شاید یکی از مشکلاتی که باعث شده جایگاه مهندس تا حد یک مهر و امضا پایین بیاد، عدم حضور “مستمر” ایشان برای کار نظارتیشون هست ... مهندسی که وظیفه خودش رو انجام میده میتونه ادعای دریافت کامل حقش رو بکنه ...
اون دسته از کسانی که ماشالله کم هم نیستند، امضا میکنند و تشریف میبرند در دفاتر طراحیشون و کرسی های دانشگاهیشون پنهان میشند چطوری روشون میشه طلب دریافت حق کامل و .... داشته باشند؟!!!!!!!!
سیستم ارجاع کار نظارت عادلانه ترین روش ممکن برای ناظران حقیقی است و اکثریت ناظران حقیقی مشکلی با 5 درصد ندارند.
ولی در مورد توزیع کار برای ناظران حقوقی این سیستم دارای اشکالاتی است که باید برطرف شده و شفاف شود.
وقتی سال 74 قانون نظام مهندسی تصویب شد کل اعضای نظام مهندسی به 500 نفر هم نمی رسید و به هر مهندس ناظر 8000 متر کار میدادند ولی الان تعداد اعضای سازمان به 500 هزار نفر رسیده یعنی 1000 برابر تعداد اعضا بیشتر شده و باید به همین میزان ظرفیت مجاز نظارت کاهش یابد یعنی 8000 تقسیم بر 1000 = 8 متر !!!!!
در بخشنامه های جدید وزارت راه و شهرسازی، مهندس ناظر هیچ مسولیتی ندارد یعنی فقط مشاوره نظارتی می دهد و مسولیت کل ساختمان با بازرسان و شهرداری است و شهرداری باید پاسخگو باشد و متعاقبا نظام مهندسی تبدیل به یک اموزشکده برای مهندسان می شود و فعالیت خاصی ندارد. در واقع قدرت سازمان نظام مهندسی به شهرداری منتقل می شود.
پرداخت حق الزحمه آزمایشگاه خاک و بتن توسط مالکان ساختمان به شکل اینترنتی انجام شود تا تراکنش های پرداختی قابل رهگیری باشد و امکان سواستفاده مالکان ساختمان از طریق تخفیف گرفتن از مهندسان و شرکتهای حقوقی از بین برود
اون دسته از کسانی که ماشالله کم هم نیستند، امضا میکنند و تشریف میبرند در دفاتر طراحیشون و کرسی های دانشگاهیشون پنهان میشند چطوری روشون میشه طلب دریافت حق کامل و .... داشته باشند؟!!!!!!!!
ولی در مورد توزیع کار برای ناظران حقوقی این سیستم دارای اشکالاتی است که باید برطرف شده و شفاف شود.