دایره المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان یک گام فاخر در ادبیات پزشکی کشور
به گزار ش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر مسلم بهادری پزشک پیشکسوت آسیب شناسی در آیین تجلیل از ولی‌الله محرابی پدر جراحی اطفال ایران  در مراسم رونمایی از دایره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان گفت: صحبت درباره مردی چون دکتر محرابی بسیار مشکل است چرا که ایشان تنها یک فرد جامع و جراح اطفال نیست بلکه درتمام امور کشور همراهی و همکاری بسیاری را داشته است.

وی در بیان ویژگی های پروفسور محرابی اظهار داشت: دکتر محرابی با علاقه بسیاری پس از اتمام تحصیلات در سال 52 از آلمان به وطن بازگشته و در بیمارستان سینا جراحی را با گرایش جراحی اطفال آغاز کرد.

وی ادامه داد: ایشان همزمان در خدمت کودکان بیمار، تربیت دانشمندان به نام در رشته جراحی اطفال و کار در بخش جراحی اطفال مشغول بودند و جراحی کودکان را در سه بیمارستان بهرامی، امیرکبیر و مرکز طبی کودکان ایجاد کرد. 

بهادری با اشاره به اینکه دکتر محرابی پس از بررسی کتاب 8 جلدی کتاب مصور پزشکی که در دوره اول به چاپ رسیده بود، معتقد بود که در مورد دانش پزشکی ایران کوتاهی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه علم کشور ما مصادره شده و افرادی مانند دکتر محرابی با بررسی 6 هزار صفحه از این کتاب، این مشکل را رفع کردند و علوم مصادره شده را بازگرداندند.

وی ضمن تشکر از رئیس کل سازمان نظام پزشکی برای احیای طب ایرانی( پزشکان، دندان پزشکان و داروسازان) بیان داشت: تشکر دوم را از کتابخانه ملی ایران دارم که در زمان حیات یک انسان تقدیری این چنین را برنامه ریزی کرده و این کتاب 10 جلدی نمونه ای از اقدام خداپسندانه آن ها است.

بهادری در پایان گفت: خانواده دکتر محرابی همگی خدمتگذار این جامعه هستند و فرزند ایشان دکتر آریا استاد جراحی در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند.

 دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه دکتر محرابی استای برجسته، صاحب نام و تربیت کننده بسیاری از پزشکان در رشته جراحی کودکان هستند، اظهار داشت: ایشان انگیزه های بسیار غنی برای کارهایی جدا از استاد جراحی را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: پشتکار، نگرش، اهداف و فعالیت های ایشان در زمینه های مختلف قابل تقدیر و قدردانی است.

فاضل با اشاره به اشاره به اینکه یکی از پایه های اصلی در تشکیل جامعه جراحان ایران، دکتر محرابی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز یکی از بهترین فعالان و عضو هیات امنای جامعه جراحان محسوب می شوند.

وی پشتکار دکتر محرابی را در برنامه های فوق برنامه زبانزد خواند و افزود: ایشان به جز رفع موانع و مشکلات جامعه پزشکی، و ممتاز بودن از نظر  دانش پزشکی، در فعالیت های اجتماعی نیز ممتاز هستند.

رئیس جامعه جراحان ایران ضمن تقدیر و ستایش از دکتر محرابی برای چنین کار سنگین و بزرگی، ابراز داشت: این کتاب یک کار ماندگار و یک گام فاخر در ادبیات پزشکی کشور محسوب می شود.

 
انتهای پیام/