اهواز/
رودخانه دز ظرفيتي براي توسعه صنعت گردشگري در خوزستان
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اهواز؛ مناطق شمالي و شرق استان خوزستان به ويژه شهرستان دزفول با وجود رودخانه زلال دز كه از وسط اين شهر مي گذرد از ظرفيت هاي ويژه اي براي توسعه صنعت گردشگري به ويژه در فصل بهار و تابستان برخوردار است.
در ساحل رودخانه دز تفريحگاه هاي متنوعي از جمله چندين بوستان ساحلي به ويژه تفريحگاه علي كله براي روزهاي گرم سال احداث شده كه در فصل بهار و تابستان پذيراي گردشگران زيادي از شهرها و استانهاي مختلف كشور است.
يك فعال ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان در خصوص ظرفيت هاي بي شمار گردشگري رودخانه دز مي گويد: يكي از اين تفريحگاه هاي رودخانه دز حفره هاي غار مانندي هستند كه در كنار ساحل رودخانه حفر شده اند و در بين مردم دزفول به كت (kat) مشهورند.
محمد آذركيشمي افزايد:اين كت ها كه تراكم آنها در منطقه گلال وكوپيته ،دووه و طال خاني بيشتر از ساير نقاط است تفريحگاه مناسب و خنكي در فصل تابستان به شمار مي آيند كه خاطره اي شيرين نيز براي گردشگران به همراه دارد.
وي معتقد است :با توجه به اينكه مالكيت اين كت ها به صورت خصوصي و توسعه خودجوش مردم بوده ساماندهي و توجه ويژه به آنها با مشاركت خود مردم و حفظ مالكيت شخصي، مي تواند زمينه توسعه ي گردشگري بالايي را براي شهرستان دزفول فراهم كند ضمن اينكه تأسيس دفاتري جهت پاسخگويي گردشگران و وجود راهنما نقش اساسي در توسعه گردشگري منطقه خواهد داشت و زمينه را براي اشتغالزايي افراد نيز فراهم مي كند.
آذركيش بيان مي كند:كت هاي دزفول در دل صخره هاي مشرف بر رودخانه به وسيله دست احداث شده و در گذشته مردم براي فرار از گرماي تابستان از آنها استفاده مي كردند ولي هنوز به طور كامل مشخص نيست در چه زمان و توسط چه كساني احداث شده اند.
وي مي افزايد:شبيه بودن فضاي درون كت ها به غار و نزديكي به رود موجب شده، اقامت در اين كت ها در طول گرماي روز براي مردم بدون استفاده از هيچ وسيله خنك كننده و براي فرار از زندگي ماشيني ، دلپذير و لذت بخش باشد علاوه بر آن در محل هايي كه عمق رود مناسب است با رعايت نكات ايمني و استفاده از جليقه و تسلط به فن شنا در رودخانه زلال دز شنا كرد.
وي قايق سواري و انواع ورزش هاي آبي و نيز ماهي گيري را از ديگر ظرفيت هاي رودخانه دز برشمرد و مي افزايد:به دنبال استقبال گسترده گردشگران از كت ها ،مردم دزفول با فرارسيدن فصل گرما اين كت ها را براي استفاده گردشگران ومسافران آماده مي كنند.
همچنين به دنبال استقبال گسترده گردشگران از رودخانه دز در فصل گرما ۱۰ گروه امداد و نجات در محدوده كت هاي منطقه تال خاني تا پل پنجم دزفول مستقر شده تا به شناگران و حادثه ديدگان در رودخانه كمك كنند.
طبق آمار ارائه شده از سوي شهرداري دزفول در روزهاي تعطيل شمار علاقه مندان و گردشگراني كه از شهرهاي مختلف استان خوزستان و نيز ديگر استانها براي تفريح و شنا به منطقه تفريحي علي كله در پايين دست سد تنظيمي سفر مي كنند بيش از ۲۰ هزار نفر مي باشد.
ديگر مناطق تفريحي ساحل رودخانه دز از جمله بوستانهاي دولت ، رعنا و غدير در اطراف پل قديم دزفول نيز در روزهاي تعطيل پذيراي شمار زيادي از گردشگران است./ب