کاربرد و نحوه استفاده از سامانه ثبت برند

برای برندینگ کارهای تجاری، علائم و نشانه های خود و محصولات تولیدی تان را در سامانه ثبت برند درج نمایید.

 کاربرد و نحوه استفاده از سامانه ثبت برندسامانه ثبت برند جهت ثبت نشانه تجاری محصولات و خدمات مختلف  طراحی و توسعه یافته است. هدف از ایجاد این سامانه جلوگیری از کپی برداری و سو استفاده از محصولات و خدمات  ارائه شده است. سامانه ثبت برند، به شما کمک می کند که بتوانید در کوتاه ترین مدت نسبت به  ثبت برند به نام خود و تثبیت جایگاه محصول  اقدام کنید. اگر می خواهید محصول تولیدی شما، متعلق به شما باشد و همه جا به نام شناخته شود، با ما همراه باشید تا اهمیت برند سازی، نحوه ثبت برند در سامانه ثبت برند را بررسی کنیم.

اهمیت طراحی برند و انواع آن

برند یک نام، علامت یا طرح تصویری گرافیکی و یا ترکیبی از آن ها است. هدف از طراحی برند معرفی کالا و خدمات یک فروشنده و یا گروهی از فروشنده ها برای جذب و ترغیب به خرید مشتری است. برند فرایندي جهت آگاهی و افزایش وفاداري مشتري به شمار  می رود. این فرایند نیازمند فرمانی از بالادست و آمادگی براي سرمایه گذاري برای آینده محسوب می شود  که نیاز به مدیریت صحیح تبلیغاتی به شیوه علمی و...دارد.

برندینگ چیست؟

برندینگ عبارتند از: تمایل به هدایت بازار، پیشی گرفتن از رقبا و ایجاد جایگاه برتر در رقابت و خدمات، تأمین بهترین ابزار براي تسهیل دسترسی کارکنان به مشتریان. هم چنین برند را می توان به چند دسته تقسیم کرد که به اجمال در ذیل مورد بررسی قرار گرفته است.

  •  برند انفرادی: یک شرکت ممکن است بر اساس سیاست و راهبرد اختصاصی خود  طراحی  شده باشد. بر  اساس  برنامه  خاص تصمیم گیری می  شود و برندهای مشخصی برای هر یک از محصولات و تولیدات داخلی  در نظر  گرفته می شود.
  •  برندهای جمعی: برند های جمعی و هم خانواده به یک سری از محصولات خاص محدود می شود.  به یک نام تجاری Brand Name که یک شرکت برای یک سری از محصولاتش اقتباس می کند.
  •  برند شرکتی :ممکن است براساس تمام همه محصولات اسم شرکت کننده یا تولید کننده گذاشته شود.  وقتی یک شرکت تولیدکننده محصولات متعددی دارد برند شرکتی استفاده می شود.

 کاربرد و نحوه استفاده از سامانه ثبت برند

هدف از ثبت برند و نام تجاری  در سامانه برند چیست؟

هدف از ثبت برند، ثبت مالکیت و هویت سازمان شما محسوب می‌شود و با ثبت آن مالک نشانه (برند) می‌شوید؛ آن هم مالک انحصاری یعنی هیچ فرد یا سازمانی دیگری حق ندارد که بدون اجازه از شما استفاده تبلیغات و بر روی محصولات درج کند. هم چنین  این امکان را از لحاظ قانونی به شما  می‌دهد که علیه هر کسی که بدون اجازه از برند  شما یا حتی علامتی مشابه علامت شما استفاده نماید، در مراجع قانومی شکایت و پیگیری نمایید. ثبت برند می تواند برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود. برند هم چنین جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است.

  1.  در صورت عدم قانون سازی و ثبت نشدن برند، شرکت های رقیب و یا شرکت هایی که به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند، به راحتی می توانند از  لوگو و یا محصولات شرکت شما کپی برداری کنند و روانه بازار و فروش کنند. در نتیجه سرمایه‌گذاری، مدیریت در بازاریابی یک محصول که چندین ماه و سال به طول انجامیده ممکن است از بین بیرود.
  2.  اگر یکی از رقیبان و شرکت ها  از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری شما  استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت شما می باشد و در اثر دقت نکردن به کیفیت محصول تولید شده و در نتیجه کالای رقیب را خریداری می کنند و این موجب از دست رفتن سرمایه گذاری و اهداف های پیشبردی شما می شود. این امر نه تنها سود شخص/ شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد، بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد. خصوصا اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.

 کاربرد و نحوه استفاده از سامانه ثبت برند

استفاده از علامت تجارتی و ثبت برند چه مزایائی دارد؟

اول باید بین استفاده از علامت تجاری بدون ثبت آن و استفاده از علامت تجارتی که ثبت شده است تفاوت قائل شد. اما اگر علامت را ثبت نموده اید از مزایای زیر برخوردار هستید.

  • می توانید آن را روی کالا و یا محصولی که دارید  و طبقه آن مشخص است درج کنید. مانند بسته بندی مواد غذایی و ...
  •  می توانید با ثبت برند از واردات و صادرات غیر مجاز کالا که بدون مجوز شما انجام و یا کپی می شود،  جلوگیری کنید.
  •  می توانید از عرضه و فروش محصولات در بازار بدون اجازه شما ممانعت جلوگیری نمایید.
  •  می توانید اجازه استفاده از آن را در مقابل توافقات مالی و قانونی به شرکت ها و اشخاص دیگر بدهید.
  • می توانید بازار محصولات خود را نه تنها  در سطح کشوری بلکه در بین المللی  نیزگسترش داده و  انحصاری کنید.
  • برند محور اصلی برای رقابت در بازار و شناخته شدن هرچه بهتر شما و محصول تولیدی که دارید،  خواهد شد.
  •  ثبت برند به متمایز کردن کالاهای یک شرکت از سایر رقبا کمک می کند. 
  •  چنان چه برندینگ موفقیتی داشته باشید امکان اعطای نمایندگی نیز خواهید داشت.
  • ثبت کردن برند  موجب متمایز کردن شما و آشنایی هرچه بهتر مشتری ها با شرکت و محصولات می شود.
  • و بسیاری از منافع اقتصادی و مدیریتی دیگر...

 کاربرد و نحوه استفاده از سامانه ثبت برند

مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده چه قدر است؟

زمان قانونی جهت ثبت برند 10 سال از موعد تسلیم اظهارنامه ثبت آن است.  لازم به ذکر است که  این زمان بنا به تقاضای صاحب برند و صرف هزینه های مشخص برای دوره های متوالی 10 ساله قابلیت تمدید دارد.

علائم تجاری قابل ثبت در سامانه ثبت برند کدامند؟

هر تصویر گرافیکی مانند کلمه، حرف، ترسیمات، عکس، رنگ  و یا از ترکیب آن ها که برای تشخیص کالاها یا خدمات به کار رود، علامت تجاری حساب  می ‌شود.  در برخی کشورها‌، اسلوگان و یا همان شعار  تبلیغاتی نیز برند و در ادارات ملی به عنوان علامت تجاری ثبت می ‌شود. بیشتر کشورها اجازه می‌ دهند شکل‌ هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت  گردند، مانند    رنگ ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته ‌بندی کالاها)، نشان‌ های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌ های قابل استشمام (بوها). با این حال، بسیاری از کشورها برای آن چه که به عنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند،  محدودیت‌هایی قائل شده‌اند و عمومآ اجازه ثبت نشان‌هائی را می‌ دهند که قابل رویت هستند یا می‌توان آن‌ها را به صورت گرافیک نشان داد.

مدارک مورد لازم جهت علامت تجاری  در سامانه ثبت برند

  •  برای ثبت نمودن برند یا هر نوع علامت تجاری بایستی فایل الکترونیکی آن را در سامانه ثبت برند به آدرس http://iripo.ssaa.ir    درج نموده و تسلیم اداره ثبت نمود.
  • متقاضی جهت ثبت علامت تجاری خود  در سامانه  ثبت برند بایستی کپی مدارک شناسایی خود را ارائه نمایید. هم چنین در شخصیت های حقوقی نیز  ارائه آخرین روزنامه  رسمی دلیل مدیریت و کپی شناسنامه و کارت ملی اشخاص  دارای امضا لازم است.
  • مدارک ضروری برای نماینده قانونی :در برخی مواقع درخواست از طریق یک نماینده قانونی  صورت می گیرد. مثل وکیل، دارندگان یا دارنده حق امضا برای اشخاص حقوقی و... انجام می گیرد  که مدارک لازم باید ضمیمه شوند.
  • از  برند مورد نظر پرینتی در ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتی متر گرفته می شود.
  • چنان چه علامتی سه بعدی باشد  باید اقدام به ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصاویر دو بعدی  به طوری که از ۶ زاویه  مختلف  تهیه و در کل یک مجموع را تشکیل می دهد، کرد.
  • ارائه نمودن مدارک لازم  در رابطه با  فعالیت مربوطه نیز الزامی است.
  • بهره مندی از حق تقدم:  چنان چه درخواست کننده یا درخواست کنندگان ثبت به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج کشور  قصد استفاده از  مزایای حق تقدم را داشته باشند، بایستی مدارک لازم و مربوط به حق تقدم را همزمان  با اظهار نامه یا حداکثر در مدت زمانی ۱۵ روز به اداره ثبت تحویل دهند.
  • ارائه رسید پرداخت هزینه ها لازم است.

 کاربرد و نحوه استفاده از سامانه ثبت برند

موارد اعتراضات  به اظهارنامه علامت تجاری

 بر اساس ماده 37 قانون  متقاضی ثبت برند مي‌تواند حداكثر تا 30 روز از تاريخ انتشار آگهي‌، اعتراض خود را مبني بر عدم رعايت مفاد بند (الف‌) ماده (30) و ماده (32) اين قانون به اداره مالكيت صنعتي  ارائه بدهد. به این ترتیب:

اداره مالکیت صنعتی رونوشتی از اعتراض نامه را به فرد درخواست کننده  اطلاع  می دهد و تنها به او 20 روز فرصت داده می شود تا نظر خویش را اعلام نماید. شخص متقاضی چنان چه خواسته خویش را تاکید کرده باشد می تواند یادداشتی استدلالی را به ادراه مربوطه ارسال کند.  در صورت عدم انجام این کار اظهارنامه فرد مسترده  شده اعلام خواهد گردید.

در صورت فرستادن یادداشتی از طرف متقاضی اداره مالکیت صنعتی رونوشتی از آن را به شخص معترض می دهد و با در نطرگیری نظرات طرفین و بر اساس قانون تصمیم بر ثبت برند در سامانه ثبت برند یا رد آن می گیرد.

نکات مهم در راستای ثبت علامت تجاری در سامانه ثبت برند

چنان چه بر اساس یک سری مسائل و دلایل اظهارنامه تسلیمی منجر به ثبت نشود، هزینه های پرداختی برای آن قابل استرداد نیست.

هم چنین اگر اعتراض در کمیسیون رد گردد، هزینه رسیدگی به اعتراض نیز قابل استرداد نیست.

لازم به ذکر است اگر فرد اعتراض کننده خارج از ایران باشد، فرصت ها و زمان های داده شده به دو برابر افزایش خواهد یافت.

امیداواریم بتوانید با آگاهی از مزایای ثبت علائم تجاری به راحتی بتوانید اقدام به ثبت آن در سامانه ثبت برند کشور نمایید. 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار