باسلام
لطفا در مورد وضعیت فاجعه بار محل دفع زباله الیمالات نور استان مازندران
پیگیری نمایید که تمام شیرآبه های آن به داخل روستاها ومحل زندگی مردم
می آید . متاسفانه به ما میگویند طرح ملی است !!! به بهای جان فرزندانمان
سلام
لطفا اینقدر از تهران بدگویی نکنید از ترافیکش از آب و هواش
والا ما متولد تهرانیم و هیچ وقتم آرزو نداشتیم که شهرستان زندگی کنیم حتی واسه آب و هوا.
در صورتی که اکثر شهرستانی ها آرزوشونه در تهران زندگی کنند.
تهران بهترین جا برای زندگیه.
چند روز پیش در برنامه حالا خورشید آقای رشید پور پیامی از یکی از شهرستانا خوندن که یه آقایی گفته بود از اینکه هوای تهران آلودس خیلی خوشحالم و خوبه که تهرانیها هم مثل ماها سختی بکشند. واقعا جا خوردم و متاسف شدم..
یا اینکه در بسیاری از سایت ها بعد از زلزله تهران دیدم که در کامنت ها شهرستانی ها ابراز خوشحالی کرده بودند میگفتند که بهتر که زلزله اومد بلکه سختی های مارو درک کنید.
واقعا جای تاسفه که برای ناراحتی هموطنان خوشحال بود.
به دوستان شهرستانی بر نخوره منظور بنده به اون تعداد کم بود و همه هموطنان ما با فرهنگ و اصیل هستند
در مورد انتقال صندوق بازنشستگی قوانین بسیاری موجود است که نحوه انتقال و محاسبه کاملا توضییح و تبصره های آن جهت شفافیت موضوع تشریح شده است.در این گزارش سعی شده قوانین و تبصره ها ی مرتبط بدون هیچ گونه نقد و نظری و بدون نظر مستقیم کارشناسان و نمایندگان مجلس به صورت کامل منتشر شود :
گردآوری و تحقیق : حجت بقایی -
با توجه به تعاریف انواع استخدام در ایران پس از طی مراحلی افراد با گزینش به استخدام رسمی سازمان متبوع در می آیند و پس از مدتی خدمت بازنشست می شوند . ولی اینکه بازنشستگی و انتقال صندوق از یک صندوق به صندوق دیگر چه شرایطی دارد موضوعی است که در این گزارش مختصر به آن می پردازیم.
البته در این قسمت صرفا به منابع و قوانین می پردازیم و در صورت نیاز بیشتر مخاطبان در گزارشات بعدی با گفتگو و مصاحبه با کارشناسان موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد .
آیین نامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یابازنشستگی (مصوب 8/11/1365 با اصلاحات بعدی)
هیأت وزیران در جلسه مورخ ٨/١١/١٣٦٥ بنا به پیشنهاد شماره ٣٢٢٦/ق مورخ ١٢/٩/١٣٦٥ سازمان اموراداری و استخدامی کشور، آییننامه تبصره ٣ ماده واحده قانون نقل و انتقال حقبیمه یا بازنشستگی مصوب ٢٧/٣/٦٥ مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده ١ـ
مشمولین قانون تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی و صندوقهای مشابه که حق بیمه یا کسور بازنشستگی به هر یک از صندوقهای مذکور پرداخت نمودهاند در صورتی که طبق ضوابط محل کار یا خدمت آنان تغییر نموده و به تبع آن از شمول صندوق مربوط خارج شده یا بشوند یا طبق ضوابط قانونی مشترک صندوق دیگری شده یا بشوند چنانچه کسور بازنشستگی یا حق بیمه آنان به صندوق جدید منتقل نشده باشد از لحاظ پرداخت مابهالتفاوت مندرج در تبصره ٣ قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی تابع مقررات این آییننامه خواهند بود.
ماده ٢-
چنانچه حق بیمه یا کسور بازنشستگی شخصی که قبل از تاریخ ٢٧/٣/٦٥ از شمول خدمات صندوق بیمه یا بازنشستگی مربوط خارج شده و زیر پوشش صندوق دیگری قرار گرفته است انتقال نیافته باشد مقررات این آییننامه در تعیین وجوه قابل انتقال و مابهالتفاوت متعلقه به وی مجری خواهد بود.
ماده ٣ -
در مورد اشخاصی که طبق ضوابط قانونی یا به لحاظ تغییر محل کار یا خدمت مشترک صندوق دیگری بشوند کسور بازنشستگی یا حق بیمه متعلقه (سهم شخص) هرماه از سنوات خدمت مورد نظر طبق ضوابط مورد عمل برمبنای اولین حقوق و مزایای ماهانه در محل خدمت جدید که مبنای کسر حق بیمه یا بازنشستگی قرار میگیرد محاسبه و مابهالتفاوت آن با حق بیمه یا کسور بازنشستگی (سهم شخص و کارفرما) که به صندوق جدید منتقل شده به ترتیب مقرر در آییننامه از شخص وصول خواهد شد.
تبصره ١ (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – در مورد اشخاصی که طبق ضوابط قانونی، به سبب انتقال و تغییر ساختار سازمانی، مشترک صندوق تأمین اجتماعی شده یا بشوند، حق بیمه متعلقه هر ماه از سنوات خدمت مورد نظر به مأخذ هجده درصد (١٨%) – هفت درصد (٧%) سهم مستخدم و یازده درصد (١١%) سهم کارفرما – حقوق و مزایای ماهانه زمان تقاضا در محل خدمت جدید که مبنای کسر حقبیمه قرار می گیرد و یا آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی در محل خدمت قبلی (هر کدام بیشتر باشد) محاسبه و مابهالتفاوت آن با کسور بازنشستگی (سهم شخص و کارفرما) که به صندوق جدید منتقل شده است به ترتیب مقرر در این تبصره از شخص و کارفرمای سابق وصول خواهد شد.
تبصره ٢ (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – اشخاصی که به دلیل استعفا، بازخرید خدمت و اخراج رابطه استخدامی آنان با دستگاه مربوط قطع گردیده است و مشترک صندوق تأمیناجتماعی شده یا می شوند و کسور بازنشستگی یا حق بیمه خود را به طور کلی یا جزئی از دستگاه مربوط وصول ننموده اند به مأخذ هجده درصد (١٨%) به ترتیب مذکور در تبصره (١) این ماده محاسبه و مابه التفاوت (سهم شخص و کارفرما) از شخص وصول خواهد شد.
تبصره ٣ (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – در صورتی که مشمولین تبصره های (١ و ٢) این ماده ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به پرداخت مابه التفاوت اقدام ننمایند و یا ترتیبی برای پرداخت آن ندهند بر اساس تقاضای مجدد و رعایت تبصره های مذکور، مابه التفاوت قابل وصول خواهد بود.
تبصره ٤ (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – سوابق مشمولین تأمین اجتماعی که به یکی از علل مندرج در تبصره (٢) این ماده با دستگاه متبوع قطع رابطه استخدامی نموده یا می نمایند محفوظ و از مزایای قانونی آن بهره مند می شوند.
ماده ٤ -
صندوقهای موضوع این آییننامه چنانچه طبق مقررات مورد عمل علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگی، ازکارافتادگی و وظیفه وراث، مشترکین خود را در برابر بیماریها بیمه خدمات درمانی نموده باشند، به هنگام انتقال کسور بازنشستگی یا حقبیمه از اینگونه صندوقها به صندوقهای دیگر بخشی از این کسور یا حق بیمه که در ازای تأمین بیمه مزبور میباشد از جمع وجوه انتقالی کسر میگردد.
تبصره ـ در صورتی که حق بیمه خدمات درمانی طبق مقررات مربوط رقم معینی از کسور بازنشستگی یا حق بیمه پرداختی را تشکیل ندهد، (یکچهارم) مجموع حق بیمه یا کسور بازنشستگی سهم شخص و کارفرما از این بابت منظور میگردد.
ماده ٥ -
صرفاً آن قسمت از سنوات پرداخت حق بیمه یا بازنشستگی که در اجرای مقررات صندوق بیمه و بازنشستگی متبوع شخص قابل احتساب تلقی شده یا میشود در تعیین میزان مابهالتفاوت ملاک عمل قرار میگیرد.
ماده ٦ -
حق بیمه یا کسور بازنشستگی و مابهالتفاوت متعلقه به شخص که طبق مقررات این آییننامه یا سایر قوانین و مقررات مربوط از یک صندوق به صندوق دیگر منتقل شده است در صورتی که محل خدمت شخص مجدداً تغییر نموده یا بنماید یا طبق ضوابط قانونی مشترک صندوق دیگری شده یا بشود عیناً به صندوق جدید منتقل میگردد و از بابت اینگونه سوابق مابهالتفاوتی وصول نخواهد شد.
ماده 7 -
مابهالتفاوت موضوع این آییننامه به اقساط ماهانه وصول خواهد شد. میزان اقساط با توجه به کل مبلغ مابهالتفاوت، میزان حقوق و مزایای شخص و سایر ملاحظات طبق توافق شخص و صندوق مربوط تعیین میگردد، حداکثر مدت پرداخت مابهالتفاوت معادل سنوات خدمت مورد محاسبه میباشد.
ماده 8 -
در صورتی که رابطه استخدامی شخص با دستگاه متبوعش به لحاظ استعفا، اخراج، بازخرید خدمت یا انفصال دایم قطع شده یا میشود و کسور بازنشستگی یا حقبیمه خود را دریافت ننموده باشد از لحاظ انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه خود و احتساب مابهالتفاوت متعلقه تابع مقررات این آییننامه خواهد بود. در مورد اشخاصی که کسور بازنشستگی متعلقه را جزئاً یا کلاً از صندوق بازنشستگی ذیربط دریافت داشتهاند مسأله نقل و انتقال کسور موضوعاً منتفی است. (این ماده به موجب مصوبه مورخ ٢٨/٥/١٣٦٨ هیأت وزیران به شرح متن فوق جایگزین گردیده است) متن قبلی آن عبارت بوده از:
«ماده ٨- در صورتی که رابطه خدمتی شخص با دستگاه متبوعش به لحاظ استعفا قطع شود و کسور بازنشستگی یا حق بیمه خود را دریافت ننموده باشد از لحاظ انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه و احتساب مابهالتفاوت متعلقه تابع مقررات این آییننامه خواهد بود».
تبصره ـ مقررات این ماده شامل اشخاصی نخواهد بود که رابطه خدمتی آنان به سبب بازنشستگی، بازخرید خدمت، اخراج یا انفصال دایم از خدمت قطع شده است.
ماده 9 -
در اجرای مقررات قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی و این آییننامه صرفاً سوابق خدمت دولتی کارکنان که حق بیمه یا کسور بازنشستگی آن طبق مقررات این آییننامه منتقل شده یا میشود جزء سنوات خدمت دولتی آنان از لحاظ بازنشستگی و وظیفه قابل احتساب میباشد.
در مورد شرکتها و مؤسسات و واحدهای غیردولتی که تابع قانون تأمیناجتماعی میباشند سوابق خدمت دولتی کارکنان با انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه مربوط جزء سنوات خدمت آنان از لحاظ بازنشستگی و وظیفه محسوب و منظور میگردد.
ماده 10 ( الحاقی 3/08/1377 )
کسور بازنشستگی سوابق خدمت دولتی بیمه شدگانی که در اجرای مقررات قانون نقل و انتقال حق بیمه، به سازمان تأمین اجتماعی منتقل شده یا میشود، برای متقاضیان بازنشستگی تنها در محاسبه میزان مستمری بازنشستگی به جمع سنوات پرداخت حق بیمه آنان اضافه میگردد و در سنوات پرداخت حق بیمه برای احراز شرایط بازنشستگی منظور نخواهد شد. کسور بازنشستگی سوابق خدمت دولتی بیمه شدگانی که ازکارافتادگی کلی یا فوت میشوند در احراز شرایط برقراری مستمری ازکارافتادگی کلی و فوت و میزان مستمری آنان ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.
تبصره (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – آن گروه از مستخدمین که در اجرای لایحه قانونی نحوه انتقال مستخدمین وزارتخانهها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری به مؤسسات مستثنی شده از قانون مزبور و بالعکس مصوب ٢٠/٢/١٣٥٩ شورای انقلاب منتقل میشوند و نیز مستخدمین مؤسسات دولتی دارای مقررات استخدامی خاص که طبق مقررات مربوط به سایر دستگاههای دولتی منتقل شده یا میشوند تابع قوانین مربوط خواهند بود.
و طبق قوانین مرتبط با تامین اجتماعی نقل و انتقال صندوق بازنشستگی به شرح زیر است :
در مرحله اول مشمولین این قانون تعریف می شوند :اشخاصی که وجوهی را تحت عنوان حق بیمه به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت نموده اند و به علت تغییر محل کار یا خدمت ویا طبق ضوابط قانونی از جمله تغییر وضع استخدامی ، تغییر صندوق بازنشستگی ، انتقال ، اخراج، استعفا ، بازخرید خدمت و اتمام یا فسخ قرارداد از شمول قانون تأمین اجتماعی خارج و مشترک صندوق جدید قرار گرفته یا می گیرند.
مدارک مورد نیاز به شرح زیر است :- درخواست انتقال حق بیمه به سایر صندوقها ازسوی مؤسسه محل خدمت یا صندوق بازنشستگی فعلی و یا فرد ذینفع یا وراث قانونی.- حکم استخدامی مستخدم در مؤسسه جدید.
حق بیمه به این صورت قابل انتقال است :
جمع حق بیمه های وصول شده سهم بیمه شده و کارفرما به کسر حق بیمه سهم درمان = مبلغ قابل انتقال
علاقمندان جهت آگاهی می توانند بخشنامه چگونگی نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی از سایرصندوقها به صندوق تأمین اجتماعی و بالعکس و موارد مرتبط با استرداد حق بیمه را از سایت سازمان تامین اجتماعی دانلود کنند .
و با پیگیریهای کارشناسان و پژوهشگران نمایندگان مجلس در اریبهشت 1395 نمایندگان مردم در خانه ملت نحوه نقل و انتقال سوابق پرداختی حق بیمه یا کسور بازنشستگی را مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 13 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامههای توسعه کشور با ماده الحاقی 35 آن موافقت کردند.
در ماده الحاقی 35 این لایحه آمده است؛ نقل و انتقال سوابق پرداختی حق بیمه یا کسور بازنشستگی به شرح ذیل انجام میشود:
1- نقل و انتقال سوابق پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی کلیه اشخاصی که بهعلت استعفاء، بازخرید خدمت اعم از عادی و تعدیل نیروی انسانی، اخراج، انفصال دائم، تغییر ساختار سازمانی، انتقال، واگذاریها و سایر ضوابط قانونی رابطه استخدامی آنان با دستگاه متبوع قطع و به تبع آن از عضویت و شمول صندوق مربوط خارج شده یا میشوند یا به سبب تبدیل وضعیت استخدامی (قراردادی به پیمانی مختص نیروهای مسلح و پیمانی به رسمی آزمایشی) مشترک صندوق جدیدشده یا بشوند، به موجب این ماده میباشد.
تبصره- نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی پس از برقراری حقوق بازنشستگی، حقوق وظیفه و یا مستمری بازماندگان و از کارافتادگی از صندوق پرداخت کننده مستمری به سایر صندوقها ممنوع است.
2- حق بیمه یا کسور بازنشستگی که به هر یک از صندوقهای بیمه بازنشستگی پرداخت شده است، براساس تقاضای کتبی فرد بیمهشده یا بازماندگان واجد شرایط و یا قیم او و پس از بهروزرسانی از سوی صندوق قبلی به صندوق جدید منتقل میگردد.
3- سایر افراد مشترک هر یک از صندوقهای بیمه و بازنشستگی، بهاستثنای کادر نیروهای مسلح و کارکنان وزارت اطلاعات میتوانند از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون نسبت به تغییر صندوق و انتقال سوابق پرداخت حقبیمه یا کسور بازنشستگی خود اقدام نمایند.
4- در صورتی که صندوقهای مشمول این ماده طبق مقررات، علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگی، از کار افتادگی اعم از کلی و جزئی و فوت، مشترکین خود را در برابر بیماریها، کمک ازدواج، بارداری، حقوق ایام بیماری، غرامت مقطوع نقص عضو بیمه نموده باشند، هنگام انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق جدید، سهم درمان بهعلاوه یکدرصد(1%) بابت مزایای یادشده از جمع وجه قابل انتقال کسر میشود.
5- فرد ذینفع اعم از بیمهشده یا بازماندگان واجد شرایط و یا قیم وی تقاضای انتقال سابقه پرداخت حق بیمه را بهصورت کتبی به صندوق جدید ارائه میکند، صندوق جدید نیز تا یکماه انتقال وجوه حقبیمه یا کسور بازنشستگی را از صندوق بیمه قبلی تقاضا مینماید و صندوق بیمه قبلی، مکلف است حداکثر تا شش ماه از تاریخ تقاضای صندوق بیمه جدید، وجوه قابل انتقال را به آن صندوق منتقل کند.
6- وجوه حق بیمه و یا کسور بازنشستگی در صندوقهای مبدأ و مقصد و مابهالتفاوت آنها بهشرح ذیل محاسبه میشود:
الف- صندوق مبدأ: محاسبه وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی بهروزرسانی شده سالهای قابل انتقال که توسط صندوق قبلی به صندوق جدید پرداخت میشود به شرح زیر است:
با توجه به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، مجموع کسورات حق بیمه هرسال بهروزرسانیشده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه تا زمان انتقال وجه میشود.
ب- صندوق مقصد: آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی یا حق بیمه در صندوق قبلی یا حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در زمان تقاضا نزد صندوق جدید (هر کدام بیشتر است) ضربدر تعداد ماههای سنوات قابل قبول در صندوق بیمهای جدید
پ- مابهالتفاوت بین دو صندوق: عبارت است از اختلاف بین دو رقم جزء «الف» و «ب» این بند
7- درخصوص مشمولان بند (1) این ماده که به سبب تبدیل وضعیت استخدامی، تغییر ساختار سازمانی، انتقال و یا واگذاری، نقل و انتقال انجام میشود صرفاً وجوه حاصل از جزء «الف» بند (6) به صندوق مقصد پرداخت میگردد. درخصوص سایر مشمولان بند (1) و مشمولان بند(3) پرداخت جزء «پ» بند (6) این ماده بهعهده فرد ذینفع میباشد.
تبصره- هزینه نقل و انتقال بیش از یکبار بهصورت اختیاری براساس شرایطی است که توسط صندوقهای مبدأ و مقصد مشخص میشود.
8- از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون، موارد مغایر قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 و قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب 27/10/1366 و اصلاحات بعدی آن نسخ میشود.
9- آییننامه اجرائی این ماده ظرف مدت ششماه از تاریخ ابلاغ این قانون از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
و در اینجا چند سئوالی که معمولا برای بیمه شدگان مطرح می شود از سوی کارشناسان صندوق بازنشستگی جواب داده شده است ،
انتقال حق بيمه خدمات غير دولتي به صندوق بازنشستگي كشوري چگونه صورت مي گيرد.؟
پاسخ : چنانچه كاركنان دولت داراي سابقه پرداخت حق بيمه جهت خدمات غير دولتي باشند درهنگام بازنشستگي باانتقال آن وپرداخت مابه التفاوت مربوط ،مدت مزبور جزو سنوات خدمت قابل لحاظ درمحاسبه حقوق بازنشستگي منظور مي گردد.جهت اطلاع كامل ازشرايط وچگونگي انجام كار به تابلوي راهنماي شماره ۶ سازمان كه پيوست مجموعه مي باشد مراجعه گردد.
استرداد كسور بازنشستگي ايام اسارت آزادگان چگونه است ؟
پاسخ : ۱ - درموردكسانيكه براساس ماده۱۲ قانون حمايت ازآزادگان ،ايام اسارت آنان از هر لحاظبحسابآمده است،استرداد وانتقالكسورطبق ضوابط مقرر ازبابت سابقه خدمت واقعي مستخدم وسابقه خدمت ارفاقي( دوبــرابر اسارت )امكان پذير ميباشد. ۲ - درخصوص كساني كه احتساب ايام اسارت دراجراي بخشنامه ۲۷۲۷ /د مورخ ۲۰/۰۵/۱۳۷۱ سازمان اموراداري واستخدامي كشور وقت صورت گرفته است انتقال كسور اعم ازسابقه خدمت واقعي مستخدم وسابقه ايام اسارت حسب ضوابط مقرر بلامانع بوده ليكن درمورد استـــــرداد فقط سابقه خدمت واقعي شخص مسترد مي گردد
انصراف كساني كه دراجراي ماده ۴۲ قانون برنامه سوم توسعه مبادرت به انتخاب صندوق ديگر نموده اند ازاشتراك فوق ودرخواست استمرار عضويت درصندوق بازنشستگي تابع چه شروط وقيودي مي باشد؟
پاسخ :۱- حداقل ۲۰ سال سابقه اشتراك صندوق بازنشستگي كشوري راداشته باشند۲- وجوهي راكه به صندوق دوم پرداخته اند عيناًمنتقل نمايند ۳- حداكثر فاصله انتقال تاانصراف بيشتراز۳ سال نباشد۴- مابه التفاوت كسور فاصله ياد شده به نرخ روز توسط صندوق بازنشستگي محاسبه وبه صندوق پرداخت گردد.۵- هردوصندوق دراين خصوص توافق داشته باشند ۶- هيچ مابه التفاوتي به صندوق دوم پرداخت نگرديده باشد۷- تقاضاي انصراف توسط خود ذينفع صورت گرفته باشد.
گردآوری و تحقیق : حجت بقایی ---
باتشکر از : روابط عمومی وزارت تعاون،رفاه واموراجتماعی -
روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی -
روابط عمومی مجلس شورای اسلامی + خبرنگاران خبرگزاری خانه ملت -
سلام،واقعا دور از انصاف و عدالت است گرانیها و احتکار توسط سرمایه داران،متاسفانه پراید از رده خارج7میلیونی،پژو405 سیزده تومنی و ال90 دوازده تومنی سال89 را الان به بهانه تحریم کردند40 تا50 میلیون وبیشتر،چرا شرکتهای انحصاری سایپا و ایران خودرو که سرمایه دار و بانگدار هستند به مردم ظلم میکنند و مدیران سرمایه دارشان خودرو را به دست دلال می دهند تا به چند برابر قیمت واقعی بفروشد،الان به اندازه حداقل سه سال بعد هم انبارهایشان پر قطعه است البته من بیکار بخاطر شرایط اقتصادی فعلی تا40 سال دیگر قادر به خرید دوچرخه نیز نیز نیستم..محسن نصیر..فوق لیسانس روانشناسی عمومی.دهه60 ای.بیکار و خانه نشین.از گرمی..با تشکر..مرگ بر امریکا و مزدوران محتکر و گرانفروشش در ایران
با عرض سلام، آلودگی هوا، تعویض تاکسی فرسوده
ما رانندگان تاکسی شهر کرمان با وجود اینکه خودرومان فرسوده است توانایی تعویض نداریم از ما 6 میلیون آورده می خواهند ، بعدش باید ماهی 600 قسط خودرو بدیم، مگر تاکسی که درآمدش با 10 ساعت کار تو شهر کرمان حدود ماهی یک میلیونو چهارصد هست میتونه با ماهی 800 زندگی کنه تازه قسط 6 میلیون وام هم میاد روش یعنی عملا باید با ماهی 600 تومن زندگی کنیم، اونایی هم که تا الان عوض کردن یا قبل از تاکسی کارمند بودن یا تاکسی شغل دومشونه یا بازنشسته اند و حقوق بگیر! یا خودروسازان از سود هنگفت خودرو های عمومی بگذرند یا تاکسیرانی لااقل یه خودرو ارزان تر مثل تیبا یا پرایدو تاکسی کنه برا شهری مثل کرمان.
با سلام خواهش میکنم در مورد گران شدن نهاده های دامی مثل ذرت و کنجاله سویا خبر تهیه کنید گرانی این اقلام در قیمت مواد لبنی و پروتیینی خیلی تاثیر داره و تولید کننده هارو داره بیچاره تر میکنه
تا ریه های مردم سالم بمونه
لطفا در مورد وضعیت فاجعه بار محل دفع زباله الیمالات نور استان مازندران
پیگیری نمایید که تمام شیرآبه های آن به داخل روستاها ومحل زندگی مردم
می آید . متاسفانه به ما میگویند طرح ملی است !!! به بهای جان فرزندانمان
لطفا اینقدر از تهران بدگویی نکنید از ترافیکش از آب و هواش
والا ما متولد تهرانیم و هیچ وقتم آرزو نداشتیم که شهرستان زندگی کنیم حتی واسه آب و هوا.
در صورتی که اکثر شهرستانی ها آرزوشونه در تهران زندگی کنند.
تهران بهترین جا برای زندگیه.
چند روز پیش در برنامه حالا خورشید آقای رشید پور پیامی از یکی از شهرستانا خوندن که یه آقایی گفته بود از اینکه هوای تهران آلودس خیلی خوشحالم و خوبه که تهرانیها هم مثل ماها سختی بکشند. واقعا جا خوردم و متاسف شدم..
یا اینکه در بسیاری از سایت ها بعد از زلزله تهران دیدم که در کامنت ها شهرستانی ها ابراز خوشحالی کرده بودند میگفتند که بهتر که زلزله اومد بلکه سختی های مارو درک کنید.
واقعا جای تاسفه که برای ناراحتی هموطنان خوشحال بود.
به دوستان شهرستانی بر نخوره منظور بنده به اون تعداد کم بود و همه هموطنان ما با فرهنگ و اصیل هستند
گردآوری و تحقیق : حجت بقایی -
با توجه به تعاریف انواع استخدام در ایران پس از طی مراحلی افراد با گزینش به استخدام رسمی سازمان متبوع در می آیند و پس از مدتی خدمت بازنشست می شوند . ولی اینکه بازنشستگی و انتقال صندوق از یک صندوق به صندوق دیگر چه شرایطی دارد موضوعی است که در این گزارش مختصر به آن می پردازیم.
البته در این قسمت صرفا به منابع و قوانین می پردازیم و در صورت نیاز بیشتر مخاطبان در گزارشات بعدی با گفتگو و مصاحبه با کارشناسان موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد .
آیین نامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یابازنشستگی (مصوب 8/11/1365 با اصلاحات بعدی)
هیأت وزیران در جلسه مورخ ٨/١١/١٣٦٥ بنا به پیشنهاد شماره ٣٢٢٦/ق مورخ ١٢/٩/١٣٦٥ سازمان اموراداری و استخدامی کشور، آییننامه تبصره ٣ ماده واحده قانون نقل و انتقال حقبیمه یا بازنشستگی مصوب ٢٧/٣/٦٥ مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده ١ـ
مشمولین قانون تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی و صندوقهای مشابه که حق بیمه یا کسور بازنشستگی به هر یک از صندوقهای مذکور پرداخت نمودهاند در صورتی که طبق ضوابط محل کار یا خدمت آنان تغییر نموده و به تبع آن از شمول صندوق مربوط خارج شده یا بشوند یا طبق ضوابط قانونی مشترک صندوق دیگری شده یا بشوند چنانچه کسور بازنشستگی یا حق بیمه آنان به صندوق جدید منتقل نشده باشد از لحاظ پرداخت مابهالتفاوت مندرج در تبصره ٣ قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی تابع مقررات این آییننامه خواهند بود.
ماده ٢-
چنانچه حق بیمه یا کسور بازنشستگی شخصی که قبل از تاریخ ٢٧/٣/٦٥ از شمول خدمات صندوق بیمه یا بازنشستگی مربوط خارج شده و زیر پوشش صندوق دیگری قرار گرفته است انتقال نیافته باشد مقررات این آییننامه در تعیین وجوه قابل انتقال و مابهالتفاوت متعلقه به وی مجری خواهد بود.
ماده ٣ -
در مورد اشخاصی که طبق ضوابط قانونی یا به لحاظ تغییر محل کار یا خدمت مشترک صندوق دیگری بشوند کسور بازنشستگی یا حق بیمه متعلقه (سهم شخص) هرماه از سنوات خدمت مورد نظر طبق ضوابط مورد عمل برمبنای اولین حقوق و مزایای ماهانه در محل خدمت جدید که مبنای کسر حق بیمه یا بازنشستگی قرار میگیرد محاسبه و مابهالتفاوت آن با حق بیمه یا کسور بازنشستگی (سهم شخص و کارفرما) که به صندوق جدید منتقل شده به ترتیب مقرر در آییننامه از شخص وصول خواهد شد.
تبصره ١ (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – در مورد اشخاصی که طبق ضوابط قانونی، به سبب انتقال و تغییر ساختار سازمانی، مشترک صندوق تأمین اجتماعی شده یا بشوند، حق بیمه متعلقه هر ماه از سنوات خدمت مورد نظر به مأخذ هجده درصد (١٨%) – هفت درصد (٧%) سهم مستخدم و یازده درصد (١١%) سهم کارفرما – حقوق و مزایای ماهانه زمان تقاضا در محل خدمت جدید که مبنای کسر حقبیمه قرار می گیرد و یا آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی در محل خدمت قبلی (هر کدام بیشتر باشد) محاسبه و مابهالتفاوت آن با کسور بازنشستگی (سهم شخص و کارفرما) که به صندوق جدید منتقل شده است به ترتیب مقرر در این تبصره از شخص و کارفرمای سابق وصول خواهد شد.
تبصره ٢ (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – اشخاصی که به دلیل استعفا، بازخرید خدمت و اخراج رابطه استخدامی آنان با دستگاه مربوط قطع گردیده است و مشترک صندوق تأمیناجتماعی شده یا می شوند و کسور بازنشستگی یا حق بیمه خود را به طور کلی یا جزئی از دستگاه مربوط وصول ننموده اند به مأخذ هجده درصد (١٨%) به ترتیب مذکور در تبصره (١) این ماده محاسبه و مابه التفاوت (سهم شخص و کارفرما) از شخص وصول خواهد شد.
تبصره ٣ (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – در صورتی که مشمولین تبصره های (١ و ٢) این ماده ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به پرداخت مابه التفاوت اقدام ننمایند و یا ترتیبی برای پرداخت آن ندهند بر اساس تقاضای مجدد و رعایت تبصره های مذکور، مابه التفاوت قابل وصول خواهد بود.
تبصره ٤ (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – سوابق مشمولین تأمین اجتماعی که به یکی از علل مندرج در تبصره (٢) این ماده با دستگاه متبوع قطع رابطه استخدامی نموده یا می نمایند محفوظ و از مزایای قانونی آن بهره مند می شوند.
ماده ٤ -
صندوقهای موضوع این آییننامه چنانچه طبق مقررات مورد عمل علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگی، ازکارافتادگی و وظیفه وراث، مشترکین خود را در برابر بیماریها بیمه خدمات درمانی نموده باشند، به هنگام انتقال کسور بازنشستگی یا حقبیمه از اینگونه صندوقها به صندوقهای دیگر بخشی از این کسور یا حق بیمه که در ازای تأمین بیمه مزبور میباشد از جمع وجوه انتقالی کسر میگردد.
تبصره ـ در صورتی که حق بیمه خدمات درمانی طبق مقررات مربوط رقم معینی از کسور بازنشستگی یا حق بیمه پرداختی را تشکیل ندهد، (یکچهارم) مجموع حق بیمه یا کسور بازنشستگی سهم شخص و کارفرما از این بابت منظور میگردد.
ماده ٥ -
صرفاً آن قسمت از سنوات پرداخت حق بیمه یا بازنشستگی که در اجرای مقررات صندوق بیمه و بازنشستگی متبوع شخص قابل احتساب تلقی شده یا میشود در تعیین میزان مابهالتفاوت ملاک عمل قرار میگیرد.
ماده ٦ -
حق بیمه یا کسور بازنشستگی و مابهالتفاوت متعلقه به شخص که طبق مقررات این آییننامه یا سایر قوانین و مقررات مربوط از یک صندوق به صندوق دیگر منتقل شده است در صورتی که محل خدمت شخص مجدداً تغییر نموده یا بنماید یا طبق ضوابط قانونی مشترک صندوق دیگری شده یا بشود عیناً به صندوق جدید منتقل میگردد و از بابت اینگونه سوابق مابهالتفاوتی وصول نخواهد شد.
ماده 7 -
مابهالتفاوت موضوع این آییننامه به اقساط ماهانه وصول خواهد شد. میزان اقساط با توجه به کل مبلغ مابهالتفاوت، میزان حقوق و مزایای شخص و سایر ملاحظات طبق توافق شخص و صندوق مربوط تعیین میگردد، حداکثر مدت پرداخت مابهالتفاوت معادل سنوات خدمت مورد محاسبه میباشد.
ماده 8 -
در صورتی که رابطه استخدامی شخص با دستگاه متبوعش به لحاظ استعفا، اخراج، بازخرید خدمت یا انفصال دایم قطع شده یا میشود و کسور بازنشستگی یا حقبیمه خود را دریافت ننموده باشد از لحاظ انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه خود و احتساب مابهالتفاوت متعلقه تابع مقررات این آییننامه خواهد بود. در مورد اشخاصی که کسور بازنشستگی متعلقه را جزئاً یا کلاً از صندوق بازنشستگی ذیربط دریافت داشتهاند مسأله نقل و انتقال کسور موضوعاً منتفی است. (این ماده به موجب مصوبه مورخ ٢٨/٥/١٣٦٨ هیأت وزیران به شرح متن فوق جایگزین گردیده است) متن قبلی آن عبارت بوده از:
«ماده ٨- در صورتی که رابطه خدمتی شخص با دستگاه متبوعش به لحاظ استعفا قطع شود و کسور بازنشستگی یا حق بیمه خود را دریافت ننموده باشد از لحاظ انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه و احتساب مابهالتفاوت متعلقه تابع مقررات این آییننامه خواهد بود».
تبصره ـ مقررات این ماده شامل اشخاصی نخواهد بود که رابطه خدمتی آنان به سبب بازنشستگی، بازخرید خدمت، اخراج یا انفصال دایم از خدمت قطع شده است.
ماده 9 -
در اجرای مقررات قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی و این آییننامه صرفاً سوابق خدمت دولتی کارکنان که حق بیمه یا کسور بازنشستگی آن طبق مقررات این آییننامه منتقل شده یا میشود جزء سنوات خدمت دولتی آنان از لحاظ بازنشستگی و وظیفه قابل احتساب میباشد.
در مورد شرکتها و مؤسسات و واحدهای غیردولتی که تابع قانون تأمیناجتماعی میباشند سوابق خدمت دولتی کارکنان با انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه مربوط جزء سنوات خدمت آنان از لحاظ بازنشستگی و وظیفه محسوب و منظور میگردد.
ماده 10 ( الحاقی 3/08/1377 )
کسور بازنشستگی سوابق خدمت دولتی بیمه شدگانی که در اجرای مقررات قانون نقل و انتقال حق بیمه، به سازمان تأمین اجتماعی منتقل شده یا میشود، برای متقاضیان بازنشستگی تنها در محاسبه میزان مستمری بازنشستگی به جمع سنوات پرداخت حق بیمه آنان اضافه میگردد و در سنوات پرداخت حق بیمه برای احراز شرایط بازنشستگی منظور نخواهد شد. کسور بازنشستگی سوابق خدمت دولتی بیمه شدگانی که ازکارافتادگی کلی یا فوت میشوند در احراز شرایط برقراری مستمری ازکارافتادگی کلی و فوت و میزان مستمری آنان ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.
تبصره (الحاقی ٣/٨/١٣٧٧) – آن گروه از مستخدمین که در اجرای لایحه قانونی نحوه انتقال مستخدمین وزارتخانهها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری به مؤسسات مستثنی شده از قانون مزبور و بالعکس مصوب ٢٠/٢/١٣٥٩ شورای انقلاب منتقل میشوند و نیز مستخدمین مؤسسات دولتی دارای مقررات استخدامی خاص که طبق مقررات مربوط به سایر دستگاههای دولتی منتقل شده یا میشوند تابع قوانین مربوط خواهند بود.
و طبق قوانین مرتبط با تامین اجتماعی نقل و انتقال صندوق بازنشستگی به شرح زیر است :
در مرحله اول مشمولین این قانون تعریف می شوند :اشخاصی که وجوهی را تحت عنوان حق بیمه به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت نموده اند و به علت تغییر محل کار یا خدمت ویا طبق ضوابط قانونی از جمله تغییر وضع استخدامی ، تغییر صندوق بازنشستگی ، انتقال ، اخراج، استعفا ، بازخرید خدمت و اتمام یا فسخ قرارداد از شمول قانون تأمین اجتماعی خارج و مشترک صندوق جدید قرار گرفته یا می گیرند.
مدارک مورد نیاز به شرح زیر است :- درخواست انتقال حق بیمه به سایر صندوقها ازسوی مؤسسه محل خدمت یا صندوق بازنشستگی فعلی و یا فرد ذینفع یا وراث قانونی.- حکم استخدامی مستخدم در مؤسسه جدید.
حق بیمه به این صورت قابل انتقال است :
جمع حق بیمه های وصول شده سهم بیمه شده و کارفرما به کسر حق بیمه سهم درمان = مبلغ قابل انتقال
علاقمندان جهت آگاهی می توانند بخشنامه چگونگی نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی از سایرصندوقها به صندوق تأمین اجتماعی و بالعکس و موارد مرتبط با استرداد حق بیمه را از سایت سازمان تامین اجتماعی دانلود کنند .
و با پیگیریهای کارشناسان و پژوهشگران نمایندگان مجلس در اریبهشت 1395 نمایندگان مردم در خانه ملت نحوه نقل و انتقال سوابق پرداختی حق بیمه یا کسور بازنشستگی را مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 13 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامههای توسعه کشور با ماده الحاقی 35 آن موافقت کردند.
در ماده الحاقی 35 این لایحه آمده است؛ نقل و انتقال سوابق پرداختی حق بیمه یا کسور بازنشستگی به شرح ذیل انجام میشود:
1- نقل و انتقال سوابق پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی کلیه اشخاصی که بهعلت استعفاء، بازخرید خدمت اعم از عادی و تعدیل نیروی انسانی، اخراج، انفصال دائم، تغییر ساختار سازمانی، انتقال، واگذاریها و سایر ضوابط قانونی رابطه استخدامی آنان با دستگاه متبوع قطع و به تبع آن از عضویت و شمول صندوق مربوط خارج شده یا میشوند یا به سبب تبدیل وضعیت استخدامی (قراردادی به پیمانی مختص نیروهای مسلح و پیمانی به رسمی آزمایشی) مشترک صندوق جدیدشده یا بشوند، به موجب این ماده میباشد.
تبصره- نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی پس از برقراری حقوق بازنشستگی، حقوق وظیفه و یا مستمری بازماندگان و از کارافتادگی از صندوق پرداخت کننده مستمری به سایر صندوقها ممنوع است.
2- حق بیمه یا کسور بازنشستگی که به هر یک از صندوقهای بیمه بازنشستگی پرداخت شده است، براساس تقاضای کتبی فرد بیمهشده یا بازماندگان واجد شرایط و یا قیم او و پس از بهروزرسانی از سوی صندوق قبلی به صندوق جدید منتقل میگردد.
3- سایر افراد مشترک هر یک از صندوقهای بیمه و بازنشستگی، بهاستثنای کادر نیروهای مسلح و کارکنان وزارت اطلاعات میتوانند از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون نسبت به تغییر صندوق و انتقال سوابق پرداخت حقبیمه یا کسور بازنشستگی خود اقدام نمایند.
4- در صورتی که صندوقهای مشمول این ماده طبق مقررات، علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگی، از کار افتادگی اعم از کلی و جزئی و فوت، مشترکین خود را در برابر بیماریها، کمک ازدواج، بارداری، حقوق ایام بیماری، غرامت مقطوع نقص عضو بیمه نموده باشند، هنگام انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق جدید، سهم درمان بهعلاوه یکدرصد(1%) بابت مزایای یادشده از جمع وجه قابل انتقال کسر میشود.
5- فرد ذینفع اعم از بیمهشده یا بازماندگان واجد شرایط و یا قیم وی تقاضای انتقال سابقه پرداخت حق بیمه را بهصورت کتبی به صندوق جدید ارائه میکند، صندوق جدید نیز تا یکماه انتقال وجوه حقبیمه یا کسور بازنشستگی را از صندوق بیمه قبلی تقاضا مینماید و صندوق بیمه قبلی، مکلف است حداکثر تا شش ماه از تاریخ تقاضای صندوق بیمه جدید، وجوه قابل انتقال را به آن صندوق منتقل کند.
6- وجوه حق بیمه و یا کسور بازنشستگی در صندوقهای مبدأ و مقصد و مابهالتفاوت آنها بهشرح ذیل محاسبه میشود:
الف- صندوق مبدأ: محاسبه وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی بهروزرسانی شده سالهای قابل انتقال که توسط صندوق قبلی به صندوق جدید پرداخت میشود به شرح زیر است:
با توجه به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، مجموع کسورات حق بیمه هرسال بهروزرسانیشده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه تا زمان انتقال وجه میشود.
ب- صندوق مقصد: آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی یا حق بیمه در صندوق قبلی یا حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در زمان تقاضا نزد صندوق جدید (هر کدام بیشتر است) ضربدر تعداد ماههای سنوات قابل قبول در صندوق بیمهای جدید
پ- مابهالتفاوت بین دو صندوق: عبارت است از اختلاف بین دو رقم جزء «الف» و «ب» این بند
7- درخصوص مشمولان بند (1) این ماده که به سبب تبدیل وضعیت استخدامی، تغییر ساختار سازمانی، انتقال و یا واگذاری، نقل و انتقال انجام میشود صرفاً وجوه حاصل از جزء «الف» بند (6) به صندوق مقصد پرداخت میگردد. درخصوص سایر مشمولان بند (1) و مشمولان بند(3) پرداخت جزء «پ» بند (6) این ماده بهعهده فرد ذینفع میباشد.
تبصره- هزینه نقل و انتقال بیش از یکبار بهصورت اختیاری براساس شرایطی است که توسط صندوقهای مبدأ و مقصد مشخص میشود.
8- از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون، موارد مغایر قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 و قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب 27/10/1366 و اصلاحات بعدی آن نسخ میشود.
9- آییننامه اجرائی این ماده ظرف مدت ششماه از تاریخ ابلاغ این قانون از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
و در اینجا چند سئوالی که معمولا برای بیمه شدگان مطرح می شود از سوی کارشناسان صندوق بازنشستگی جواب داده شده است ،
انتقال حق بيمه خدمات غير دولتي به صندوق بازنشستگي كشوري چگونه صورت مي گيرد.؟
پاسخ : چنانچه كاركنان دولت داراي سابقه پرداخت حق بيمه جهت خدمات غير دولتي باشند درهنگام بازنشستگي باانتقال آن وپرداخت مابه التفاوت مربوط ،مدت مزبور جزو سنوات خدمت قابل لحاظ درمحاسبه حقوق بازنشستگي منظور مي گردد.جهت اطلاع كامل ازشرايط وچگونگي انجام كار به تابلوي راهنماي شماره ۶ سازمان كه پيوست مجموعه مي باشد مراجعه گردد.
استرداد كسور بازنشستگي ايام اسارت آزادگان چگونه است ؟
پاسخ : ۱ - درموردكسانيكه براساس ماده۱۲ قانون حمايت ازآزادگان ،ايام اسارت آنان از هر لحاظبحسابآمده است،استرداد وانتقالكسورطبق ضوابط مقرر ازبابت سابقه خدمت واقعي مستخدم وسابقه خدمت ارفاقي( دوبــرابر اسارت )امكان پذير ميباشد. ۲ - درخصوص كساني كه احتساب ايام اسارت دراجراي بخشنامه ۲۷۲۷ /د مورخ ۲۰/۰۵/۱۳۷۱ سازمان اموراداري واستخدامي كشور وقت صورت گرفته است انتقال كسور اعم ازسابقه خدمت واقعي مستخدم وسابقه ايام اسارت حسب ضوابط مقرر بلامانع بوده ليكن درمورد استـــــرداد فقط سابقه خدمت واقعي شخص مسترد مي گردد
انصراف كساني كه دراجراي ماده ۴۲ قانون برنامه سوم توسعه مبادرت به انتخاب صندوق ديگر نموده اند ازاشتراك فوق ودرخواست استمرار عضويت درصندوق بازنشستگي تابع چه شروط وقيودي مي باشد؟
پاسخ :۱- حداقل ۲۰ سال سابقه اشتراك صندوق بازنشستگي كشوري راداشته باشند۲- وجوهي راكه به صندوق دوم پرداخته اند عيناًمنتقل نمايند ۳- حداكثر فاصله انتقال تاانصراف بيشتراز۳ سال نباشد۴- مابه التفاوت كسور فاصله ياد شده به نرخ روز توسط صندوق بازنشستگي محاسبه وبه صندوق پرداخت گردد.۵- هردوصندوق دراين خصوص توافق داشته باشند ۶- هيچ مابه التفاوتي به صندوق دوم پرداخت نگرديده باشد۷- تقاضاي انصراف توسط خود ذينفع صورت گرفته باشد.
گردآوری و تحقیق : حجت بقایی ---
باتشکر از : روابط عمومی وزارت تعاون،رفاه واموراجتماعی -
روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی -
روابط عمومی مجلس شورای اسلامی + خبرنگاران خبرگزاری خانه ملت -
- کارشناسان صنوق بازنشستگی کشوری -
تا ریه های مردم سالم بمونه
تا ریه های مردم سالم بمونه
ما رانندگان تاکسی شهر کرمان با وجود اینکه خودرومان فرسوده است توانایی تعویض نداریم از ما 6 میلیون آورده می خواهند ، بعدش باید ماهی 600 قسط خودرو بدیم، مگر تاکسی که درآمدش با 10 ساعت کار تو شهر کرمان حدود ماهی یک میلیونو چهارصد هست میتونه با ماهی 800 زندگی کنه تازه قسط 6 میلیون وام هم میاد روش یعنی عملا باید با ماهی 600 تومن زندگی کنیم، اونایی هم که تا الان عوض کردن یا قبل از تاکسی کارمند بودن یا تاکسی شغل دومشونه یا بازنشسته اند و حقوق بگیر! یا خودروسازان از سود هنگفت خودرو های عمومی بگذرند یا تاکسیرانی لااقل یه خودرو ارزان تر مثل تیبا یا پرایدو تاکسی کنه برا شهری مثل کرمان.