کداک؛ از پیشگامی در فناوری تا آستانه ورشکستگی

شرکت کداک، در سراشیبی ورشکستگی قرار دارد. مشکلات مالی و نبود نقدینگی، مدیران این اولین شرکت مخترع حلقه‌ی فیلم عکاسی را به فروش بخشی از سهام خود واداشته است. ارزش این سهام ولی نسبت به سال پیش تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، داستان موفقیت دیرپای شرکت کداک، در قرن نوزدهم در شمال سواحل شرقی آمریکا آغاز شد: مرد جوانی به نام جرج ایستمن در واترویل نیویورک، در حال تجربه‌اندوزی در زمینه‌ی عکاسی، حلقه‌ی فیلمی اختراع کرد که خشک، شفاف وانعطاف‌پذیر بود. این جوان، بلافاصله اختراع خود را به ثبت رساند و در سال ۱۸۸۱ شرکت کداک را پایه‌ گذاشت. او پس از این، نه تنها به تولید و پخش فیلم حلقه‌ای مشغول شد، بلکه دوربینی هم روانه‌ی بازار کرد که چندی بعد عکس گرفتن را به سرگرمی همگانی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بدل ساخت. شعار شرکت کداک برای تبلیغ این محصولات شگفت‌انگیز این بود: "شما دکمه را فشار دهید، ما بقیه‌ کارها را انجام می‌دهیم"!

کارهای مکنت‌آور

"بقیه‌ی کارها"، چاپ عکس‌ها و ارسال آن‌ها همراه با دوربین مشتری و یک حلقه فیلم جدید بود که عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای پس از عکس گرفتن، آن‌ها را به شرکت کداک، در شهر روچستر نیویورک فرستاده بودند. با انجام این "بقیه‌ی کارها"، کداک به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های آمریکایی و جرج ایستمن، به یکی از ثروتمند‌ان بزرگ این کشور، در ردیف راکفلر بدل شد.

موفقیت کداک، پس از مرگ بنیانگذار خود، ایستمن هم هم‌چنان ادامه داشت. در آغاز قرن بیستم صدها اختراع جدید که حاصل کار مهندسان، پژوهشگران، تکنیسین‌ها و کارورزان این شرکت بود، به نام کداک به ثبت ‌رسید: یکی از این اختراعات که در پایان دهه‌ی ۷۰ میلادی در آسیا ثبت شد، دوربین دیجیتال بود.

کداک‌؛ سد پیشرفت

مدیران کداک با این تصور که می‌توان مانع پیشرفت تکنیک در صنعت عکاسی شد، از تولید و فروش این دوربین سرباز زدند. به باور کارشناسان، همین تصور اشتباه، زمینه‌ی شکست‌های آتی کداک را در بازار آزاد فراهم آورد. البته این شرکت، در آغاز دهه‌ی ۹۰ میلادی کوشید با ورود به دنیای رقابت تولید دوربین دیجیتال، این اشتباه را جبران کند. ولی دیگر دیر شده بود: کداک با وجود تلاش‌های عظیم مهندسان و پژوهشگران خود، تنها توانست چند درصد از کل بازار خرید دوربین دیجیتال را از آن خود کند. دعواهای حقوقی بی‌پایان بر سر حق ثبت اختراعات مختلف این شرکت با رقبای خود نیز، تنها به افزایش هزینه‌های سرسام‌آور تولیدی آن افزود.

فروش بخش‌های تولیدی

مدیران کداک سرانجام برای نجات از ورشکستگی نهایی، ناگزیر به فروش برخی از سهام این شرکت شدند؛ واگذاری بخش OLED آن به کمپانی ال جی الکترونیک در سال ۲۰۰۹ از جمله‌ی این تلاش‌ها بود. در همین سال کداک اعلام کرد که در سه ماهه‌ی پایانی سال، ۱۳۷ میلیون دلار زیان دیده است. در سال ۲۰۱۰، درآمد این کمپانی که بیش از ۱۹ هزار کارمند در سراسر جهان ‌دارد، بر حدود ۷ میلیارد دلار بالغ ‌شد. در آمد کداک در سال ۲۰۰۵، بیش از دو برابر این مبلغ بود.

پایان کار؟

کارشناسان اقتصادی‌، با این وجود معتقدند که می‌توان با گرفتن وام‌های جدید از بانک‌ها و فروش حق اختراع بیش از هزار موردی که به نام این شرکت به ثبت رسیده، آن را از ورشکستگی نجات داد. برخی نیز بر این باورند که شرکت کداک بهتر است، راه بینان‌گذار خود را که در سال ۱۹۳۲ در سن ۷۷ سالگی خودکشی کرد، پی بگیرد. جرج ایستمن در نامه‌ی وداع خود نوشته بود: من کار خودم را انجام داده‌ام، چرا باید منتظر بمانم؟/ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار