شهروندان شهر خود را اداره می‌کنند

ارائه خدمات مناسب به شهروندان در زمینه‌های مختلف، مانند تجهیز و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ارائه خدمات شهری مانند جمع‌آوری زباله‌ها و نظافت معابر، توسعه فضاهای سبز شهری، رسیدگی به کیفیت معابر و توسعه و ایمن‌سازی‌ آنها و ده‌ها مورد دیگر از جمله‌نیازهای ضروری شهروندان برای ادامه زندگی در شهر است، که برای ارائه این خدمات شهرداری نیازمند هزینه‌های بی شماری دارد. سخن روشن‌تر اینکه تا پول نباشد نمی‌توان خدمات مورد نیاز شهروندان را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در چنین حالتی این شهروندان هستند که شهر خود را اداره می‌کنند و به گفته دکتر قالیباف شهردار تهران 90 درصد از هزینه‌های شهری توسط شهروندان تأمین می‌شود. شهروندان با پرداخت عوارض نقش مهمی در اداره شهر دارند؛ نقشی که با انجام فعالیت‌های فرهنگی و توسعه آموزش از سوی نهادهای مسئول مانند معاونت مالی و اداری شهرداری تهران در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
منطقه 18 یکی از سنتی‌ترین بافت‌های مسکونی را دارد که به همان نسبت نیز مشکلات پیچیده‌ای به آن تحمیل شده است و شهرداری به تنهایی و در چارچوب ضوابط و اعتبارات شهری نمی‌تواند آنها را رفع کند؛ بنابراین جذب مشارکت‌های مردمی می‌تواند گره‌های این منطقه را بگشاید.
سعید شجاعی نژاد معاونت اداری و مالی شهرداری منطقه18 حوزه اداری و مالی را پشتیبان تمامی حوزه ها و اقدامات اجرایی منطقه دانست و گفت: این حوزه در واقع قلب در بدن انسان را در شهرداری ایفا می کند. که شامل: ادارات حسابداری، درآمد، منابع انسانیو رفاه می باشد. به طور کلی مدیریت بر منایع و مصارف شهرداری و منابع انسانی به عهده معاونت اداری و مالی است.
وی افزود: در بخشنامه حسابداری تمامی پرداخت ها ثبت و نگه داری اسناد و ارائه صورن های مالی در قالب اعتبارات منطقه انجام می شود و به واقه اگر این کار درست انجام شود در تراز نامه ای که انتهای هر سال توسط منطقه ارائه می شود . تمامی عملیات اجرایی منطقه بدون انحراف از بودجه می بایست ارائه شود. که خوشبختانه در سال های 87 تا 89 این موضوع به صورت کامل انجام شده است و علی رغم تمامی کمبودهایی که در بخش مالی با آن مواجه بودیم، با استفاده از منابع موجود استانداردهای حسابداری تعمدی موفق به ترازنامه جامع و کامل در سال مذکور، به شهرداری تهران ارائه دهیم. لازم به توضیح است که در تراز نامه تمامی عملیات عمرانی، اجتماعی، ترافیکی و ... در قالب اعداد و ارقام و بودجه مصوب منطقه می بایست ارائه شود.
منابع تمام شده بر پروژه ها در منطقه برای نخستین بار اجرا شده است
وی با اشاره به سیستم تمام شده بر پروژه ها در سال 90 افزود: در سال 90 در بخش حسابداری ضمن اجرای سیاست ها و تدابیر ابلاغی شهرداری تهران و مدیریت محترم منطقه و با تلاش شبانه روزی پرسنل حسابداری ضمن مدیریت بر منابع و مصارف سیستم تمام شده بر پروژه ها در منطقه 18 برای نخستین بار اجرا شده است و قرار است ادامه داشته باشد که طرحی بزرگ و موثر و مفید در اجرای پروژه ها و کاهش هزینه ها می تواند باشد.
وی گفت: با توجه به اینکه شهرداری تهران متکی به بودجه دولتی نبوده و می بایست از درآمدهای خودش شهر را نگهداری و طرح های مختلف را اجرا کند، بنابراین این اداره نقش مهمی دارد که بتواند درآمدهای مصوبی که از سوی شهرداری مرکز اعلام می شود پیگیری و وصول کند.
شجاعی نژاد ادامه داد: وظیفه وصول عوارض شهرداری را بر عهده دارد که بخشی از این عوارض ها توسط حوزه شهرسازی مطالبه و اعلام می شود، بر عهده اداره درآمد است.
وی دراین باره اظهار داشت: عوارض ساخت و ساز که به این عوارض، عوازض ناپایدار گفته می شود و برخی توسط خود اداره درآمد سالانه محاسبه و دریافت می شود(عوارض کسب و پیشه) به این دسته عوارض درآمد پایدار گفته می شود، با تلاشی که در منطقه انجام شده سعی شده بیشتر درآمدهای پایدار منطقه وصول شود.
اجرای طرح تکریم اربای رجوع
وی با اشاره به اجرای طرح تکریم اربای رجوع بیان داشت: یکی از بخش های مجموعه اداره منابع انسانی اجرایی نمودن و تقویت طرح تکریم ارباب رجوع در جهت رضایتشهروندان و تسریع در پاسخگویی به آنهاست که اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل اتاق مشاوره شهروندی، نصب دستگاه نوبت دهد و ارائه خدمات رفاهی به مراجعان شامل بوفه، محل استراحت و کتابچه رهنما؛ نصب دستگاه وب کیوسک، نصب آسانسور جهت استفاده معلولان و جانبازان، نصب شیشه های پدالی به منظور کاهش هزینه و استفاده آسان مراجعان؛ از جمله اقدامات انجام شده در خصوص طرح تکریم ارباب رجوع از سوی شهرداری منطقه 18 است.
گزارش از رقیه بقائی
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار