ساری؛
پل‌های عابر در حسرت رهگذر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، می‌خواهد ازعرض خیابان بگذرد، اما فکر طی کردن پله‌های طولانی پل عابر پیاده او را از این کار باز می‌دارد، تنها چند دقیقه بعد ناگهان صدای گوشخراش ترمز خودرو با صدای فریاد عابر پیاده در هم می‌آمیزد.

شاید هفته ای یکبار این تراژدی غم انگیز را در شهر و خیابان شلوغ و پرترافیک که همه عجله برای زود رسیدن به مقصد دارند را در مازندران دیده باشید ، فاصله میان مرگ و زندگی فقط به اندازه عرض یک خیابان است یا شاید هم به ارتفاع یک پل عابرپیاده!

پل‌هایی که برای تضمین امنیت تردد عابران پیاده از عرض خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و اتوبان‌های حادثه‌خیز احداث شده‌اند اما بسیاری از آنها گاه در طول روز عابرانی به تعداد انگشتان دست هم ندارند ، این روایت هر روز پل های عابر پیاده در شهرهای مازندران است .

 
 
دکتر عباسی ، مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت: تازه ترین گزارش پزشکی قانونی مازندران نشان می دهد که عابران پیاده امسال بزرگ ترین قربانیان سوانح رانندگی در استان بودند و یک سوم کل کشته شدگان تصادفات در مازندران را تشکیل می دهند.

وی افزود: 110 عابر پیاده در نیمه اول امسال بر اثر تصادف در جاده ها و خیابان های مازندران جان باختند.

گذر عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی یا از بالای روگذر امری عادی شده در حالیکه پل ها و زیرگذرهای عابر پیاده تضمینی برای جان عابران است اما به دلایل سهل انگاری، عجله داشتن، ضعف فرهنگ و هزاران دلیل و بهانه هایی که اساس منطقی ندارد مورد استفاده قرار نمی گیرد ، ریشه این مشکل کاستی در فرهنگ استفاده از پل عابر پیاده است که عبور از روی پل را کاری بیهوده و وقت گیر می دانیم.
 

سرهنگ مهدی باقری رئیس راهنمایی و رانندگی مازندران گفت: عابرین پیاده در 7 ماهه امسال 46 درصد از متوفیان حوادث رانندگی در استان مازندران رو شامل می شوند.

وی افزود: بیشترین گروه سنی عابرانی که در حوادث رانندگی کشته می‌شوند، افراد بالای 50 سال و بعد از آن کودکان 10 سال و کمتر هستند.

رئیس راهنمایی و رانندگی مازندران با بیان اینکه اکثر عابران پیاده قشر کهنسال هستند که به دلیل مکانیزه نبودن پل ها توان بالا رفتن از پل رو ندارند گفت: استفاده از عرض خیابان و کندی حرکت آنها در زمان عبور موجب بروز حادثه می شود.

سرهنگ مهدی باقری گفت: بیشترین علت مرگ عابران پیاده ضربه به سر ، شکستگی‌های متعدد و پس از آن خونریزی گزارش شده است.

ابوالفضل صفری،سرپرست اداره بازرگانی و سرمايه گذاری اداره كل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت: سرمايه گذاران بخش خصوصی، امسال 20 پل عابر پياده در جاده های مازندران خواهند ساخت.

وی گفت: متقاضيان برای ساخت پل عابر پياده و نصب و بهره برداری تابلوهای تبليغاتی از آن در قالب مزايده و مناقصه عمومی می توانند شرکت کنند.

وی افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی ، پارسال 11 پل عابر پياده در جاده های استان نصب کرده بودند.
 

اندر احوالات پل‌های مکانیزه با پله‌های خاموش

در سال های اخیر با باز شدن پای پل‌های مکانیزه به شهر و پله‌هایی که به مدد نیروی برق شهروندان خود را از این سوی خیابان به سمت دیگر می‌رسانند هم دردی را دوا نکرده یا حداقل مرهمی موقت محسوب می‌شود چون بسیاری از این پل‌ها که با صرف هزینه گزاف از پول همین اهالی ساخته می‌شوند، در بیشتر ساعات روز تفاوتی با انواع غیرمکانیزه ندارند.

حالا مدتهاست این پل ها با پله های برقی انگار فقط برای دستفروشان، کارتن‌خواب‌ها و متکدیان ساخته شده است و عملا استفاده دیگری ندارند.

خانم میانسالی که به سختی از پله برقی خاموش بالامی رود می گوید : پاهایش آرتروز دارد و عملا درمان و دارو با این رفت و آمد فایده ای ندارد.

چند دانش آموز پسر هم چند 100 متر جلوتر از پل عابر در حال گذر از خیابان هستند می گویند : پله های پل زیاد است و از شیب استاندارد برخوردار نیست و با عبور از عرض خیابان زودتر به مدرسه می رسیم.

آنها می‌گویند برخی از پل‌ها به دلیل نصب بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی امنیت خود را از دست داده‌​ و به آسایشگاهی برای کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده و فضای مناسبی برای زورگیری و فروش موادمخدر در ساعات کم‌تردد فراهم شده است.

اما در کنار این پل ها، پل عابر پیاده در پارک تجن ساری مشتری های پرو پا قرص خودش را دارد، از پیر و جوان و دوچرخه سوار و معلول همه می توانند از این پل عابر پیاده عبور کنند و کمتری عابر پیاده را در طول روز می شود دید که از عرض خیابان عبور کند.

رييس اداره ايمنی و ترافيك اداره كل حمل و نقل و پايانه های مازندران گفت: برای بالا بردن ضريب ايمنی در عبور و مرور عرضی عابران پياده از جاده ها پارسال چهار دستگاه پل عابر پياده در جاده های ارتباطی استان نرده كشی شد .

ناصر اسدپور افزود: 800 ميليون ريال برای نرده كشی پل عابر پياده جاده ساری- نكا روستای سمسكنده ، اسرم ، جاده نكا- رستم كلا روستای كلت ،جاده بهشهر – گلوگاه روستای سارو هزينه شد.

وی گفت: 15 دستگاه پل عابر پياده جاده های ارتباطی مازندران نرده كشی می شود .
 

جزئیات سهم تقصیر عابران پیاده در تصادفات

ستواندوم مرتضی ابراهیمی ، کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران درباره تعیین سهم تقصیر عابران پیاده در تصادفات راهنمایی و رانندگی گفت: محل تصادف، امکانات عبور برای عابر، چراغ، علائم و سایر پارامترهای موجود در محل تصادف، میزان سهم عابر و خودرو را در تصادف تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه 100 متری پل های عابر پیاده اگر حادثه ای رخ دهد عابر پیاده به عنوان مقصرشناخته می شود افزود: اگر عابری از معابر غیرمجاز عبور کرده و حادثه‌ای به وقوع بپیوندد کارشناسان تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی بنا بر قصور عابر، سهم تقصیر را برای عابر نیز لحاظ می‌کنند.
کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: عبور عابران از معابر خط‌کشی شده و گذرگاه عابر پیاده و همچنین از محل‌های مجاز مشخص و تعریف شده است؛ در مقابل عبور از معابر بزرگراهی، محل‌های نرده‌کشی‌ شده و زیر پل عابرپیاده مجاز نیست.
 
 
 
مرگ جانخراش عابران پیاده هشداری است جدی به مسوولان برای این‌که باید همراه با تدوین ضوابط قانونی ​ به فرهنگ ترافیک توجه ویژه‌ای داشت و برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از پل‌های هوایی باید نگرش شهروندان را در این زمینه تغییر داد و این میسر نخواهد شد مگر با فرهنگسازی به روش‌های مختلف از جمله آموزش دانش‌آموزان در مدارس،پخش فیلم‌های انیمیشن کوتاه

می‌توان با قانونمند کردن شهروندان از یکسو و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از پل‌های عابر پیاده امیدوار بود تا شاید به این ترتیب پل‌های عابرپیاده نیز از مهجوربودنی که سال‌هاست دامنگیرشان شده رها شوند.

انتهای پیام/