مقاله علمي/ارتباط ميان رژيم غذايي و چاقي

اضطراب ناشي از رژيم غذايي، اشتها به خوردن غذاهاي چرب را افزايش مي‌دهد. اين افزايش اشتها به دليل تغيير در سلولهاي مغزي است و ممکن است براي هميشه پايدار بماند. دست‌کم در مورد موش‌هاي آزمايشگاهي اين امر ثابت شده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ پژوهشگران آمريکايي که در مورد تأثير رژيم‌هاي غذايي تحقيق مي‌کنند مي‌گويند به نکته تاز‌ه‌اي در مورد علت چاقي بيشتر پس از قطع رژيم غذايي دست يافته‌اند. اين پژوهشگران مي‌گويند علت اثر "يويو" يا چاقي سريع پس از لاغري، استرس است.

از آن‌جا که دست‌کشيدن از خوراکي‌هاي لذيذ هنگام رژيم غذايي سخت است، توليد هورمون‌‌هاي استرس‌زا در بدن افزايش پيدا مي‌کند. بالا رفتن ميزان اين هورمون‌ها در خون اشتها براي خوردن غذاهاي چرب را بيشتر مي‌کند. پژوهشگران معتقدند نتيجه آزمايش آن‌ها، که بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي صورت گرفته، در مورد انسان نيز صادق است. با اين حال قراراست تحقيق تازه‌‌اي در اين مورد بر روي انسا‌ن‌نيز انجام شود.

 

در اين تحقيق‌، رژيم غذايي موش‌هاي آزمايشگاهي به مدت سه هفته کمتر از حد معمول در نظر گرفته شد. موش‌ها در اين مدت ۱۰ تا ۱۵درصد وزن خود را از دست دادند. اين کاهش وزن اما تأثير خوبي بر حال عمومي آنها نداشت. ‎به دليل کمبود مواد غذايي، سلول‌هاي مغزي موش‌ها، برنامه خود را تغيير دادند.

به دليل آگاهي از کمبود مواد، سلول‌هاي مغزي فعاليت چند ژن را متوقف کردند. به اين حالت خاموش کردن ژن‌ها هم گفته مي‌‌شود. خاموش کردن اين ژن‌ها يک پروسه شيميايي است که در طول تکامل شکل گرفته است./ع

اين ژن‌ها، هدايت رفتار جذب خوراک و تنظيم ترشح هورمون‌هاي استرس را بر عهده دارند. با اين تغيير ژنتيکي ساختار و زندگي عادي سلول‌هاي مغزي مختل نمي شود، اما ترشح هورمون‌هاي استرس‌زا افزايش پيدا مي‌‌کند.

به دليل افزايش استرس، موش‌ها در مدت رژيم غذايي نه تنها افسرده شدند، بلکه ولع بيشتري براي خوردن غذاهاي چرب داشتند. اين تغيير ژنتيکي ممکن است پس از قطع رژيم برطرف نشود و بصورت پايدار باقي بماند. شماري از موش‌ها پس از رژيم غذايي نيز هنگام اضطراب، دچار ولع مي‌شدند و بيشتر از گذشته سراغ خوردني‌هاي چرب مي‌رفتند. پژوهشگران آمريکايي معتقدند اين تغيير ژنتيکي حتي ممکن است به نسل بعد نيز منتقل شود.
1-142

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار