خواب مناسب وخوردن صبحانه، با اضطراب امتحان مقابله می کند

مقدار اندک اضطراب در امتحانات سبب افزايش تمرکز و دقت حواس در فرد است و تغذيه مناسب به ويژه خوردن صبحانه، اضطراب امتحان را کاهش مي دهد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،دکتر اميررضا چمني، روانپزشك، با بيان اين مطلب افزود: اضطراب يک هيجان ناخوشايند است که در فرد ايجاد دلشوره و نگراني مبهم و بدون علت مشخص مي کند. زماني استرس در کنکور و امتحانات طبيعي محسوب مي شود که شدت آن متناسب با شرايط امتحانات باشد; چرا که اين امر خود جنبه مثبت داشته و سبب افزايش تمرکز دقت حواس، کارائي و عملکرد شخص مي شود. در صورتي که دامنه اضطراب زياد و شدت آن نامتناسب باشد فلج کننده بوده و باعث مختل شدن عملکرد فرد مي شود.

وي استفراغ، دل درد، تکرر ادرار، تنگي نفس، تپش قلب، بي قراري، بيخوابي، بي اشتهايي و لرزش را از علائم جسماني اضطراب در کنکور و امتحانات برشمرد و درباره علل بروز اضطراب امتحانات تصريح کرد: انتظارات نامعقول و نامناسب والدين و اوليا مدارس، ترس از شکست در امتحان و نگراني از نتيجه امتحانات و تطابق دادن عامل موفقيت و ارزشمندي فرد با نتيجه آزمون از علل بروز استرس و اضطراب در امتحانات است.

اين روانپزشک افزود: گاهي مشاهده مي شود منبع عزت نفس و ارزشمندي شخص، موقعيت فرد در امتحان و کنکور قرار مي گيرد بنابراين اگر تنها منبع عزت نفس شخص، نتيجه کنکور باشد بار رواني شديدي بر فرد گذاشته و در نهايت عدم نتيجه گيري در کنکور يا امتحان باعث کاهش عزت نفس فرد مي شود. /ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار