آيين نمايشي فجر ايران در استانه سي سالگي؛

حسین فرخی:هر ساله اتفاقاتی باعث تعویق جریان پختگی جشنواره تئاتر فجر می شود

حسین فرخی دبیر دو دوره از جشنواره تئاتر فجر معتقد است؛سن این جشنواره اضافه شده است اما هر سال اتفاقاتی باعث شده که جریان پختگی و قوام آن به تعویق بیفتد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛حسین فرخی دبیر دوازدهمین و سیزدهمین جشنواره تئاتر فجر،گفت:در سال 72 و 73 دبیر جشنواره بودم. در آن زمان جشنواره امکانات کمی داشت، مشکلات مالی و اساسی تئاتر باعث می شد تا بودجه کمی برای جشنواره در نظر گرفته شود. در ستاد جشنواره نیروهای محدودی داشتیم و گاها پیش می آمد که یک ماه به منزل نمی رفتیم و در طول شبانه روز نمی خوابیدیم. محدودیت هایی از قبیل کمبود سالن نیز در آن زمان نیز داشتیم. اما با این حال در جشنواره دوازدهم شرایط برگزاری جشنواره و بازتاب آن خیلی خوب بود. هنرمندان و جامعه حرفه ای تئاتر تهران و شهرستان ها استقبال خوبی از جشنواره کردند و جشنواره با شکوهی برگزار شد.
وی افزود:جشنواره در آن سال ها رقابتی بود و باعث هیجان و اشتیاق گروه ها می شد. یادم می آید که سینمایی ها هم در آن دوره شرکت کرده بودند، در قیاس با حالا که 18سال سپری شده طبیعتا جشنواره ای که برگزار می شود باید100 برابر آن موقع بودجه داشته باشد و کمبود امکانات آن کمتر شده باشد.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد:در دوره سیزدهم هم همان مشکلات همیشگی تئاتر را داشتیم اما یک حسنی که سیزدهمین جشنواره تئاتر فجر داشت این بود که گروه های شهرستانی تمام مدت جشنواره مهمان ما بودند و از تمام نمایش ها استفاده کردند. جشنواره شور و حال داشت اما حالا این گروه ها بیشتر از 2 یا 3 روز فکر نمی کنم امکان اسکان در جشنواره را داشته باشند.
فرخی در ادامه با اشاره به شرایطی که در آن زمان آرزوی محقق شدن آن را داشت گفت:آرزوهایی در آن دوره داشتم که محقق نشد، مثلا برای اولین بار ما اساس نامه برای جشنواره نوشتیم و دوست داشتم این موضوع ادامه پیدا می کرد که تاکنون نشده است. یا در جشنواره دوازدهم می خواستیم برگزیدگان جشنواره بورسیه تحصیلی بگیرند که مقدور نشد. در آن دوره بزرگترین آرزویم این بود که جشنواره فجر در عرصه بین المللی بتواند جایگاه مهمی پیدا کند و از سلیقه های متفاوت دور بماند وعدم برنامه ریزی و نداشتن چشم انداز از مشکلات جشنواره نباشد.
وی در پایان افزود:سن جشنواره تئاتر فجر اضافه شده و دیگر جوان نیست،اما متاسفانه هر سال اتفاقاتی باعث می شود که جریان پختگی و قوام این جشنواره به تعویق بیافتد. باید گذر این سالها را در پیکره تئاتر و جشنواره فجر ببینیم چه تجربه هایی را از سرگذرانده و چه دورنمایی برای آینده دارد؟. جشنواره تئاتر باید قانون مند باشد و مدیریت آن نوسان نداشته باشد زیرا تنها بالا رفتن سن جشنواره مهم نیست.
یادآوری می شود؛سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری "رحمت امینی" از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری در تهران و استان های البرز،گلستان،کرمانشاه،لرستان و خراسان شمالی برگزار می‌شود./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار