تكرار//

برگزاری سوگواره هوای پاک به جای جشنواره هوای پاک

هر چند پایتخت نشینان مدتهاست که گوششان به شنیدن اخبار هوای ناسالم عادت کرده ، اما با فرارسیدن هفته هوای پاک در اواخر دی ماه باز هم بازار این حرفها داغتر از قبل به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، سخنانی همچون پیشنهاد برای برگزاری سوگواره هوای پاک به جای جشنواره هوای پاک از این قبیل هستند مسئله ای که شهرام جباری زادگان معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تازگی مطرح كرده است.

کیفیت هوای این شهر خاکستری در 9 ماهه ابتدایی سال 90 به نسبت مدت مشابه در دو سال گذشته در وضعیت بسیار نامطلوب تری قرار داشته است در همین خصوص جباری زادگان از استمرار استفاده از لنتهای ترمز حاوی آزبست در تولیدات داخلی و وارداتی خبر داد و آن را از عوامل موثر در افزایش و تشدید آلودگی هوا ارزیابی كرده است تجربه آزبست در هوای تهران به میزان 60 برابر به تازگی توسط شرکت کنترل ترافیک ثبت شده و اعلام شده که هوای شهر تهران تا یکصد برابر شهرهای پاک دنیا حاوی آزبست است.

چیزی که بیش از اين توجه هر شهروند تهرانی و یا یک هموطن ایرانی را در خصوص مسئله آلودگی هوای تهران به خود مشغول می دارد این مسئله است که به رغم آخرین ضرب الاجلی که مصوبات قانونی به صنایع آزبستی داده بودند بار دیگر تا پایان تابستان سال آینده نیز این مهلت تمدید شد و هیچ ارگانی به عنوان مرجع مسئول و ناظر با متخلفان برخورد ننموده تا شاید با تعطیلی و جریمه متخلفان کمتر شاهد اینگونه مسائل باشیم.

آیا تضمینی وجود دارد که دوباره با پایان این مهلت تمدید شده نیز به دلیل عدم برخورد جدی با متخلفان شاهد عدم تغییرات شرایط باشیم این چیزی است که با نگاهی به مصوبات به اجرا در نیامده در آن خصوص احتمال آن قوی تر به ذهن متبادر می شود چرا که در مرداد سال 79 و بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست 7 سال به صنایع آزبستی مهلت داده شد تا جایگزین مناسبی برای آن بیایند حال اینکه پس از یازده سال در عایق سازی محصولات سیمانی مانند لوله و ورق و لنت ترمز شاهد وجود این آلاینده خطرناک هستیم آلاینده ای که بر اساس اندازه گیری های شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در 11 نوع لنت ترمز که 6 نوع آن تولید داخل و 5 نوع آن وارداتی بوده تمام آنها از 5 تا 30 درصد آزبست داشته و با هر بار ترمز کردن این ماده سمی را وارد حلق شهروندان می كند.

از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی توسعه حمل و نقل عمومی اعلام شده چیزی که با استناد به تحقیقات میدانی در حوزه حمل و نقل عمومی تنها یک نتیجه را در مقابل برنامه ریزان محیط زیست می گذارد و آن اینکه تفاوت آلاینده های هوای تهران قبل و بعد از توسعه خطوط بی آر تی مترو و تاکسی از زمین تا آسمان است.

*بسطامی:محیط زیست با متخلفان جدی برخورد می کند

حشمت الله بسطامی مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: وضعیت آلودگی هوای تهران نسبت به قبل 2 یا 3 برابر بدتر شده است.

بسطامی در ادامه با بیان این مطلب که هر سال با فرا رسیدن هفته هوای پاک حساسیت نسبت به تعداد روزهای سالم ناسالم بیش از قبل می شود افزود: از ابتدای سال تا امروز و در مقایسه با سال 90 ،‌دو روز هوای پاک، 111 روز هوای سالم و 187 روز هوای ناسالم و سه روز هوای بسیار ناسالم داشتیم در حالیکه در سال 89، چهارده روز هوای پاک ،‌210 روز هوای سالم و 78 روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشت ایم که این آمار بسیار نامطلوب را شاهد هستیم که این مسئله بیانگر این مطلب است که سرعت روند رشد آلودگی بسیار فراتر و بیشتر از سرعت انجام اقدامات بوده و هرگز تناسبی میان این دو معادله وجود ندارد.

وی همچنین تصریح کرد:‌بنده در سال گذشته و در گفتگو با رادیو سلامت وضعیت سال 90 را بسیار آلوده تر از سال 89 ارزیابی کردیم و متاسفانه باید همین مسئله را به سال 91 نیز تسری داده و عرض نمایم با اقدامات ضعیف و اجرایی نشدن مصوبات قطعا وضعیت سال 91 بسیار بدتر از شرایط ناگوار هوا در سال 90 خواهد بود.

بسطامی همچنین با اشاره به اقدمات ومصوبات سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با هفته هوای پاک که از امروز یا فردا اقدام به اضافه کردن و توزیع بنزین متناسب با کیفیت و استاندارد یورو 4 صورت خواهد گرفت تاکید کرد: در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران مصوباتی وجود دارد که وظیفه سازمان محیط زیست به عنوان ارگان ناظر نظارت بر انجام آن و برخورد با متخلفان و همچنین توجه به مطالبات شهرداری که خواسته و مطالبه مردم است می باشد.

وی همچنین توسعه حمل و نقل عمومی را امری مهم در کاهش آلودگی هوای شهر ارزیابی کرد که نیازمند بودجه لازم و تخصیص بودجه های مصوب است.

بسطامی همچنین در خصوص میزان آزبست در صنایع داخلی اظهار داشت: بر اساس اندازه گیری ها تعداد زیادی از لنت ترمزهای کشور حاوی آزبست است که در بعضی از این صنایع میزان این ماده سرطانزا تا 30درصد نیز در فرآیند ساخت مشاهده شده است که این مسئله خطر بزرگی برای سلامت شهروندان به شمار می آید.

مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت با اشاره به این مسئله که برخی نهادها دنبال انداختن تقصیر به گردن دیگری و انداختن توپ تقصیر درزمین دیگران هستند گفت: در خصوص انجام مصوبات کاهش آلودگی شهرداری تهران تنها ارگانی است که با انجام مرکز معاینه فنی خودروها و همچننی مدیریت ترافیک و مکانیزه کردن تقاطع های هوشمند به 100 درصد وظایف خود عمل کرده است و حال به فرض عدم انجام تعهدات و وظایف این سازمان محیط زیست است که وظیفه دارد تا متخلفان را شناسایی و آنها را به پرداخت جریمه محکوم نماید چرا که مسئله کاهش آلودگی نیازمند عزم ملی است و تمامی ارگانها باید به دور از فرافکنی به دنبال اجرایی کردن راهکارهای مصوب باشند.

بسطامی در پایان خاطر نشان کرد:‌وزارت بهداشت نیز باید با اعلام مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا بر این مسئله اشراف داشته باشند که این مسئله هرگز موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم نمی کند بلکه با بیان آن و روشن شدن عمق فاجعه می توان مطابق با دستوران قرآن کریم برای نجات جان افراد به فکر افتاد و اقدامات موثرتری انجام داد./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار