کارشناس افغان: مردم افغانستان در انتخابات فراقومی عمل کردند
به گزارش گروه وبگردی باشگاه  خبرنگاران، عزیز رفیعی رییس جامعه مدنی افغانستان حضور مردم این کشور را در انتخابات آگاهانه توصیف کرد و گفت: در افغانستان جنبش های اجتماعی و مردمی به مراتب بیشتر از توقع رهبران بوده اند.

رفیعی افزود: اگر به گذشته افغانستان از جنبش مشروطیت گرفته تا جنبش های مدنی امروز نگاه کنیم، مردم همواره از رهبران و سیاستمداران خود، گامی جلوتر بوده اند.

رفیعی گفت: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان داد که مردم خود را در قالب کوچک قومی، حزبی گرفتار نکردند و به شکلی گسترده به طور فراقومیتی وارد صحنه سیاسی شدند.

رفیعی افزود: جامعه مدنی افغانستان از روش های رهبران سیاسی کشور نگران است، اگر این روش تعقیب شود ما نگران هستیم که بار دیگر بازنده میدان سیاسی باشیم.

این کارشناس افغان گفت: نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان از اقوام مختلف رای داشتند این بدان معنی است که مردم فراتر از قوم و ملیت به آینده سیاسی کشور خود نگاه می کنند، از همین رو رهبران سیاسی کشور نیز باید اینگونه عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه، مردم افغانستان در انتخابات نشان دادند که ملی می اندیشند، گفت: حماسه مردم افغانستان در روز انتخابات، سیاستمداران و نامزدان ریاست جمهوری و همچنین کمیسیون انتخابات را غافلگیر کرد، این سرمایه ارزشمندی است که باید آن را پاس داشت.

رییس جامعه مدنی افغانستان در همین حال از کمیسیون های انتخابات افغانستان انتقاد کرد و گفت: کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رسیدگی به شکایت های انتخاباتی در اندازه توقع مردم افغانستان، عمل نکردند.

رفیعی تصریح کرد که کمیسیون های انتخاباتی افغانستان باید برای اشتباهات خود پاسخ قانع کننده ای داشته باشند و بطور شفاف اعلام کنند که چگونه به شکایت های مردم و نامزدان ریاست جمهوری رسیدگی کرده اند.

این فعال مدنی افغان گفت: اگر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده شود، انتظار می رود با توجه به ائتلاف های صورت گرفته، دولت فراگیر و ملی در افغانستان تشکیل شود.

وی ابراز اطمینان کرد که مردم افغانستان در دور دوم انتخابات نیز به طور گسترده در پای صندوق های رای حضور خواهند یافت و آینده سیاسی کشورشان را رقم خواهند زد.

کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات افغانستان براساس نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در 16فروردین برگزار شد، اعلام کرد عبدالله عبدالله با 44.9 درصد و اشرف غنی احمد زی با 31.5 درصد آرا نتوانستند حد نصاب لازم را برای پیروزی در دور اول انتخابات افغانستان به دست آورند.

احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت بر اساس بررسی های این کمیسیون احتمالا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان پس از اعلام نتایج توسط کمیسیون مستقل انتخابات این کشور که مسوولیت برگزاری انتخابات و شمارش آرا را دارد، نامزدهای معترض 24 ساعت پس از اعلام نتایج اولیه فرصت دارند که شکایت های خود را مطرح کنند تا در فرصت 20 روزه به آنها رسیدگی و نتیجه قطعی انتخابات اعلام شود.

بر اساس این قانون در صورت لزوم، انتخابات دور دوم، دو هفته بعد از اعلام نتایج توسط کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، برگزار خواهد شد.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی شکایت های نامزدهای ریاست جمهوری این دوره را بررسی کرده و قرار است امروز (پنج شنبه) نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شود.

در این دوره از انتخابات افغانستان، افغان ها خود مسوولیت برگزاری انتخابات را بر عهده داشتند و نیروهای امنیتی این کشور نیز امنیت انتخابات را تامین کردند.

کارشناسان این دوره از انتخابات افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار شد، موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغان ها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی کرد.
/اتنهای پیام

منبع: ایرنا