برخی روایات خاص؛ از جمله روایت صحیح معاویة بن عمّار که از امام صادق(ع) در باره حج گزاردن زن بدون همراهی «ولیّ» پرسید و امام(ع) فرمود: اشکالی ندارد. و روایت صفوان جمّال (شتردار) که سند آن نیز صحیح است.
«و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض؛ مردان مؤمن و زنان مؤمن، ولیّ یکدیگرند.» آنگاه محقق اردبیلی به مسئله اجازه شوهر می پردازد.
به هر حال فقهای شیعه یکپارچه گفته اند وجود محرم شرط جواز مسافرت زن از جمله برای حج نیست و آنچه حداکثر لازم است دو عنصر امنیت و اطمینان است. با این حال محقق اردبیلی بعید نمی داند اگر زن، خود مورد اطمینان نباشد و جای نگرانی نسبت به هتک حرمت او نیز باشد، وجود محرم شرط باشد، زیرا حفظ ناموس و آبرو واجب است. وی دو روایت ابی بصیر و عبدالرحمن بن حجاج را نیز شاهد این امر می داند.
«و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض؛ مردان مؤمن و زنان مؤمن، ولیّ یکدیگرند.» آنگاه محقق اردبیلی به مسئله اجازه شوهر می پردازد.
به هر حال فقهای شیعه یکپارچه گفته اند وجود محرم شرط جواز مسافرت زن از جمله برای حج نیست و آنچه حداکثر لازم است دو عنصر امنیت و اطمینان است. با این حال محقق اردبیلی بعید نمی داند اگر زن، خود مورد اطمینان نباشد و جای نگرانی نسبت به هتک حرمت او نیز باشد، وجود محرم شرط باشد، زیرا حفظ ناموس و آبرو واجب است. وی دو روایت ابی بصیر و عبدالرحمن بن حجاج را نیز شاهد این امر می داند.