق الزحمه آمارگيران گفت: حق الزحمه درصد بالايي از مامورين پرداخت شده فقط تهران روند كندتري داشته كه تا پايان هفته تمام حق الزحمه آمارگيران تهراني پرداخت خواهد شد.

وي تاكيد كرد: اطلاعات جمع آوري شده در سرشماري 90 به لحاظ ماهيت و روش هيچ ارتباطي با هدفمندي يارانه ها ندارد.
 

رئيس مركز آمار گفت: مركز آمار مرجع اصلي و رسمي اعلام آمار است و سخنگوي اين مركز رئيس مركز آمار است؛ بنابراين انتشار آمار از سوي مراكزي غير از اين مركز قابل استناد نيست./ق2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار