در بخش جنبی:
میراث در جشنواره موسيقي فجر از شاهنامه می‌گوید
به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، گروه موسیقی ميراث، در سال 1387، با هدف اجرای آثاری فاخر در حوزۀ موسیقی و پرداختن به آثار نام‌آوران عرصۀ ادبیات، به سرپرستي و آهنگ‌سازی  «آرش قاسمي» و خوانندگی «حمید خزاعی»،  تشكيل شد.
 
این گروه پیش از این در بزرگداشت «هزارۀ شاهنامه» که به همت و با همکاری مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و یونسکو برگزار شد،  در بخش جنبی بیست وهفتمین جشنوارۀ موسیقی فجر، جشنوارۀ خنیاگران (در حوزۀ هنری) وکنسرت بزرگداشت جشن جهانی نوروز (در سالن اندیشۀ حوزه هنری) به صحنه رفته است.
 
آرش قاسمی سرپرست گروه «میراث» و نوازنده عود درباره اهدافی که گروه موسیقی «میراث» در پی آنها است،‌ گفت:‌ پاسداری از فرهنگ کهن ایران زمین مهمترین هدف ما است. امسال در گرامیداشت هزاره نگارش شاهنامه فردوسی در جشنواره موسیقی فجر حاضر می‌شویم و براساس بخش‌هایی از شاهنامه، قطعاتی را اجرا می‌کنیم.
 
سرپرست گروه موسیقی «میراث» با اشاره به دیگر فعالیت‌های این گروه اظهار کرد: گروه ما در کنار پرداختن به شاهنامه فردوسی،‌ به اشعار عطار و مولوی هم پرداخته است.
 
وی درباره قطعاتی که امسال در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می کنند، ‌اظهار کرد: امسال با اجرای قطعاتی بر اساس برخی از اشعار فردوسی به روی صحنه می رویم. ما در این اجرا در بخش های مختلفی چند اصل از شاهنامه را روایت می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: «نیایش پروردگار»، «فرجام»، «روایتگری» (با یادی از مهدی اخوان ثالث)، ‌«عشق ایرانی»‌ (داستان بهرام و آزاده)، «آرش کمانگیر» و «وطن» بخش هایی هستند که قصد داریم آنها را در جشنواره امسال به روی صحنه ببریم.
 
قاسمی درباره زمان اجرای گروه «میراث» در جشنواره گفت:‌ ما در روز بیست و نهم بهمن به اجرای برنامه می‌پردازیم که مصادف است با روز «سپندار مذگان» و این مسئله برای ما که از کلام فردوسی استفاده می‌کنیم جای بسی خوشحالی است.
 
این نوازنده عود درباره آهنگسازی قطعات این کنسرت گفت: شور،‌ دشتی،‌ چهارگاه و نوا دستگاه‌هایی هستند که براساس آنها برای برخی از اشعار فردوسی آهنگسازی انجام شده است.
 
وی ادامه داد: شاهنامه سراسر حماسه است،‌ اما در این میان ما سعی کرده ایم به اشعاری بپردازیم که بیشتر جنبه تعلیمی دارند. در کاری که ما ارائه می کنیم فرم نمایش و روایتگری شاهنامه موجب تنوع بسیاری شده است. برای پرداختن به شاهنامه، تنها موسیقی کافی نیست و باید از نمایش نیز بهره گرفت.
 
اعضای اصلی گروه «میراث» عبارتند از: آرش قاسمی سرپرست و نوازنده عود، امیر صادقی روایتگر شاهنامه، ژاله صادقیان گوینده متن، انوش معظمی بازیگر نقش آرش کمانگیر.
 
 امین جهانگیری  نوازنده سنتور، مهدی کروندیان( تار)، داریوش آریان‌پور( تار)، حسین سجودی (تار)، امین رحیمی( نی)، نیما حسین‌زاده (کمانچه)، کیمیا نیک‌پور فرخ (کمانچه)، میلاد بیات (کمانچه و کمانچه‌ آلتو)، پرستو مرادی (تارباس)، آرش قاسمی (عود)، صالحه زهره وند (چنگ)، عمران فروزش (تنبک و ضرب زورخانه)،  فرزاد خورشیدسوار (دف وسازهای کوبه‌ای)، شایان ریاحی (سازهای کوبه‌ای)، هانیه حاتم ثانی، هانیه قلی بیکیان و فائزه زارع رفیع به عنوان هم‌خوان گروه میراث را همراهی می‌کنند.
 
گروه میراث روز 29 بهمن ساعت 18:30 در سالن اریکه ایرانیان به صحنه می‌رود و درشش بخش با عناوین ستایش پروردگار،  فرجام  داستان فریدون و سه پسرش، روایتگران شاهنامه، بزم و عشق (داستان بهرام و آزاده)، پهلوانان و حماسه سازان و ایران برنامه اجرا می‌کند.
 
بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/