برای من هم هنوز اصل مطلب سواله اما شاید لازمه فهمیدنش شناخت کافی خداوند باشه که هیچ محدودی به ذات نامحدود احاطه ای نداره ...
بنظر من الان ما باید تسلیم محض خداوند باشیم و به این همه نشانه و ایات خدا بسنده کنیم تا انشالله در اخرت پرده حقایق برایمان برداشته شود و دیدمان کامل شود .
و البته دلایل کافی برای این کار را خداوند در اختیار ما گذاشته . پس صرف نیافتن پاسخ این سوال بی انصافیه قید همه چیز را بزنیم .
اللهم عجل لولیک الفرج
خداوند کارش فقط وفقط بخشیدن یا افاضه ی رحمت است . (زیبایی خوبی عشق)..است ..فرض کنید یک نفر از بالای ساختمان میوه پرت میکند .فقط کارش همین است.. اما انسانهای که در پایین ساختمان برای رسیدن به میوه هستند باهم وعوا میکنند تا سهم بیشتری ببرند ..یکی سهم دیگری را می خورد.. یکی زیاد میوه برمیدارد .وغیره. بخاطر اینکه چنین مشکلاتی پیش نیایدخدا قوانینی گذاشته همه این قوانین در قران هستند.
همه اینها به کنار پاسخ به این پرسش که چرا انسان به وجود اومده رو تنها خود خداونده که میتونه بگه و من قرآن رو از ته دل قبول دارم ولی باید اینو قبول کنیم که قرآن کریم در حد فهم ما انسان ها نوشته شده ولاغیر و این دلایلی که شما اوردید هم از قرآن بوده و من قبول دارم ولی مطمعنا یکسری دلایل خاص وجود داشته که در حد فهم انسان ها نبوده و نخواهد بود چون انسان در نهایت تفکر هم موجود محدودیه و اگر هم کسی مطلع بشه از پاسخ این پرسش هیچ نمیتونه برای دیگران توضیح بده
اگه اینو بخوایم قبول کنیم پس دلیلی برای مجازات انسان وجود نداره
امیر محمد
۲۱:۵۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
اصلا قانع کننده نیست تک تک بند هایی که ذکر شد رو همه ما شنیدیم و قبول داریم و کاملا واضحه اما سوال این جاست مثلا این که خدا انسان و جن را افرید که عبادتش کنن اما هیچ نیازی به عبادت ما نداره ذکر شد که افریده تا رشد کنیم اما با یه مثال ساده میخوام ذهن اون عزیزی که جواب داده متن قرانه و شکی درش نیست رو به چالش بکشم اما قبلش بگم خودم کاملا قبول دارم ایه قران رو اما این داستان هایی که تو ذهن ما فرو کردن رو قبول ندارم حالا برسیم به مثال ساده برای منتقل کردن حرفام ما ادما هیچ وقت یه چیز رو اختراع نمیکنیم که نیازی بهش نباشه یا ذاتا نیاز داریم بهش یا کارمون رو ساده میکنه اگه از هر مخترعی بپرسی چرا این وسیله رو ساختی دلیلی داره هیچ وقت اون مخترع نمیگه این وسیله رو با زحمت و ذوق و هنر ساختم چون حوصلم سر رفته بود هیچ وقت سرمایه عظیم و عمر و وقتش رو صرف ساختن یه چیز مسخره نمیکنه که بعد از ساختنش به اون اختراعش پز بده که من تورو ساختم و تو هیچی نیستی و من با یه کلید میتونم نابودت کنم
سلام، این مثالی که شما گفتید از ابتدا درست نیست. اولا خلقت خداوند رو نمیشه با خلقت انسان مقایسه کرد و اساسا نمیشه چرایی کارهای خدا رو با بشر تشبیه کرد. ثانیا اگر این تشبیه را درست فرض کنیم به این نتیجه می رسیم که خداوند نیازی به خلقت ما داشته که می دونیم خداوند بی نیازه مطلقه.
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
اگه متن را درست خونده باشین به سوالتون جواب داده اون قسمت اولا که در مورد رحمت الهی صحبت میکنه
فرزان
۱۰:۵۶ ۲۶ دی ۱۳۹۷
به هیچ عنوان قانع کننده نیست ، خواهشا طوری صحبت نکنید که دانشمندان را نادیده بگیرید
سلام
انسان افريده شده براي بي نهايت چون خداوند متعال بی نهایت هست اگه هدف فقط بهشت باشه بعد از رسیدن به آن دیگه هدفی نداره و کار تمومه ولی هدف رسیدن به خداست که هرچه قدر این مسیر بری باز راه برای رفتن وجود داره و هرچقدر میری همون قدر بدست میاری این میشه هدف انسان یعنی بی نهایت تاجایی که انسان میشه چشم ودست و اراده خدا با نگاه خدا میبینه و با دست قدرت خدا هر کاری بخواد انجام میده وبا اراده ی خدا هر چیزی بخواد اراده میکنه و محقق میشه بی درنگ ولی وظیفه ی ما در این دنیا تکامل و رشد دادن این کمال یعنی جهت دادن به اشته هامون به سمت خداست دریک کلمه وظیفه ما عبادت نیست بلکه عبودیت هست یعنی تسلیم محض در برابر خداوند متعال والسلام علیکم و رحمه الله
با سلام
عمار جان شما درست می فرمایید
اما این دلیل خلقت نیست . اگر این راه رو تا آخر بریم آخرش چی میشه؟
یونس
۱۶:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوست عزیزمون می فرمایند: انسان برای بی نهایت آفریده شده پس بنابراین اشکال شما که می فرمایید آخرش چی میشه بی معناست چون بی نهایت آخری ندارد
نح
۰۰:۲۲ ۱۹ تير ۱۳۹۷
سلام من یک سوالی ذهنمودرگیر کرده این اهداف اصلا قانع کننده نیست برای مثال یکی از اهداف آزمایش انسان هست خب خداوند ازین نتیجه ی آزمایش به چی میخواد برسه اصلا کمال و بندگی انسان حکمتش چیه واقعا به کمال ابدی میرسیم بعدش چی میشه هدف از خود کمال چی بوده واسه چی مارو آفریده تا این اهداف رو داشته باشیم
به نظر من هیچ اختیاری در کار نیست و بیشتر کار های انسان از قبل مشخص شده ...اگر هدف آزمایشه انسانه مگر میشه خالقه یک موجود به این ناچیزی جواب ازمایش را ندونه.....
معلمی هم که از شاگردانش امتحان می گیرد از قبل به احوال و نتیجه کار هر یک اگاهست و خوب می داند هر کس در اخر کار قبول وقتی کارنامه اش را دریافت می کند نمرات قبولی گرفته یا مردودی. اما با این حال امتحان می گیرد تا به خود انها ثابت کند و دیگر جای هیچ شک شبهه و بهانه ای باقی نماند.
مهدی
۱۰:۳۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
سلام،خیلی سطحی بود یعنی اینکه ی سری جملاتی بیان شد که دارای محتوای تغییردراندیشه ورفتار به شکل واقعی واثربخش نبود.
به نظر من انسان درحال سیر الی الله نزدیکی به خداست
خداوند انسان را از گِل و بعد از منی پدر و مادرهایمان آفریده و ما چه دنیا های که نگذراندیم همین دنیای که مادر شکم مادرمان قرار داشتیم وقتی که در شکم مادرمان بودیم شاید دنیایه بیرون رو درک نمیکردیم و حال که ب این دنیا آمدیم درک کردیم که دنیایی قبلی ما چگونه بوده است حال ما در این دنیا قرار دادیم که خدا در قرآن میفرماید ما انسان رو برای بازی نیافریدیم و همچنین می فرمایید این مرگ آخرین مرگ برای مومنان خواهد بود و میشه استنتاج کرد که ما در مرحله آخر نزدیکی به خداوند قرار داریم و شاید آن هم بستگی به اعمال خودمان دارد . الهّم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم التماس دعا
بنظر من الان ما باید تسلیم محض خداوند باشیم و به این همه نشانه و ایات خدا بسنده کنیم تا انشالله در اخرت پرده حقایق برایمان برداشته شود و دیدمان کامل شود .
و البته دلایل کافی برای این کار را خداوند در اختیار ما گذاشته . پس صرف نیافتن پاسخ این سوال بی انصافیه قید همه چیز را بزنیم .
اللهم عجل لولیک الفرج
انسان افريده شده براي بي نهايت چون خداوند متعال بی نهایت هست اگه هدف فقط بهشت باشه بعد از رسیدن به آن دیگه هدفی نداره و کار تمومه ولی هدف رسیدن به خداست که هرچه قدر این مسیر بری باز راه برای رفتن وجود داره و هرچقدر میری همون قدر بدست میاری این میشه هدف انسان یعنی بی نهایت تاجایی که انسان میشه چشم ودست و اراده خدا با نگاه خدا میبینه و با دست قدرت خدا هر کاری بخواد انجام میده وبا اراده ی خدا هر چیزی بخواد اراده میکنه و محقق میشه بی درنگ ولی وظیفه ی ما در این دنیا تکامل و رشد دادن این کمال یعنی جهت دادن به اشته هامون به سمت خداست دریک کلمه وظیفه ما عبادت نیست بلکه عبودیت هست یعنی تسلیم محض در برابر خداوند متعال والسلام علیکم و رحمه الله
عمار جان شما درست می فرمایید
اما این دلیل خلقت نیست . اگر این راه رو تا آخر بریم آخرش چی میشه؟
خداوند انسان را از گِل و بعد از منی پدر و مادرهایمان آفریده و ما چه دنیا های که نگذراندیم همین دنیای که مادر شکم مادرمان قرار داشتیم وقتی که در شکم مادرمان بودیم شاید دنیایه بیرون رو درک نمیکردیم و حال که ب این دنیا آمدیم درک کردیم که دنیایی قبلی ما چگونه بوده است حال ما در این دنیا قرار دادیم که خدا در قرآن میفرماید ما انسان رو برای بازی نیافریدیم و همچنین می فرمایید این مرگ آخرین مرگ برای مومنان خواهد بود و میشه استنتاج کرد که ما در مرحله آخر نزدیکی به خداوند قرار داریم و شاید آن هم بستگی به اعمال خودمان دارد . الهّم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم التماس دعا