پیشگیری از آسیب های روانی از اهداف مهم آموزش و پرورش
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در نشست اختصاصی اداره کل تربیتی و مشاوره به مناسبت هفته بهداشت روان که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: 24 تا 30 مهر هر سال به عنوان هفته بهداست روان نامگذاری شده که شعار امسال کمک های روانشناختی و سلامت روان برای همه است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت موضوع بهداشت روان در هفته بهداشت طبق دستورالعمل های ارسال شده از سوی آموزش و پرورش، فعالیت هایی را برای مناطق آموزش و پرورش پیش بینی کرده ایم.

شکوهی بیان کرد: اهمیت بهداشت روان کمتر از بهداشت جسم نیست و با توجه به آمارها و با ادامه این روند بیشترین آسیب را تا سال 2030 در حوزه بهداشت روان خواهیم داشت که از این رو بیشترین مسئولیت با آموزش و پرورش است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تمام بخش های جامعه باید یاری کنند تا افرادی را به جامعه معرفی نماییم تا سازگاری لازم را با محیط پیرامون خود داشته باشند که این موضوع جزء وظایف آموزش و پرورش است، همچنین با توجه به آسیب ها و خطرات زیادی روانشناختی که افراد را در جامعه تهدید می کند، نیاز به برنامه ریزی و دقت آموزش و پرورش در این حوزه است.

شکوهی بیان کرد: افراد به امانت در مدرسه هستند و ما موظفیم ساعات زیادی از روز را با برنامه ریزی مناسب و ایجاد محیطی آرام برای به حداقل رساندن استرس های موجود در جامعه فراهم نماییم که این از وظایف مشاوران، معلمان و کارکنان مدارس است.

وی در خصوص نامگذاری هریک از روزهای هفته بهداشت روان به یک عنوان بیان کرد: سلامت روان و خود شکوفایی، سلامت روان و شادابی در زندگی، سلامت روان و پرهیز از خشونت، سلامت روان و زندگی اجتماعی، سلامت روان معنویت و حیات طیبه، سلامت روان هوش عاطفی و مشارکت جمعی، سلامت روان خودآگاهی و خردمندی، از جمله این اقدامات است تا موضوع بهداشت روان را با توجه به اهمیت هریک از بخش ها برجسته تر کنیم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات در حال انجام برای هفته بهداشت روان در تمامی مناطق، استان ها و شهرستان ها تصریح کرد: برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر حسن اجرای فعالیت های هفته بهداشت و روان، برگزاری جلسات و نشست های تخصصی با حضور مسئولان در خصوص برگزاری هفته بهداشت روان، برگزاری آزمون سلامت روانی و رفتاری برای دانش آموزان پایه هشتم، جلسات مشارکت و همکاری ارگان ها و نهادها، اطلاع رسانی همگانی در قالب پوستر، تراکت و جلب مشارکت عموم کارکنان و اولیای دانش آموزان با مضامین شعار هفته بهداشت روان از اقدامات در حال انجام است.

شکوهی در ادامه افزود: برگزاری نقاشی همگانی و نمایشگاه نقاشی در دوره ابتدایی، برگزاری مسابقه مقاله نویسی برای تمام دانش آموزان مدارس در دوره متوسطه اول و دوم، احصای مقالات برگزیده از مشاوران، معلمان و سایر کارکنان در کلیه دوره های تحصیلی، برگزاری همایش، نشست های تخصصی، کارگروه آموزشی، دعوت از شخصیت های علمی، مذهبی و فرهنگی به منظور ایراد سخنرانی و تهیه گزارش نهایی از اجرای برنامه به اداره کل امور تربیتی و مشاوره از جمله اقدامات در هفته بهداشت روان است.

وی بیان کرد: در آغاز هفته بهداشت روان سعی بر آن است که نقش مشاوران معلمان و کارکنان مدارس را به خصوص برای ارائه خدمات مشورتی و پیشگیرانه بسیار با اهمیت و برجسته نماییم. در این راستا فعالیت هایی در حوزه بهداشت روان در خصوص خدمات
مشورتی به دانش آموزان و معلمین و کارکنان مدرسه پیش‌بینی نموده ایم. همچنین زمینه سازی برای جمع‌بندی برنامه های کلان آموزشی براساس بررسی نتایج مشاوره ای و نیازهای دانش آموزان از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در هفته سلامت بهداشت روان تهیه و تنظیم نیمرخ سلامت روانی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان برای برنامه ریزی های کلان خارج از آموزش و پرورش است که در اختیار دستگاه های تصمیم گیری قرار خواهد گرفت. توسعه و تقویت بیش از پیش مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به عنوان بازوهای تخصصی و مداخله پژوهشی عمل می کنند و نیازهای هسته ها و مراکز شهرستان ها را پوشش می دهند.

شکوهی بیان کرد: با شروع هفته بهداشت روان نرم افزاری که از آن به عنوان یک جنبش سخت افزاری در فرآیند مشاوره ای در حوزه آموزش و پرورش کل کشور می‌توان نام برد، برای ارائه خدمات راهنمایی به دانش آموزان آغاز می شود که در آن تمام دانش آموزان دارای پرونده مشاوره ای خواهند بود تا شرایط روحی، روانی و تحصیلی آنها در این پرونده منعکس شود.

وی با بیان اینکه زمینه سازی در بخش های تصمیم گیری آموزش و پرورش برای تعمیم نیروی مشاوره به تمام دوره های تحصیلی از اقدامات آموزش و پرورش است، بیان کرد: با توجه به آیین نامه شورای این وزارتخانه و تصویب بحث فرآیندی که متعاقب این موضوع، آموزش و پرورش ملزم به تامین نیرو برای هر سه دوره است، برنامه ریزی در زمینه افزایش مشاورین در حوزه های مختلف و هدایت تحصیلی از دیگر اقدامات این سازمان محسوب می‌شود.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: از امسال در ساختار و زمان آموزشی جهت ارائه مباحث مشاوره ای سلامت روان در پایه هفتم و هشتم اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم در سالهای بعد پایه های دیگر را هم در این حوزه پوشش دهیم. از طرفی تقویت و توسعه نقش مشورتی و پیشگیری مشاوران معلمان، مدیران و سایر کارکنان آموزش و پرورش در بحث سلامت روان اتفاق خوبی است که امیدواریم از سال تحصیلی 95-96 انجام دهیم.

به گفته وی، طراحی و تقدیم پیش‌نویس نظام جامع مشاوره و برنامه جامع پیشگیری از خشونت در سال 94-95 انجام و به طور مستمر پیگیری شد.

گفتنی است؛ طبق برنامه ریزی های انجام شده از سال آینده هفته بهداشت روان از 18 تا 24 مهر
ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/