مسئول برنامه مادران دانشگاه علوم پزشکي اهواز اعلام کرد؛

کاهش زايمان در منزل زنان روستايي از 05/10 به 5/2 درصد

هنوز در برخي از شهرها علي‌رغم اينكه بيمارستان براي زايمان در دسترس است ولي برخي از زنان در خانه زايمان مي‌كنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،دكتر سيما اورنگ، مسئول برنامه مادران معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اهواز گفت: البته بيشترين ميزان زايمان در خانه‌، در روستاها و مناطق صعب‌العبور مشاهده مي‌شود. سال 83 ميزان زايمان در خانه مناطق روستايي 05/10 درصد بوده است كه در سال 89 اين ميزان به 5/2 درصد كاهش يافته است. اين كاهش، بسيار مناسب ارزيابي مي‌شود ولي باز هم بايد كاهش يابد.

وي با اشاره به اجراي طرح تسهيل زايمان در 17 شهرستان خاطرنشان كرد: در اين طرح ماماهايي به طور شبانه‌روزي مشغول به فعاليت‌اند و در صورت نياز براي كمك به زايمان زنان روستايي و مناطق صعب‌‌العبور به محل اعزام مي‌شوند.

مسئول برنامه مادران معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اهواز گفت: طرح اسكان هم طرح ديگري است كه به منظور كاهش زايمان در خانه اجرا مي‌شود. در اين طرح، زنان مناطق صعب‌العبور 2 هفته پيش از وقت زايمان به بيمارستان منتقل مي‌شوند.

وي خاطرنشان كرد: زايمان در منزل به دليل غير استريل بودن محيط خانه احتمال مرگ مادر و نوزاد را افزايش مي‌دهد. همچنين صدمات حين زايمان، ابتلا به عفونت‌هاي حين و بعد از زايمان، احنمال افتادگي مثانه و شل شدن عضلات لگن و خون‌ريزي حين و پس از زايمان هم افزايش مي‌يابد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار