واقعا موندم هواپیمایی اف ۱۴ ک امریکا پنجاه سال پیش ساخته کشور ما اونا اورهال میکنه اونم با خوشحالی حالا اگه بخواد نمونشو بسازه چند سال دیگه میشه چرا ک تا اونجایی ک بنده میدونم هنوز تو موتور جت سنگین هنوز موندیم یا رادار اف چهارده ک بسیار هم پرقدرت ه چرا ک یبار خلبانش تو تلویزیون میگفت حتی هدفهای روزمین راهم میگرفت.امیدوارم ارتش وسپاه ووزارت دفاع دست بهم بدن ویجنگنده حسابی بسازن و صد البته ک صاعقه واذرخش جنگنده های چابک وخوبی ه فقط نمیدونم چرا تولید انبوه هش اینقده کمه .المان تو جنگ جهانی هر ماه چند صد جنگنده میساخت علاوه بر مدلهای جدید یا شوروی
ميتونيم که چندي يه بار، يه جنگنده يا هواپيما يا بالگرد ميافته زمين در ايران!
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ای کاش درباره سقوط اف35 ها هم حرف میزدید
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
گزارش خوب بود ولی یه نکته منفی این که گفته شد سفری که با خفت همراه بود !؟خفتش کجا بود اخرش که f14 ها رو خرید
لطفا با علم بیشتر گزارش بنویسید
ولی در کل گزارش جالبی بود ممنونیم yjc
اقااا
ما تو تولید ی خودروی ساده ک به استاندارهای جهانی نزدیک باشه هم تزارم نه فقط نزدیکبه استانداردهاباشه موندیم نمیتونیم تولید کنیم
چجوری باور کنیم که داریم هواپیمای جنگی و هلی کوپترمیسازیم
اونم هم تراز با جنگنده های امریکایی
جدی یکی منو منطقی بدور از تعصب قانعم کنه
سپاس
هواپیمای ساعقه آذرخش هلی کوپتر شاهد و هما برو تو یوتیوب همش هست
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ببينيد خودرو يک محصول نظامي نيست و محصولات نظامي رويش هزينه مطرح نيست و خرج هاي زيادي بابت آن ميشود اگر بگويند براي يک تامکت ايراني 2 ميليارد هزينه ميشود دولت براي امنيت کشور هزينه ميکند
موضوع اقتصادي بودن در مورد نظامي اصلا مطرح يست بلکه قابل اتکابودن و دقيق بودن مطرحه
رضا
۰۴:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسایی که توی صنایع دفاعی کار می کنند برای امنیت من و تو کار می کنند و هدفشون دفاع از کشوره
به نظرت مدیران دو شرکت خودروساز هم همین هدف را دارند؟
محمد
۱۰:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ساخت محصولات با تکنولوژی بالا مثل جنگنده های نیروی هوایی نیاز به زیر ساخت های علمی و فن آوری بالا دارد . مجموعه علوم جدید در ساخت یک جنگنده سهم دارند . از دانشگاه و الکترونیک و پتروشیمی و..... گرفته تا صنایع فلزات آلیاژی . در کشوری که دانشجویش پایان نامه اش را از خیابان می خرد یا از پایان نامه های دانشجویان گذشته کپی می کند حتی نمی توان یک پراید ساخت چه رسد به اف14 .
به همون دلیل که ۱۰۰ساله پراید تولید میکنیم و هنوز ۱۰۰درصدش بومی نیست. نمیتونیم فقط حرفیم ماهواره ام خودمون تنهایی ساختیم دادیم رفت فضا اصلا هم چینی و روسی نیست
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
منم خیلی چیزها برام سواله اما نمیپرسم
مهدی
۱۷:۳۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اولین مشکل تولید موتو است که مال تامکت موتوری بسیار قوی و از جنس توربو فن است که ما هنوز توربو فن نساختیم فقط توربو جت و اونم در حد جنگنده اف 5 ساختیم که وزنش خیلی کمتر از تامکته. مشکل دوم هم آلیاژ بدنه هست چون هنوز به توان ترکیب این آلیاژ نرسیدیم با آلومینیوم فشرده هم تا 1.5 ماخ جنگنده میتونه سرعت بگیره . در کل اف14 برای کپی کردن خیلی پیشرفته هست و فعلا ما از اف5 شروع کردیم البته روی موتور و آلیلژ هم کار میکنیم و الان ایران به دنبال مونتاژ سوخو30 از روسیه هست که اگر بعد از اتمام تحریمهای تسلیحاتی سازمان ملل این اتفاق بیافتد انشاالله شاید در 10 سال اینده شاهد ساخت جنگنده ای ایرانی در حد اف14 باشیم. یا حق
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دانش پیچیده ای داره خیلی از آلیاژها مگه پراید و پژو حلبیه ؟ به شما f14 و f5 و f4e نشون بدن از هم تشخیص نمیدین بعد با پراید و پژو مقایسه میکنید؟جهان سومی یعنی همین دیگه مردم عادی که تخصص ندارن راجبه همه چی میخوان نظر بدن
جواد
۱۳:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ی خواهش از وای جی سی دارم ی گزارش از جنگنده جدیدمون قاهر 313 بدین در چ حاله قرار شد عملیاتی بشه چی شد؟؟؟
در حال حاضر در حال طی کردن فست تاکسی است یعنی تاکسی روی باند با سرعت زیاد.
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
قاهر 313 تست تاکسی رو باند پروازیش اکی بوده انشالله به زودی عملیاتی خواهد شد
امان الله
۱۸:۵۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
فقط یه نکته
اون شکستگی رو نوک بالهاش
جای سوال شده
حتی برای طراحان جنگنده های پیشرفته آمریکایی
چون میگن همچین طرحی هیچ مبنای علمی وعملیاتی نداره
انشالله اگه زنده موندیم وپروازش رو دیدیم
واقعا باورمیکنیم که ایرانی واقعا توجهان نظیرنداره وطراحیهاشم خاص خاص هست
به امیداون روز
حسن
۱۲:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام خدمت همه شیر مردان نیروی هوایی قهرمانمان همیشه پیروز باشید وسربلند ای سلحشوران وطن
بی شک 40 سال پیش بهترین و تواناترین جنگنده رهگیری دنیا بود که می توانست 24 هدف متحرک را همزمان رهگیری کند و موشک های فونیکس را همزمان به 4 هدف از فاصله 100 کیلومتری شلیک کند و خود برگردد و اطمینان داشته باشد که هدف نابود خواهد شد
و بمحض ورود این جنگنده به نیروی هوایی ایران مزاحمت های جنگده های شوروی سابق که در آسمان شمال ایران جولان می دادند قطع شد چون جنگنده های شوروی توان مقابله با اف 14 ها را نداشتند . ولی بعد از 40 سال استفاده و فرسودگی و نداشتن قطعات یدکی حتما توان اولیه را ندارند و علاوه در مقابل جنگنده های بروز شرق و غرب کم می آورند . اضافه کنم که حتی در زمان فروش اف 14 به ایران نوع سی را به ایران دادند که از نظر موتور و الکترونیکی در سطحی پایین تر نسبت به همتایان استفاده شده در امریکا را دارند .
نه عزیز اف 14 دیگر روی ناو های هواپیما بر حضور ندارد علت قدیمی بودن تکنولوژی و هزینه نگهداری سنگین بود . در سال 2006 اف 14 های امریکا بازنشسته شدند و بجای آنها اف ای 18 هورنت روی ناوهای هواپیما بر جا خوش کردند
لطفا با علم بیشتر گزارش بنویسید
ولی در کل گزارش جالبی بود ممنونیم yjc
ما تو تولید ی خودروی ساده ک به استاندارهای جهانی نزدیک باشه هم تزارم نه فقط نزدیکبه استانداردهاباشه موندیم نمیتونیم تولید کنیم
چجوری باور کنیم که داریم هواپیمای جنگی و هلی کوپترمیسازیم
اونم هم تراز با جنگنده های امریکایی
جدی یکی منو منطقی بدور از تعصب قانعم کنه
سپاس
موضوع اقتصادي بودن در مورد نظامي اصلا مطرح يست بلکه قابل اتکابودن و دقيق بودن مطرحه
به نظرت مدیران دو شرکت خودروساز هم همین هدف را دارند؟
اون دیگه چیه ؟
اون شکستگی رو نوک بالهاش
جای سوال شده
حتی برای طراحان جنگنده های پیشرفته آمریکایی
چون میگن همچین طرحی هیچ مبنای علمی وعملیاتی نداره
انشالله اگه زنده موندیم وپروازش رو دیدیم
واقعا باورمیکنیم که ایرانی واقعا توجهان نظیرنداره وطراحیهاشم خاص خاص هست
به امیداون روز
و بمحض ورود این جنگنده به نیروی هوایی ایران مزاحمت های جنگده های شوروی سابق که در آسمان شمال ایران جولان می دادند قطع شد چون جنگنده های شوروی توان مقابله با اف 14 ها را نداشتند . ولی بعد از 40 سال استفاده و فرسودگی و نداشتن قطعات یدکی حتما توان اولیه را ندارند و علاوه در مقابل جنگنده های بروز شرق و غرب کم می آورند . اضافه کنم که حتی در زمان فروش اف 14 به ایران نوع سی را به ایران دادند که از نظر موتور و الکترونیکی در سطحی پایین تر نسبت به همتایان استفاده شده در امریکا را دارند .