کشتی قربانی چه خواهد شد؟ + اينفوگراف

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، ايران که یکی از قطب های پرقدرت کشتی جهان است تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این ورزش از المپیک حذف نشود، همچنین کارشناسان معتقدند نمایندگان کشورها رأی مثبت به این طرح داده اند که در جمع بهترین های کشتی جایی ندارند و با این کار به فکر بالا بردن رنکینگ کشورشان هستند زیرا در صورت حذف کشتی از المپیک به رشته هایی بها داده می شود که این کشور در آن قدرتمند هستند.

 
 

در این فرصت می پردازیم به بررسی افتخاراتی که کشتی گیران کشورمان از نخستین حضورشان در المپیک تاکنون بدست آورده اند.

اولین حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک در سال 1948 بوده است.در جریان این رقابت ها که در لندن برگزار شد 8 کشتی گیر ایرانی حضور پیدا کردند.

منصور رئیسی و عباس زندی و ابوالقاسم سخدری کشتی گیران ایرانی بودند که در این المپیک به ترتیب عنوان های چهارم، هفتم و پنجم را از آن خود کردند.


اما در المپیک 1952 که هلسینکی میزبان آن بود نیز 8 کشتی گیر در رقابت ها حاضر شدند.

محمود ملاقاسمی با کسب مدال برنز، مهدی یعقوبی مقام هشتم، ناصر گیوه چی مدال نقره، جهانبخت توفیق مدال برند، عبداله مجتبوی مدال برنز، غلامرضا تختی مدال نقره، عباس زندی‌ پنجم، در این رقابت ها درخشیدند. ایرانیان در این رشته کشتی آزاد در بخش تیمی مقام سوم را از آن خود کردند.


کشتی گیران ایرانی در المپیک 1956 ملبورن نیز در یک گروه 98 نفره حاضر شدند. ورزشکاران این رشته موفق شدند 2 مدال طلای این رشته را کسب کنند، امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی طلایی های کشتی آزاد ایران در آن سال بودند.

محمد علی خجسته پور و مهدی یعقوبی مدال نقره گرفتند و ناصر گیوه چی، نبی سروری و عباس زندی به ترتیب در مقام های ششم و چهارم و هفتم ایستادند ایران در بخش گروهی عنوان سوم را از آن خود کردند.

در هفدمین دوره المپیک که مربوط به سال 1960 در رم برپا شد فرنگی کاران کشورمان در این سال برای اولین بار در رقابت های المپیک حضور یافتند، جمعاً 12 کشتی گیر آزاد و فرنگی به رقابت با حریفان خود پرداختند که نتایج آن به شرح زیر است.

محمد ابراهیم سیف پور برنز، مهدی یعقوبی هفتم، مصطفی تاجیک چهارم، غلامرضا تختي نقره را کسب کردند، در بخش گروهی نیز عنوان پنجم به ایران تعلق گرفت اما در کشتی فرنگی، محمد پذیرایی برنز و حسین ملاقاسمی نیز موفق شد مقام ششم را به خود اختصاص دهند.


در المپیک 1964 که به میزبانی توکیو برگزار شد 7 آزادکار و 5 فرنگی کار حضور یافتند در این المپیک نیز کشتی گیران برای ایران مدال آوری کردند ولی مدال طلای به کشورمان نرسید، اکبر حیدری با کسب مدال برنز، عبداله خدابنده مقام هشتم، عبداله موحد مقام پنجم، محمدعلی صنعتکاران برنز، منصور مهدی زاده چهارن و غلامرضا تختی چهارم توانستند ایران را در بخش تیمی به مقام پنجم این رقابت ها برسانند، رسول میرمالک و اصغر ذوقیان در بخش فرنگی به مقام ششم و هفتم رسیدند.


مکزیک نیز در سال 1968 میزبان کاروان المپیکی ایران بود که در آن آزادکار کشورمان موفق به کسب مدال طلای المپیک شد همچنین ابوطالب طالبی، شمس الدین سید عباسی صاحب مدال برنز شدند، علی محمد مومنی نیز به مقام چهارم رسید.

در المپیک سال 1972 مونیخ در رشته کشتی 10 آزادکار و 5 فرنگی کار عضو کاروان ورزشی ایران بودند در این رقابت ها ابراهیم جوادی مدال برنز گرفت و رحیم علی آبادی با کسب مقام دوم نفره را از آن خود کرد اما رمضان خدر هفتم و منصور برزگر به مقام پنجم رسید بدین ترتیب در بخش تیمی به مقام ششم رسیدیم.

المپیک مونترال که در سال 1976 میزبان 17 کشتی گیر ایرانی که در کاروان ایران حضور داشته بود در این سال تنها مدال ایران مربوط به منصور برزگر بود که توانست مدال نقره مسابقات را از آن خود کند.

محسن مره وشی، رمضان خدر در مقام چهارم و پنجم جای گرفتند اما مرادعلی شیرانی فرنگی کار کشورمان در مقام شش ایستاد در المپیک 1992 بارسلونا عسکری، مهدیان موفق به کسب مدال نقره، امیررضا خادم و رسول خادم برنز، علی اکبرنژاد چهارم و ایوب نبی نصرت در جایگاه پنجم قرار گرفتند.

رضا سیم خواه، عبداله چمن گلی مقام ششم و حسن بایک مقام پنجم بخش فرنگی را به خود اختصاص دادند لازم به ذکر است، در این المپیک 16 نماینده کشتی گیر در کاروان ایران حضور داشتند اما 10 کشتی گیر در کاروان ایران در المپیک 1996 آتلانتا حضور داشت که رسول خادم در جریان رقابت ها مدال طلا را برای کشورمان به ارمغان آورد. عباس جدیدی و امیر رضا خادم نیز مقامهای دوم و سوم را از آن خود کردند طی این رقابت‌ها غلامرضا محمدی و محمد طلایی نیز در جایگاه پنجم و ششم جای گرفتند.


اما در بخش فرنگی احد پازاج در رده ی دوازدهم ایستاد.

المپیک 2000 سیدنی نیز در رشته‌ی کشتی یک طلایی داشت، علیرضا دبیر با غلبه بر حریفان خود مدال طلا را کسب کرد.امیر رضا خادم، عباس جدیدی و محمد طلایی در مقام چهارم ایستادند و علیرضا حیدری نیز ششم شد.المپیک آتن که در سال 2004 برگزار شد طلایی را برای کشتی گیران ایرانی در پی نداشت و طی آن مسعود مصطفی جوکار و علیرضا رضایی مدال نقره کسب کردند و علیرضا حیدری نیز با ایستادن در جایگاه سوم برنز گرفت، مجید خدایی نیز در جایگاه پنجم ایستاد، سجاد برزی نیز که فرنگی کار کشورمان است مقام چهارم را به خود اختصاص داد.


اما بیست‌ و نهمین دوره المپیک که در پکن انجام شد برای کشتی گیرانمان تنها یک مدال برنز که توسط سید مراد محمدی کسب شد را در پی داشت و دیگر کشتی‌گیران دباغی، مهدی تقوی،سعید ابراهیمی در مقام دهم، رضا یزدانی یازدهم و میثم مصطفی جوکار در مکان نوزدهم قرار گرفتند اما در بخش فرنگی حمید سوریان پنجم شد و علی محمدی، سامان طهماسبی یازدهم و مسعود هاشم‌زاده پانزدهم شدند.

المپیک 2012 نیز که یکی از پر مدال‌ترین المپیک‌های برای ایران بود، مدالهای زیادی را در کشتی برای ما به ارمغان آورد. حمید سوریان، قاسم رضایی و امیر نوروزی مدال طلای این رقابت‌ها را کسب کردند. صادق گودرزی در مقام دوم و احسان لشگری و کمیل قاسمی در مقام سوم ایستادند. تا در مجموع کشتی ایران در لندن به 6 مدال رنگین دست یابند.


با مرور افتخارات ورزشکاران ایرانی این رشته در المپیک به عمق فاجعه تصمیمی کهIOC اتخاذ کرده می‌رسیم. کشتی گیران کشورمان در اکثر ادوار المپیک خوش درخشیده‌اند و حالا نباید فضايي را مساعد کرد تا برخي افراد، گذشته‌ی پر افتخار ایرانی ها را در المپیک کم رنگ کنند./آق
 
 براي دانلود سايز اصلي اينفوگراف اينجا کليک کنيد