آنتي وار فاش كرد:

افزايش شمار مخالفان با جنگ ايران در دستگاه سياست خارجي آمريکا

پايگاه اينترنتي آنتي وار از افزايش تعداد نخبگان مخالف اقدام نظامي عليه ايران در در دستگاه سياست خارجي آمريکا خبر داد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه اينترنتي در مقاله اي به قلم "جيم لوب" نوشت: اگر بخواهيم يکي از سخنان دکتر "ساموئل جانسون"، مقاله نويس قرن هجدهم انگليس را به عبارتي ديگر بيان کنيم بايد گفت احتمال پديدار شدن جنگ مثل چشم انداز قريب الوقوع دار زدن شخص مي تواند ذهن انسان را به شکل شگفتي آوري تسخير کند.

اگر اين کلام موجز در ايام منتهي به تجاوز نظامي امريکا به عراق در ده سال قبل مصداق نداشت ، به نظر مي رسد که در بخش هاي مهمي از نخبگان سياست خارجي امريکا -- بويژه در ميان تندروهاي ليبرالي که از جنگ عراق حمايت مي کردند -- در خصوص افزايش تنش‌ها ميان ايران  و امريکا و اسرائيل مصداق دارد.

در ميان تهديدات فزاينده مقامات ارشد اسرائيلي براي حمله به تاسيسات هسته اي ايران، ترور پنجمين دانشمند هسته اي ايران در چند سال گذشته، که تصور مي رود کار موساد بوده باشد، و شدت گرفتن تحريم هاي اقتصادي غرب، تهديد تهران به بستن تنگه هرمز احتمال جنگ را که تا پيش از اين يک احتمال فرضي تصور مي شد به يک موضوع کاملا جدي تبديل کرد.

اظهارات جنگ طلبانه نامزدهاي جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري امريکا که مشتاقند عشق خود به اسرائيل را به بنيادگرايان مسيحي و راي دهندگان يهودي و کمک کنندگان نشان دهند کمکي به رفع تنش نکرده است. از سرگيري و کوبيدن هرچه بيشتر بر طبل "تغيير نظام" از طرف برخي از همان محافظه کاران نهادهايي مانند "موسسه امريکن اينترپرايز" و "بنياد دفاع از دموکراسي ها" نيز که طلايه دار راه انداختن جنگ عراق بودند ، وضع را بدتر کرده است.
 
تلاقي همه اين تحولات تعدادي از اعضاي بانفوذ دستگاه سياست خارجي امريکا را، از جمله چندين نفر از  ليبرال هاي برجسته طرفدار مداخله جويي را که از جنگ عراق حمايت کرده بودند، تحريک کرد تا بر ضد هرگونه افزايش کشمکش و تنش ، چه از طرف امريکا و چه از طرف اسرائيل، هشدار دهند.

"لزلي گلب" رئيس شوراي روابط خارجي، انديشکده ناشر نشريه فارن افرز، در روزنامه ديلي بيست نوشت: ما مي خواهيم بار ديگر اين کار وحشتناک (جنگ) را انجام دهيم.

وي در اين مقاله از مجلس سناي امريکا خواسته بود با تشکيل نشستي به بررسي پيامدهاي جنگ با ايران بپردازد.

"گلب" که از تندروهاي نادم از جنگ عراق است همچنين درباره همنوايي نومحافظه کاران و تندروهاي ديگر همراه آنها که خود او نيز زماني از آنها بود هشدار داد و نوشت: ما مثل دفعه قبل مي خواهيم اجازه دهيم يک مشت سياستمدار ناآگاه و بي قيد و کارشناسان سياست زده دستگاه سياست خارجي ضرب الاجل هاي "خط قرمزي" را ترسيم کنند. ما مثل دفعه قبل مي خواهيم به آنها اجازه دهيم ما را به سرعت وارد جنگ کنند.

"کنت پولاک" تحليلگر برجسته سابق سازمان سيا در موسسه بروکينگز در  نشريه "نيو ريپابليک" نه فقط با هرگونه افزايش سطح تنش و کشمکش مخالفت کرد بلکه چنين اظهار داشت که مسير تحريم ها که دولت باراک اوباما و اتحاديه اروپا روز به روز بيشتر بر ان اتکا مي کنند ، غيرسازنده بودن خود را ثابت کرده است.

"پولاک" همان کسي است که جنگ طلبان هيئت حاکمه امريکا تا قبل از جنگ عراق بارها از  کتاب سال 2002 وي تحت عنوان "طوفان تهديد کننده : طرفداري از حمله به عراق" نقل قول کرده بودند.

"پولاک" در مقاله خود با استناد به تاثير منفي احتمالي تحريم هاي ايران بر اقتصادهاي تحت فشار غرب نوشت: مشکل اين است که اين تحريم ها (بر ضد بانک مرکزي ايران) بالقوه چنان خسارت بارند که ممکن است پيامدهاي ناگواري داشته باشند. وي همچنين معتقد بود که اگر اجراي اين تحريم ها مثل تحريم هاي عراق  به "فاجعه بشري" در ايران منجر شود تداوم بخشيدن به آنها از لحاظ ديپلماتيک مشکل خواهد بود.

وي افزود: افزون بر آن، ما هر چه فشار را بر ايران بيشتر کنيم، جنگ متقابل آنها شديدتر خواهد شد و شيوه جنگ آنها نيز ممکن است به سادگي به يک کشمکش ناخواسته بينجامد. شکي نيست که چنين جنگي صدمات به مراتب بزرگتري بر ايران وارد خواهد کرد اما ما نيز آسيب خواهيم ديد و ممکن است اين جنگ بسيار بيشتر از چيزي که مي خواهيم طول بکشد.

در همين حال يک تندروي ليبرال و بانفوذ ديگر امريکايي به نام "آن ماري اسلاتر" استاد دانشگاه پرينستون در پايگاه اينترنتي "پراجكت سيديكيت" چنين استدلال کرد که غرب و ايران بازي خطرناکي را آغاز کرده اند و مسير فعلي غرب "براي دولت ايران هيچ گزينه ديگري جز عقب نشيني علني، که چنين کاري را نخواهد کرد، و تشديد تحريک‌آفريني ها باقي نخواهد گذاشت.

"اسلاتر" که از مديريت دفتر برنامه ريزي سياسي در وزارت امور خارجه امريکا در دوره وزارت هيلاري کلينتون کناره گيري کرد همچنين نوشت: غرب هرچه علني تر ايران را تهديد کند، رهبران ايران آسانتر مي توانند امريکا را براي بخش هايي از مردم ايران که اخيرا تمايل خود را براي دوستي با امريکا نشان داده اند به عنوان شيطان بزرگ نشان دهد.

وي افزود: وقت  آن است که سياستمداران عاقل تر راهبردي را در پيش گيرند که به ايران براي عقب نشيني کمک کند.

از ديد "اسلاتر"، تلاش نافرجام ترکيه و برزيل در سال 2010 براي ميانجيگري ميان گروه پنج به اضافه يک با ايران را مي توان احيا کرد.

"کالين کال" نيز که به تازگي پنتاگون را اواخر ماه دسامبر پس از دو سال رياست بخش سياست خاورميانه ترک کرده بود در مقاله اي در پاسخ به کروئينگ تحت عنوان "زمان حمله به ايران نيست" نوشت: تصويري که کروئينگ از يک جنگ تميز و طراحي شده دقيق ارائه مي کند سرابي بيش نيست. هرگونه جنگ با ايران يک پديده کثيف و به هم ريخته و بي نهايت خشونت بار و با تلفاتي سنگين و پيامدهاي ناگوار خواهد بود.

"کال" که از اعضاي مرکز امنيت نوين امريکايي از مراکز متعلق به جناح جنگ طلب است پيش بيني کرد يک حمله پيشدستانه از نوع حملاتي که کروئينگ خواستار آن شده ممکن است به يک جنگ منطقه اي بينجامد و پايگاه حمايت مردمي از رژيم تهران را تقويت و جريان مردمي ضد رژيم هاي استبدادي بهار عربي را به يک جريان ضد امريکايي تبديل کند.

در واقع ، بخش اعظم تحليل کال بعدا مورد حمايت ژنرال بازنشسته "مايکل هايدن" قرار گرفت که به عنوان رئيس سيا، در دوره رياست جمهوري دوم جرج دبليو بوش، جزو سياستمداران ليبرال تلقي نمي شود.

به نوشته سايت اينترنتي  فارين پاليسي ، هايدن که از سال 1999 تا 2005 رياست سازمان امنيت ملي پنتاگون را بر عهده داشت به گروه کوچکي که هفته گذشته در مرکز نشنال اينترست  گردهم آمده بودند گفت: مقامات امنيت ملي برجسته بوش به اين نتيجه رسيده بودند که حمله نظامي به تاسيسات هسته اي ايران -- چه از طرف اسرائيل و چه از طرف امريکا -- اقدامي غيرسازنده خواهد بود.

او بارها گفت اسرائيلي ها قصد حمله به ايران را ندارند. انها نمي توانند اين کار را بکنند. اين کار خارج از توان آنهاست. آنها فقط  مشکل برنامه هسته اي ايران را بدتر مي کنند./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار