لغو ممنوعيت نمايشهاي ديودونه طنزپرداز ضد صهيونيستي توسط دستگاه قضايي فرانسه
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24؛ " مارک پرلمن" تحلیلگر این شبکه گفت انتظار می رفت دادگاه چنین رائی صادر کند. پیش از آن نیز بارها تقاضا برای لغو نمایشهای دیودونه مطرح شده بود و هر بار دادگاههای اداری این درخواستها را رد کرده بودند زیرا نمی توان ازقبل نمایشی را محکوم کرد که هنوز برگزار نشده است. دولت مدعی است این نمایش قرار است به کرامت انسانی خدشه وارد کند اما دادگاه اداری تاکید کرده است پیش داوری قبل از اجرای نمایش ناممکن است.
این طنز پرداز در دیگر شهرهای فرانسه که نمایشهایش در آن ها ممنوع شده نیز به دادگاههای اداری شکایت کرده و باید دید آیا آنها نیز این حکم را صادر خواهند کرد؟ این درحالی بود که مانوئل والس وزیر کشور فرانسه به فرمانداران خود در بخشنامه ای اعلام کرده بود باید این نمایشها را ممنوع کنند. به احتمال زیاد این بخشنامه والس جنبه سیاسی داشته است اما قطعا از لحاظ حقوقی این نبرد والس از پیش شکست خورده بود.
این کارشناس ادامه داد در فرانسه احترام به آزادی بیان از حقوق بنیادین است و در این زمینه نمی توان سلیقه ای رفتار کرد اما تحقیقات قضایی علیه دیودونه به ویژه در زمینه فرار مالیاتی امکان پذیر خواهد بود.
زورآزمایی قضایی سیاسی بین دولت و دیودونه هفته های آینده ادامه خواهد یافت.
فرانس بیست و چهار افزود اما بلافاصله پس از این حکم مانوئل والس وزیر کشور فرانسه در شورای قانون اساسی درخواست تجدید نظر کرد.
ژاک وردیه وکیل دیودونه از پیروزی کامل دیودونه در این پرونده خبر داد و گفت او می تواند امشب نمایش خود را در نانت برگزار کند. این نشانگر پیروزی آزادی بیان و آزادی اندیشه در فرانسه ، حق آزادی تجمع و آزادی کار کردن است. ما در کشوری دموکراتیک زندگی می کنیم که این اصول در آن رعایت می شود. قاضی به رغم فشارهای غیرقابل قبول روزهای اخیر نهادهای سیاسی، کاملا مستقل عمل کرد.
ژولین مونتزر خبرنگار این شبکه در شهر نانت گفت نمایشهای دیودونه در گذشته پانزده بار لغو شده بود اما هر پانزده بار همین وکیل موفق شده بود قضات را به تغییر این تصمیم متقاعد کند . پیش بینی می شود دیودونه در نمایش امشب خود به تنش آفرینی و جنجال سازی هایش ادامه دهد. این درحالی بود که مانوئل والس نبردی شخصی را علیه دیودونه آغاز کرده بود.
شش هزار نفر قرار است امشب در این نمایش حضور یابند.
این خبرنگار درباره ادامه فشارهای وزیر کشور فرانسه گفت این تصمیم دادگاه ضربه سختی به دولت به شمار می رود چرا که این پرونده را به قضیه ای شخصی تبدیل کرده بود .