کرمان؛
تحقق عدالت الکترونیکی هدف قوه قضائیه
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،یدالله موحد روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع سامانه ابلاغ الکترونیک اوراق قضائی افزود: شبکه ملی عدالت در معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه راه اندازی شده و واحدهای قضایی کشور را پوشش می دهد و این شبکه به سرعت تا رسیدن به وضعیت مطلوب در حال تکمیل شدن است.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس تحولی بزرگ برای ارائه خدات الکترونیکی قضایی با کیفیت و سرعت بالا در قوه قضاییه در حال راه اندازی است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان اعلام کرد: در چند روز اخیر یک هزار نفر از مردم استان کرمان در سامانه ثبت نام الکترونیک (ثنا) برای دریافت ابلاغ های قضایی به صورت الکترونیک نام نویسی کردند.

این مقام ارشد قضائی استان بیان کرد: 9 کیوسک ثبت نام الکترونیک در شهرکرمان برپا شده و سه دفتر خدمات الکترونیک قضائی نیز آماده ارائه این خدمات هستند.

وی ادامه داد: براساس ماده 175 آئین دادرسی کیفری دستگاه قضایی موظف شده اوراق قضایی را به صورت الکترونیکی یا مخابراتی به مراجعان خود ابلاغ کند و لازم است که مراجعان به دستگاه قضایی نیز بر اساس همین ماده قانونی برای دریافت الکترونیکی اوراق قضائی به سامانه ای که تحت عنوان ثنا طراحی و در دسترس آنها قرار گرفته است مراجعه و ثبت نام کنند.

وی افزود: قبل از اجرای این قانون اوراق قضائی به اصحاب پرونده یا مراجعان سیستم قضائی از طریق مامور ابلاغ انجام می شد اما در حال حاضر و برابر این قانون ابلاغ اوراق قضائی صرفا باید به صورت الکترونیکی انجام شود و به تعبیری ابلاغ الکترونیکی جایگزین ابلاغ به روش سنتی خواهد شد.

موحد اظهار کرد: براساس ماده 655 قانون آئین دادرسی کیفری ابلاغ قضائی به صورت الکترونیکی معتبر شناخته شده و قضات موظف هستند که به آن ترتیب اثر دهند.

وی گفت: تاکید می شود که عموم مردم به ویژه افرادی که پرونده ای در جریان رسیدگی در هر مرحله ای از دادرسی یا اجرای حکم دارند، هر چه سریعتر برای پیشگیری از مشکلات بعدی برای ثبت نام در سامانه ثنا اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به مزایای ابلاغ الکترونیکی اشاره کرد و گفت: خدمات رسانی آسان ، مطمئن و بهتر به مردم و کاهش زمان رسیدگی (تقلیل اطاله دادرسی) از جمله این موارد است .

وی ادامه داد: در فرایند ابلاغ الکترونیکی به حریم خصوصی مراجعان به دستگاه قضائی احترام گذاشته می شود زیرا در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ابلاغ اوراق به شخص مخاطب به نشانی ایشان در محل کار یا منزل مراجعه می کرد و در صورتی که فرد در منزل نبود اوراق را تحویل بستگان فرد داده و یا در محل الصاق می کرد که این کار از نظر حیثیتی مشکلاتی را به همراه داشت.

وی افزود: با ابلاغ الکترونیک اوراق قضائی این مشکل برطرف شده و به صورت الکترونیکی یا مخابراتی اوراق قضایی به فرد اعلام می شود.

موحد، کاهش جدی هزینه های دستگاه قضایی و مراجعان این دستگاه را از مزایای دیگر ابلاغ الکترونیکی اوراق قضائی برشمرد و گفت: پیشگیری از لغزش ها و مفاسدی که ممکن است در جریان ابلاغ سنتی پیش آید از دیگر مزایای ابلاغ الکترونیکی اوراق قضائی است.

وی عدم ابلاغ اوراق قضایی را سومین دلیل عدم برگزاری جلسه های دادرسی دانست و گفت: این موضوع موجب تجدید زمان دادرسی می شد و رسیدگی به پرونده را با اطاله روبرو می کرد.

رئیس شورای قضائی استان ادامه داد: بر اساس همین امتیازات تاکید می شود که مراجعان به دستگاه قضائی موضوع ثبت نام در سامانه ثنا و استفاده از مزایای این سامانه را جدی گرفته وبرای ثبت نام به واحدهای قضائی محل و یا دفاتر خدات الکترونیک قضائی مراجعه کنند.

وی یادور شد: افراد در منزل نیز امکان دسترسی و ثبت نام اولیه را دارند و دستگاه قضائی استان با فراهم کردن امکانات برای مدتی به صورت رایگان این ثبت نام را انجام می دهد و بعد از انقضای مهلت تعیین شده، ثبت نام هزینه بر خواهد بود.

وی گفت: افراد با در دست داشتن مدارک هویتی خود به واحدهای قضائی یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده واطلاعات لازم در این سامانه ثبت شده وپس از احراز هویت و با استفاده از حساب کاربری و رمز عبوری که در اختیار فرد قرار گرفته و به صورت پیامک به تلفن همراه وی ارسال شده می تواند تمام اوراق قضائی خود را در پست الکترونیکی ایجاد شده و یا به صورت پیامک در گوشی همراه خود ملاحظه کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد:مراجعان به دستگاه قضائی می توانند به دو روش از جمله مراجعه مستقیم به دفر خدمت الکترونیک قضایی و ثبت نام در سامانه ثنا در منزل و سپس مراجعه به دفتر خدمات الکترونیکی یا واحد قضائی مراجعه کند.

وی گفت: چنانچه در حوزه قضائی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه اندازی نشده، این اقدام باید در واحد قضائی مربوطه انجام شود.

وی ادامه داد: افرادی که در منزل در سامانه ثنا مراجعه می کنند باید کد رهگیری را به همراه مدارک هویتی به دفاتر خدمات الکترونیکی قضائی برده و رمز عبور و شناسه کاربری را دریافت کنند.

موحدبیان کرد: ممکن است فرد از قبل پست الکترونیکی داشته باشد و چنانچه دارای پست الکترونیکی نباشد، این اقدام توسط دفاتر برای وی انجام می شود.

وی تاکید کرد: بعد از ثبت نام در سامانه ثنا هر گونه تغییر در آدرس و تلفن افراد ایجاد می شود باید در اسرع وقت این تغییرات به دفاتر خدمت الکترونیک یا واحدهای قضایی اعلام شود و در غیر این صورت نشانی سابق به عنوان نشانی فرد فرض شده و اوراق به همان حساب ارسال می شود.

وی ادامه داد: به محض ارسال اوراق قضایی برای فرد، ابلاغ قانونی تلقی می شود و رویت نشدن از سوی فرد مانع رسیدگی نمی شودو اگر رویت شود آثار آن را در پی خواهد داشت.

وی گفت: خودداری از مراجعه به سامانه و ثبت نام در ان به یقین مشکلاتی را برای مراجعان ایجاد کرده و ممکن است موجب تضییع حقوق آنها شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: این سامانه بستری را فراهم کرده تا دستگاه قضایی بتواند با اطمینان بیشتری و با ارتباط منطقی تر با مراجعان به دستگاه قضایی، شیوه دادرسی را ارتقا داده و عدالت قضایی را در کشور تعمیم دهد و در این زمینه نیاز به همراهی و همکاری همه مراجعان به دستگاه قضایی دارد.

این مقام ارشد قضائی استان کرمان اظهار کرد: کسانی که در سیستم قضایی در حال حاضر پرونده ای را ندارند نیز باید دراین سامانه ثبت نام کنند زیرا این کار به معنای ایجاد یک نشانی قانونی برای همه مردم ایران در شبکه ملی عدالت است واین کار در پیشگیری از برخی مشکلات قضایی نیز تاثیر به سزایی دارد.

وی گفت: اشخاص حقیقی، حقوقی، کارشناسان و افرادی که به عنوان شاهد در دستگاه قضایی مراجعه می کنند باید در این سامانه ثبت نام کند.

وی گفت: تا زمانی که تمامی مراجعان به دستکاه قضایی در این سامانه ثبت نام نکرده اند ممکن است در برخی نقاط ابلاغ به صورت سنتی انجام شود.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان اعلام کرد: به زودی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تمامی شهرستان ها راه اندازی می شود و افراد برای ثبت نام در این سامانه می توانند به کافی نت ها نیز مراجعه کنند.

انتهای پیام/ی