زنجان
مجلس در گذر تاریخ

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان، از زنجان ؛به گفته آبیان : نخستین مجالس نمایندگان در ایران در عصر اشکانیان شکل گرفته است.

وی میگوید: در آن عهد مجلس را مهستان مینامیدند و اعضای آن از بین بزرگان و اشراف ایرانی انتخاب و مشمول دو گروه بزرگان و شاهی می‌شده‌است.

بنا به اذعان این محقق بساط مجلس در کشور ما پس از تهاجم اعراب به ایران به مدت ۱۲ قرن برچیده و جای آن در صفحه تاریخ خالی شد.

با پیروزی انقلاب مشروطه در ایران و امضا فرمان تشکیل آن در روز ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ بدست مظفرالدین شاه قاجار نخستین مجلس ملی کشور تشکیل وتا ۱۳۶۸ یعنی حدود ۸۳ سال وظیفه قانونگذاری در ایران را بر عهده داشت.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران و طی بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که به سال ۱۳۶۸ باز میگردد عنوان مجلس ایران از مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر یافت و هم اکنون نیز باهمین نام شناخته میشود.

اصل ۶۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد مجلس شورای اسلامی میگوید: مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند شکل میابد. طبق این قانون نمایندگان مجلس به مدت چهار سال تصدی این کار را بر عهده دارند بر همین مبنا ضرورت دارد انتخابات هر دوره پیش از پایان دوره قبل برگزار شود، به طوری که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد.[

مجلس شورای اسلامی وظیفه قانونگذاری را بر عهده دارد و 2قوه مجریه و قضاییه نیز وظیفه اجرای مصوبات آنرا دارندمنتهی این مصوبات پیش از اجرا بایستی به تایید یک نهاد ناظر به نام شورای نگهبان برسد البته تصمیم گیری در باره برخی مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امکان دارد از طریق همه پرسی یا مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد .

مجلس در ایران فی نفسه مستقل از سایرقواست و به لحاظ فرایند کاری هم نباید خارج از حیطه قانونی اثر بپذیرد.

پس از انقلاب اسلامی 9دوره انتخابات برای برگزیدن نمایندگان مرد م در مجلس شورای اسلمی بر پا شده است و در حال حاضر نیز 290 نماینده بر کرسیهایی تکیه زده اند که این سر زمین برای پا بر جایی آن خون دلها خورده رنج دوران بر ده است.

امسال نیز ملت خود را آماده میکند تا فعالترین،دلسوزترین و درواقع کارآمد ترین افراد را شناسایی و به خانه خود در بهارستان بفرستد.

اما با نیم نگاه به سیر انتخابهای مردم زنجان در میابیم تاکنون 55 نماینده از حوزه های مختلف این خطه انتخاب و روانه مجلس شده اند تا درتصمیم گیریهای کشوری سهم اندیشه،تفکر وخواسته مردم زنجان را نیز ارائه دهند.

انتخابهای مردم استان زنجان در 9 دوره گذشته به این قرار است.

دوره‌ی اول

سید احمد صدر حاج‌سیدجوادی (زنجان)

محمد رجائیان (زنجان)

محمد شجاعی (زنجان)

مصطفی ناصری (طارم)

اسدالله بیات زنجانی (طارم)

قهرمان رحمانی (تاکستان)

محسن رهامی (قیدار نبی(ع))

فرج‌الله واعظی (ابهر)

دوره‌ی دوم

احمد عزیزی (زنجان)

مصطفی ناصری (طارم)

اسدالله بیات زنجانی (طارم)

سید حسین محمدی‌آذر (تاکستان)

محسن رهامی (قیدار نبی(ع))

سید حسن موسوی‌پور (ابهر)

غلامرضا بیات (ماهنشان)

دوره‌ی سوم

مروت‌الله پرتو (قیدار نبی(ع))

داوود حاجی‌ناصری (طارم)

اسدالله بیات زنجانی (طارم)

قهرمان رحمانی (تاکستان)

مصطفی مرسلی (ابهر)

رضا عبداللهی (ماهنشان)

دوره‌ی چهارم

احمد حکیمی‌پور (زنجان)

مصطفی ناصری (طارم)

رجب رحمانی (تاکستان)

سید محمدعلی موسوی (قیدار نبی(ع))

سید افضل امیرجهانی (ابهر)

رضا عبداللهی (ماهنشان)

دوره‌ی پنجم

جواد باقرزاده (زنجان)

غلامحسین جلیل‌خانی (زنجان)

سید فتاح موسوی (طارم)

رجب رحمانی (تاکستان)

سید محمدعلی موسوی (قیدار نبی(ع))

احمد مهدوی (ابهر)

رضا عبداللهی (ماهنشان)

دوره‌ی ششم

مروت‌الله پرتو (قیدار نبی(ع))

ابوالفضل شکوری (زنجان)

سید افضل موسوی (طارم)

رجب رحمانی (تاکستان)

سید افضل امیرجهانی (ابهر)

رضا عبداللهی (ماهنشان)

دوره‌ی هفتم

سید جلال‌الدین حسینی (زنجان –طارم)

رفعت بیات (زنجان –طارم)

محمد سلطانی (قیدار نبی(ع))

احمد مهدوی ابهری (ابهر)

رضا عبداللهی (ماهنشان)

دوره‌ی هشتم

جمشید انصاری (زنجان –طارم)

سعدالله نصیری قیداری (زنجان –طارم)

سید فاضل موسوی (قیدار نبی(ع))

احمد مهدوی ابهری (ابهر)

رضا عبداللهی (ماهنشان)

نمایندگان دوره نهم

محسن علیمردانی(زنجان –طارم)

محمد اسماعیلی(زنجان –طارم)

رضا عبداللهی (ماهنشان)

سید فاضل موسوی (قیدار نبی(ع))

محمد رضا خانمحمدی (ابهر و خرمدره)

مصطفی رازقی کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل است ودر اینباره میگوید :مردم زنجان همواره با حضوری مطلوب در انتخابات مجلس شورای اسلامی ،نمایندگانی را از طیفها و جناحهای مختلف سیاسی انتخاب و راهی بهارستان کرده اند.

وی بر آن است اگرچه انتخابات به طور ذاتی امری سیاسی است اما در نظام جمهوری اسلامی ایران ساختار و ارکان نظام به گونه ای ترسیم شده است که از تفکر اسلامی و اندیشه دین محورانه تغذیه میشود.

این کارشناس معتقد است :صرف نظر از برخی بد اخلاقیهای سیاسی و انتخاباتی در مجموع معدل عملکرد سیاسی مردم زنجان به ویژه در حوزه انتخابات مطلوب بوده و همواره مشارکتی حداکثری را به نمایش گذارده اند. این تمایل به حضور از طرفی به روحیات دینی مردم این منطقه که به پایتخت شور و شعور حسینی شهره است باز میگردد واز سویی دیگر ولایت مداری یکی از شاخصه های مهم این مردم است ازاین رو با پایبندی به فرامین و رهنمودهای رهبری نظام سعی میکنند در عرصه های مختلف حضوری موثر داشته باشند.


انتهای پیام/پ


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.