آبادان؛
خرمشهر دارای پتانسیل قطب گردشگری منطقه

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛خرمشهر با وجود اینکه در طول هشت سال جنگ تحمیلی ضربات متعددی به خود دید اما ظرفیت خدادادی این منطقه این امکان را می دهد که این شهر با اندکی نگاه مهربانانه مسئولان به دوران شکوه و شکوفایی به خصوص در بخش گردشگری بازگردد.

کشور ایران از نظر جاذبه های طبیعی در جهان رتبه پنجم را دارد و یکی از امن‌ ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است. ولی جلگه های سرسبز جنوب غربی ایران با وجود نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و زیبایی طبیعی که در آن وجود دارد متاسفانه در کشور به فراموشی سپرده شداند و خرمشهرنیز از این فراموشی در امان نمانده است .

طبیعت زیبای خرمشهر چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. اما از سویی دیگر نیز محرومیت این شهر چشم هر بیننده ای را به درد می آورد چرا که با دیدن پتانسیل بالایی که در این منطقه وجود دارد به راحتی می توان تشخیص داد که این شهر می تواند پله پرش مهمی برای تمام منطقه از لحاظ صنعت گردشگری و جذب توریست در خاورمیانه و جهان باشد. آب و هوایی معتدل و خنک در شش ماه از سال در این منطقه از امتیازات منحصر به فرد خرمشهر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر و کارشناس منابع طبیعی با مقایسه شهر دبی و خرمشهر می گوید: تفاوت اینجاست که شیوخ دبی با مطالعه دقیق توانستند با سرمایه گذاری مناسب، دبی را از یک صحرای بی آب و علف به یک منطقه زیبای تفریحی و تجاری در سطح جهان و خاورمیانه تبدیل کنند.

سید حسین خزاعی می گوید: اگر کمی کارشناسانه به خرمشهر نگاه کنیم پتانسیل آن چندین برابر بالاتر از شهر دبی است چرا که یکی از مناطق مهم از نظر راه های مواصلاتی به شمار می رود. وجود راه آهن، راه دریایی، جاده ها و فرودگاه بین المللی همگی از امتیازات فوق العاده این شهر است. به اضافه اینکه خرمشهر بزرگترین بندر آزاد تجاری ایران و قدیمی ترین بندر خاورمیانه و نیز تنها بندر کشور است که از سه طرف به رودخانه ها محصور است ، که هیچ یک از مناطقی که امروزه در خاورمیانه به مناطق توریستی تبدیل شده اند این قابلیت ها را ندارند.

وی می افزاید: از نظر جاذبه های طبیعی نیز این شهر از نعمت های بزرگ خدادای برخوردار است که می بایست به موضوع نیز توجه شود.

از مناطق دارای پتانسیل بالا در این شهرستان می توان به جزیره مینو، روستاهای زیبای حفار و منیخ اشاره کرد اما متأسفانه هیچ گونه فعالیتی برای ایجاد امکاناتی از جمله قایق ها و آلاچیق های تفریحی و مکانی برای استراحت مسافران نمی بینیم.

خزاعی همچنین گفت : در داخل خرمشهر می بایست بر روی مناطق فیزیکی شهر سرمایه گذاری شود، متأسفانه تاکنون در منطقه خرمشهر کاری صورت نگرفته و برای شروع بحث گردشگری باید مناطق سر سبز پیرامون شهر نیز معرفی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر و کارشناس منابع طبیعی می گوید: قبل ازجنگ تحمیلی، جزایر کیش وقشم رونقی نداشتند ،بعد از جنگ بود که به علت مشکلاتی که برای خرمشهر به وجود آمد این مناطق شکوفا شدند و رشد پیدا کردند.

خزاعی گفت: : خرمشهر هنوز درگیر مسائل بازسازی ناشی از جنگ است. با وجود اینکه 27 سال از اتمام جنگ می گذرد ولی آثار به جا مانده از جنگ همچنان در شهر قابل رویت هستند و بازگشت خرمشهر به وضعیت سابق زمان بر است ولی اگر مسئولان با طرحی نو و همتی مضاعف وارد عمل شوند به سرعت شاهد تحول عظیم در این شهر خواهیم بود.

وی افزود: هم اکنون بهترین فرصت برای سرمایه گذاری و شکوفا کردن خرمشهر و تحول بزرگ در صنعت گردشگری در ایران است زیرا با رابطه خوبی که بین کشورهای ایران و عراق وجود دارد و ورود ماهانه ده هاهزار مسافر عراقی از مرز شلمچه، می توان در این منطقه با مدیریت درست و ایجاد امکانات رفاهی برای این مسافران درامدهای توریستی هنگفتی را نصیب اقتصاد کشورمان کرد .

یک مستند ساز و جهانگرد ژاپنی که برای تهیه فیلم مستند به شهرستان خرمشهر سفر کرده بود در این زمینه گفت : خرمشهر قبل از جنگ یکی از شهرهای زیبا و مفرح در منطقه بود اما اکنون وضعیت این شهر بی رونق است. .

خانم یوکو افزود: خیلی دوست دارم خرمشهر به حالت قبل بر گردد چرا که یکی از مناطقی است که با داشتن پتانسیل قوی در جذب توریست می تواند به بزرگترین منطقه زیبای تفریحی و توریستی تبدیل شود..

وی با اشاره به آب و هوای خوب خرمشهر در این فصل از سال گفت: با اینکه ما اکنون در فصل سرما به سر می بریم ولی خرمشهر در این فصل از سال بهترین آب و هوا را در دنیا دارد و این بهترین فرصت برای گردشگری در این منطقه است.

مستند ساز و جهانگرد ژاپنی گفت: خرمشهر منطقه ای حاصلخیز ودارای موقعیت جغرافیایی ممتاز است و با کمی کار در این شهر می توان شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی خرمشهر بود .

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان نیز در این زمینه می گوید: باید همگی دست در دست هم بدهیم و این شهر را به یک شهر زیبای تفریحی و توریستی تبدیل کنیم.

عبدالحمید جولا نژاد می افزاید: مسئولان باید نخل های سوخته و شکسته باقی مانده از آثار جنگ را از این شهر برداشته و برای زیباسازی شهر کمر همت ببندند تا در آینده شاهد شکوفایی این بندرزیبا باشیم.

وی می گوید: شهرداری و شورا با همکاری و تعامل خود با سازمان منطقه آزاد اروند می توانند تحول بزرگی در این شهر ایجاد کنند .

موقعیت ویژه جغرافیایی خرمشهر درمنطقه آزاد اروند و نقش ترانزیتی و استراتژیکی آن در تلاقی مسیرهای تجارتی / دسترسی آسان به راه های آبی بین المللی / مجاورت با دومین استان بزرگ عراق یعنی بصره که دروازه ورود تجارت به عراق و سپس مدیترانه محسوب می شود/ و واقع شدن بر محور راه های زیارتی عتبات /این شهرستان را به عنوان ظرفیتی زیربنایی برای توسعه ارتباطات فرامنطقه ای و عبور و مرور ترانزیتی معرفی کرده است .

بدون شک توسعه بخش گردشگری و جذب توریست در شهر زیبا و بندری خرمشهر جرقه ای نو در صنعت گردشگری در ایران خواهد بود که میتواند منافع اقتصادی فراوانی را نصیب کشورمان کند .

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف