سالها پیش درس طراحی ماشین داشتیم استاد کفاشان می گفت ضریب ایمنی در آسانسور و هواپیما چندین برابر طراحیهای مکانیکی دیگه در نظر گرفته میشه. چیزی بالاتر از عدد 10 یعنی اجزا آسانسور تحمل حداقل 10 برابری نسبت به بار مجاز داره. ولی مسئله تعمیر و نگهداری به موقع و عمر مفید قطعات هرگز نباید فراموش بشه.
کچا درس خوندی؟ ضریب ایمنی هواپیما چیزی در حدود 1 و کمی بیشتر هست وگرنه برای بلند شدن هواپیما باید 10 تا موتور گذاشت. استاد بنده عزیز دل دکتر خلیلی
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
بهترین راهکار اینه که در چهار گوشه زیر کابین وسیله ای مثل کمک فنر اتومبیل قرار داده بشه تا موقع بر خورد کابین با زمین جلوی ضربه وارد شده رو بگیره اینجوری ضربه وارده خنثی میشه
نیازی به چهار گوشه نیست، در انتهای چاله آسانسور دو سکو و روی هر کدوم از سکوها یک ضربه گیر وجود دارد یکی کابین آسانسور روی آن مینشیند و دیگری قاب وزنه روی آن قرار میگیرد،ضربه گیرها چندین برابر نیروی وارده را تحمل میکنن،
یک توصیه:اگر به ساختمان نوساز اثاث کشی میکنید تا قبل از اخذ استاندارد که پلاک اون در کابین نصب میشود از آسانسور استفاده نکنید چون ممکن هنوز سکو و ضربه گیرِ روی اون نصب نشده باشه،چون اجرای سکو به عهده سازنده است و سپس نصاب آسانسور باید ضربه گیرها رو نصب کنه،سازنده ها اصولا اجرای اون رو پشت گوش میندازند،ممکن است آسانسور کار کنه ولی بدون سکو و ضربه گیر باشه
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
آسانسور به زمین برخورد نمیکنه چون زیرش ضربه گیر داره
از استاد دانشگاه مون در صنعتیِ بابل یادمه که گفت ضریب ایمنی کابل های آسانسور رو به شدت بالا می گیرن. به بیان ساده تر اگر مثلا گنجایش آسانسور چهارصد کیلو هست سازندگان آن، جرم تحمّلیِ کابل ها رو چند تُن در نظر می گیرن.
و اما بهترین راهکار. بهترین راهکار اینه که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. موسسه هایی هستند که دارای مجوز جهت ارزیابی سلامت آسانسورها و بالابرها و... می باشند. بررسی سالانه و تمدید گواهی تاییدیه سلامت فنی این تجهیزات باید در دستور کار تمام ادارات و موسسات و ساختمان ها قرار گیرد.
بهترین راه برای جلوگیری از مرگ در سقوط آسانسور اینه که آویزان بشید این کار ضربه را به اندازه قدرت بازو کم میکنه ولی بهتر از اون اینه که سازندهها زیر آسانسور در کف زمین یک مخزن آبی بسازن که ارتفاع دو سه متر آب برای همیشه توش باشه وهنگام سقوط آسانسور میتونه جان مردم رو نجات بده و سیستمش باید طوری باشد که بعداز سقوط باضربه دریچهایی باز شوند و آب به چاه برود تا به داخل آسانسور نفوز نکند
بعدم برق بگیره بمیریم راحت،کارشناس کلیه امور.
Yjcاینا چیه منتشر میکنی.
قبلا تو شرکت آسانسور منشی بودم،یه بار یکی از سرویسها داخل چاله آسانسور آب پر شده بود سرویس کار آسانسور رو خاموش کرد و به مسئول ساختمون گفت نشتی رو پیدا کنید آبو بکشید هر وقت ته چاله خشک شد تماس بگیرید بیام آسانسورو روشن کنم.
بعد اصلا یه سوال: یه ساختمون ۴ طبقه حدود ۱۲ متر، میشه بفرمایید آسانسوری که از ۱۲ متری سقوط میکنه چاله آب چند متری تهش نیازه؟؟؟ تا حالا تو استخر کم عمق شیرجه زدید؟؟؟؟
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
داداش گفته که دریچه داشته باشه که سریع آب به چاه بره و داخل کابین نفوذ نکته در ضمن کسی که این کارا بکنه بده برقش یه فکری میکنه
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
استرس ایجاد نکنید
کابین یا اتاق آسانسورها ترمز دارند وقتی از حدی سرعتشون بیشتر بشه کلا قفل میشه وکابین رو نگه میداره.
مگر اینکه آسانسور خیلی قدیمی یا فرسوده وخراب باشه
نوشته پس از پرش نمیتوان پیش بینی کرد کدام عضو بدن شما ابتدا به زمین برخورد میکند. این گونه نمیتوان اعضای حیاتی بدن را از خطر حفظ کرد و بدون شک به شدت به سقف برخورد خواهید کرد.
تصوراتم از پرش در اسانسور رفت سمت پرش طول و ارتفاع و پارکور. بله پرش سخته و سختر زمان بندی پرشه ولی منظور اینکه سرو کله رو جمع کنی و درجا بپری مثل حالتی که برای زلزله زیر میز پناه میگیری
اگر کف اسانسور چند لایه باشه وبین لایه ها فضا وجود داشته باشه و مقاومت این لایه ها کمتر از نیروی لازم برای پارگی اندام ها و شکستگی استخوانه ها باشه، در لحظه برخورد این لایه ها میتونن مثل دومینو بشکنن و فشار رو جذب بکنن. لحاظ کردن پمپ هیدرولیک حساس به شتاب در زیر کف اسانسور یعنی زیر پای سرنشین هم میتونه راهکار دیگه ای باشه. در کل در نظر گرفتن موانعی که مثل دومینو بشکنن و فشار رو جذب بکنن ایده ای هستش که قابلیت مانور داره. یا تجهیزاتی که سرعت نهایی دارن. یعنی اگر سرعت از حدی بیشتر شده، شدت اصطکاک و قفل شوندگی به صورت تصاعدی تر افزایش پیدا میکنه و مهار ایجاد میشه.
یکی از راه های کاهش فشار، تعبیه چند دستگیره اویزان در سقف اسانسور هستش که متصل به فنرهای قوی و طراحی شده باشند. وقتی اسانسور سقوط میکنه باید از این دستگیره ها اویزان بشیم. طول مجاز افزوده شده به فنر در اثر برخورد باید تقریبا از زیر باسن تا کف اسانسور باشه. یعنی تمام وزن بدن که در اینحالت از جرم و شتاب بدست میاد با وزن لازم برای افزایش طول فنر در خدود 80 سانت برابری کنه. البته بجای فنر میشه از پیستون های هیدرولیک استفاده کرد. یا اطراحی ترمزهایی شبیه کمربند ایمنی ماشین که در برابر سرعت بیش از حد کشش، قفل میشوند. البته کمربند ایمنی هم میتواند مفید باشد. البته با طراحی متفاوت فقط برای بستن در مواقع مشکوک به گونه ای که از لای دو پا و پشت و جلو به صورت ضربدری عبور نمایند. کیسه هوا هم میتواند مناسب باشد. با انفجار از جهت کف به سقف. میشه با تعبیه یک کلید برقی یا مکانیکی در داخل اسانسور، دستور انفجار کیسه هوا در محفظه زیر اسانسور یا روی زمین در طبقه هم کف را نیز صادر کرد. و کلی ایده ی دیگه دارم.
یک توصیه:اگر به ساختمان نوساز اثاث کشی میکنید تا قبل از اخذ استاندارد که پلاک اون در کابین نصب میشود از آسانسور استفاده نکنید چون ممکن هنوز سکو و ضربه گیرِ روی اون نصب نشده باشه،چون اجرای سکو به عهده سازنده است و سپس نصاب آسانسور باید ضربه گیرها رو نصب کنه،سازنده ها اصولا اجرای اون رو پشت گوش میندازند،ممکن است آسانسور کار کنه ولی بدون سکو و ضربه گیر باشه
Yjcاینا چیه منتشر میکنی.
قبلا تو شرکت آسانسور منشی بودم،یه بار یکی از سرویسها داخل چاله آسانسور آب پر شده بود سرویس کار آسانسور رو خاموش کرد و به مسئول ساختمون گفت نشتی رو پیدا کنید آبو بکشید هر وقت ته چاله خشک شد تماس بگیرید بیام آسانسورو روشن کنم.
بعد اصلا یه سوال: یه ساختمون ۴ طبقه حدود ۱۲ متر، میشه بفرمایید آسانسوری که از ۱۲ متری سقوط میکنه چاله آب چند متری تهش نیازه؟؟؟ تا حالا تو استخر کم عمق شیرجه زدید؟؟؟؟
کابین یا اتاق آسانسورها ترمز دارند وقتی از حدی سرعتشون بیشتر بشه کلا قفل میشه وکابین رو نگه میداره.
مگر اینکه آسانسور خیلی قدیمی یا فرسوده وخراب باشه
تصوراتم از پرش در اسانسور رفت سمت پرش طول و ارتفاع و پارکور. بله پرش سخته و سختر زمان بندی پرشه ولی منظور اینکه سرو کله رو جمع کنی و درجا بپری مثل حالتی که برای زلزله زیر میز پناه میگیری
کیسه هوا عالیه