در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛
بررسی موضوع تعرفه های جدید فولاد/ ظرفیت قابل عمل تولید فولاد در کشور حدود 24 میلیون تن است

خلیفه سلطان : ظرفیت قابل عمل تولید فولاد کشور حدود 24 میلیون تن است

 به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع تعرفه های جدید فولاد با "حضور امیرحسین کاوه" دبیر انجمن سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل و "خلیفه سلطان" دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه 11 خرداد ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث امیر حسین کاوه دبیر انجمن سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل کشور اظهار داشت:  مدتی است که ما کشمکش مواد اولیه پیدا کردیم و در 120 کارخانه عضو سندیکا با ظرفیت اسمی 18 و نیم میلیون تن پروانه صادر شده در وزارت صنایع و 40 هزار شاغل این بخش در جنگ مواد اولیه هستیم به گونه ای که مواد اولیه ما  در دسترس ما نیست.

وی اضافه کرد: به علت رکودی که در کشور وجود دارد تنها 20 درصد این ظرفیت فعال است و بر این اساس مواد اولیه مورد نیاز ما کمتر از 5 میلیون تن است.

دبیر انجمن سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل کشور در ادامه در خصوص بحث  دامپینگ صنایع تولید کننده فولاد کشور اظهار داشت: ما متوجه شدیم فولاد مبارکه در سال 94 قیمت هایی را در بورس کالا اختراع می کند که به هیچ عنوان با بازارهای بین المللی هماهنگی ندارد به گونه ای که در سال 94 میانگین قیمتی که در بورس کالای ایران عنوان شد حدود هزار و 450 به تولید کنندگان پایین دستی بود که این رقم حدود 430 دلار می شود در حالی که قیمت های جهانی بین 270 تا 350 دلار متغیربوده است.

کاوه خاطر نشان ساخت متاسفانه به علت میل صادراتی که در فولاد مبارکه وجود داشت و ورقی که بورس کالا به ما حدود 430 تا 450 دلار فروخته می شد بنا به گفته مدیر عامل مجتمع فولاد مبارکه حدود 250 دلار بوده است.

 ظرفیت قابل عمل تولید فولاد در کشور حدود 24 میلیون تن است

در ادامه این بحث خلیفه سلطان دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد کشور نیز با بیان این که ظرفیت کل تولید فولاد کشور که ما نام آن را ظرفیت قابل عمل می گذاریم حدود 24 میلیون تن است اظهار داشت: در سال 94 حدود 16 میلیون تن تولید فولاد در کشور داشتیم.

وی همچنین اظهار داشت: فولاد مبارکه حامی صنعت لوله و پروفیل در کشور است و با رانتی که روی ورق فولاد مبارکه بوده هر کسی یک خط لوله پروفیل در کشور زده است.

محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز به عنوان مهمان دیگر گفتگوی ویژه خبری امشب بیان داشت: قبل از ایجاد فولاد مبارکه حدود 20 شرکت پروفیل سازی در کشور داشتیم که با گذشت 22 سال از فولاد مبارکه تعداد مشتریان به 200 مشتری رسیده است.

وی با بیان این که سال 94، سالی بود که بحران بی سابقه ای در صنعت فولاد جهان اتفاق افتاد گفت: پس از این اتفاف  تمام کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد به فکر حمایت ازصنایع خود افتادند که به طور مثال می توان عنوان کرد کشور چین با تولید 800 میلیون تن فولاد برای حمایت از تولید کنندگان خود ارزش یوآن را کاهش داد و 17 درصد جایزه صادراتی نیز برای صادرکنندگان خود در نظر گرفت.

اکبری با اشاره به این که شرایط صادرات برای همه کشورها متفاوت از بازار داخلی است گفت: انجمن فولاد کره نیز بر این موضوع اذعان داشته است که در این کشور هم شرایط صادرات با بازار داخلی تفاوت دارد.

وی با بیان این که در مهرماه سال گذشته اعلام کردیم فولاد مبارکه ضخامت دو میلی متر را تولید می کند گفت: قیمت آن 150 دلار بالاتر ازقیمت جهانی است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با اشاره به شرایط فولاد کشور اذعان داشت: متوسط قیمت سال گذشته 1450 تومان بود.

اکبری قیمت صادرات محصولات گرم را در سال گذشته 480 دلار اعلام کرد و افزود: قیمت های امروز 7 تا 10 درصد کمتر از قیمت سال 93 است.

کاوه در ادامه برنامه با اشاره به این که واردات برایمان به صرفه نیست گفت: آمریکا سومین کشور تولید کننده فولاد جهان است لذا مخالف واردات کالای لوکس و تکمیلی هستیم این در حالی است که چرا جلوی واردات مواد اولیه را گرفته ایم.

وی با اشاره به دستور جلسه کمیته ماده 76 گفت: در این جلسه بر الزام شرکت های تولید کننده فولاد به عرضه ورق ها متناسب با شرایط بین المللی اشاره شده است.

در سال 94 قیمت فولاد در جهان کاهش پیدا کرد

دبیر انجمن سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل علت واردات در کشور را به این دلیل دانست که توان تولید کافی در داخل وجود ندارد گفت: قیمت فروش در بورس کالا ناعادلانه و مصنوعی است لذا سال 94 را باید به سال کاهش قیمت فولاد در جهان نامگذاری کرد.

در سال 94 بیش از دو میلیون تن واردات به کشور صورت گرفت

کاوه با اشاره به این که نمودار فروش بورس کالای ایران مستقیم بر این امر اشاره دارد افزود: سال گذشته بیش از دو میلیون تن واردات صورت گرفت و 3 بار تعرفه های افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به کمیته ماده 76 ادامه داد: امیدواریم این کمیته سه شنبه هفته آینده تشکیل جلسه دهد این در حالی است که وزیر صنایع و معادن دستور فوری برای تشکیل جلسه را صادر کرده است.

خلیفه سلطان  در ادامه برنامه با اشاره به این که در سال گذشته 4.3 میلیون تن صادرات صورت گرفت گفت: امسال برنامه عملیاتی فولاد صادرات 5.8 تا 6 میلیون تن است.

وی با اشاره رشد اقتصادی کشور ادامه داد: 5.4 درصد رشد تولید فولاد کشور در طی 4، 5 سال گذشته بوده است.

خلیفه سلطان با اشاره به این که شاهد افت قیمت شدید در سال 93-94 بودیم بیان کرد: تعرفه آمریکا در مقابل چین در مورد ورق سرد و گرم 500 درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به این که ترکیه و اتحادیه عرب در تعرفه ها 40 درصد افزایش داشته است گفت: در سال 94 تعرفه یک پله افزایش یافت.
 

انتهای پیام/