تكميلي//در همایش سالروز هدفمندسازی یارانه ها؛

رييس جمهور:مردم در جريان جزئيات طرح تحول اقتصادي قرار مي گيرند

رئیس جمهور اثبات توانمندی‌های کشور در انجام اقدامات بزرگ و تغییر نوع نگاه به اقتصاد و مدیریت اقتصادی در سطح خرد را از جمله دستاوردهای مهم اجرای موفق‌آمیز قانون هدفمند سازی یارانه‌ها دانست و گفت : دولت مصمم است تمام مراحل طرح تحول اقتصادی را با برنامه ریزی دقیق و با کمترین تبعات اجرايي كند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، محمود احمدی‌نژاد صبح امروز (سه‌شنبه) در همایش سالروز هدفمندسازی یارانه ها با تبریک اجرای موفق این قانون به ملت ایران و تمام مسئولین و مدیران کشور، اظهار داشت : اجرای موفقیت آمیز این قانون نشان داد که ایرادهایی که تا قبل از آن می گرفتند موضوعیتی نداشت البته نه اینکه در اجرای این قانون اشکال و ضعفی وجود نداشته باشد اما در مقایسه با تصوراتی که عده ای مبنی بر تورم 70 و 150 درصدی، به خطر افتادن کل نظام و به هم ریختن ارتباطات اجتماعی و صنعتی داشتند؛ اگر در گوشه‌ای هم ضعف واشکالی پیدا شود در مقابل آن پیش‌بینی‌ها، خیلی قابل اعتنا نیست گرچه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که حتی این اشکالات نیز وجود نداشته باشد .
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها دستاوردهای پایه ای و تحولی در نظام برنامه‌ریزی و اداره کشور داشته است، گفت : با اجرای این طرح تمام مدل ها و تئوری هایی که تا قبل از آن، اقتصاد ایران را تحلیل و پیش بینی می کردند با چالش مواجه شد و معلوم شد که اقتصاد ایران را باید با مدل های بومی مورد تحلیل و بررسی قرار داد؛ کسانی که از تورم 150 درصدی سخن می‌گفتند افرادی هستند که براساس آن مدل ها و تئوری حرف می زدند.
وی خاطر نشان کرد : با اجرای موفقیت آمیز این قانون معلوم شد که باید در دروس دانشگاهی و تحلیل و تئوری‌های اقتصادی تجدید نظر صورت بگیرد .
رئیس جمهور خاطر نشان کرد : مدلی که با اجرای موفقیت‌آمیز هدفمندسازی یارانه‌ها به دست آمد می تواند بومی شده و در تمام دنیا اجرایی شود ؛‌ضمن این که این طرح اساس اندیشه اقتصادی را در کشور نیز تحت تاثیر قرار داد و شایسته است در تمامی دانشگاه ها و مراکز علمی و تخصصی به طور گسترده مورد بهره برداری قرار گیرد .
احمدی نژاد اثبات توانمندی کشور و مدیریت اقتصادی برای انجام کارهای بزرگ را از دیگر دستاوردهای اجرای موفق هدفمندکردن یارانه‌ها دانست و گفت : برخی از مخالفت ها با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به خاطر ضغف خودباوری و اعتماد به نفس بود مخالفین این طرح به همین خاطر آن را اقدامی نشدنی، مطرح می کردند و در طی 20 سال گذشته نیز به همین دلیل به اجرا گذاشته نشده بود .
رئیس جمهور خاطر نشان کرد : اینکه مراکز سیاست گذار جهانی برخلاف میل خود زبان به تمجید مدیریت این کار بزرگ اقتصادی در کشورمان گشوده‌اند و اینکه بیش از 100 کشور، تقاضای نظر مشورتی متخصصین ایرانی را در خصوص اجرای این طرح اقتصادی دارند موضوع قابل توجهی است و نشان می دهد که در عرصه اقتصادی نوعی جابجایی در حال وقوع است چرا که تا 3-2 سال قبل، ایران مصرف کننده تئوری ها و نظرات اقتصادی دیگران بود و امروز در حال تبدیل شدن به یک مرجع بوده و هر روز ابعاد این موضوع نیز بیشتر خواهد شد.
احمدی نژاد گفت: اینکه ملت ایران نشان داد که ظرفیت کارهای بزرگ را دارد از دیگر دستاوردهای اجرای هدفمندی یارانه‌ها است ؛ بدترین کار در عرصه مدیریت، کوچک شمردن ظرفیت و توانمندی یک ملت است و بدترین حاکمان دنیا کسانی هستند که ملت های خود را بی ارزش می شمارند. ملت ایران در همراهی با این طرح بزرگ یک بار دیگر نشان داد که ظرفیت های بالایی دارد.
رئیس جمهور گفت : در یک مقطع زمانی متاسفانه فاصله ای بین مدیریت اجرایی کشور با مردم اتفاق افتاد به نوعی که دغدغه های مطرح شده از سوی آنان چیزی نبود که مردم دغدغه داشتند. لذا از مردم واهمه وجود داشت و مسئولین جسارت نداشتند که به اقدامات بزرگ و تحولی دست بزنند.
احمدی نژاد گفت: ظرفیت و شایستگی ملت ایران آن است که در بالاترین قله های پیشرفت و عزت قرار بگیرند که مردم قدرت اصلی و تحول‌آفرین یک کشور هستند و اگر این قدرت و توانمندی‌های کشور به درستی مدیریت شود آثار تحولی عظیمی برای کشور خواهد داشت.
احمدی‌نژاد تصریح کرد : نباید کاهش فاصله طبقاتی را دست کم گرفت ؛ اعتماد به توانمندی های ملت به این معناست که می توان به اهداف بزرگتر دست یافت لذا برنامه ریزی ها نیز باید در مقیاس توانمندی های ملت تغییر کند .
رئیس جمهور تغییر نوع نگاه به اقتصاد و مدیریت اقتصادی در سطح خرد را از دیگر دستاوردهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت : با اجرای این طرح نوع نگرش بنگاه های کوچک نسبت به پول ، مصرف و انرژی تغییر کرده است البته هنوز در ابتدای راه قرار داریم و اگر این موضوع در زندگی مردم نهادینه شود به مراتب شاهد اتفاقات و برکات بزرگتری خواهیم بود .
احمدی نژاد اظهار داشت:‌ از اقدامات خوبی که در روند اجرای هدفمندی‌سازی یارانه‌ها اتفاق افتاد و باید ادامه پیدا کند همزبانی مدیران اقتصادی با مردم است . امروز دیگر مسئولین اقتصادی و مردم به ادبیات مشترک و قابل فهمی رسیده اند و این موضوع باید حفظ و تقویت شده و در دانشگاه ها و متون اقتصادی و مدیریتی کشور وارد شود .
رئیس جمهور برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای مراحل بعدی طرح تحول اقتصادی با کمترین تبعات را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت مصمم است این طرح را با همراهی مردم به طور کامل اجرایی کند.
احمدی نژاد خاطر نشان کرد :‌ عده ای به دنبال اثرگذاری در بازار سکه و ارز هستند که این مسئله سر و سامان خواهد یافت. عده‌ای اصرار دارند که قیمت ارز بالا برود ؛ این موضوع پایه اقتصادی ندارد چرا که درآمد ارزی کشور بسیار بالاتر از میزان مصرف است ؛ اینکه برخی اصرار دارند که شرایط کشور را بحرانی نشان دهند بدنبال تبلیغات و جنگ روانی هستند.

رئیس جمهور افزود :امروز کشور به سمت ثبات اقتصادی پیش می رود و دولت خود را برای اقدامات بزرگتر و تحولی تر در بخش اقتصاد کشور آماده کرده است.
احمدی نژاد گفت :‌در روند اجرای هدفمندسازی یارانه ها بیشترین نگرانی تحلیل گران از بخش حمل و نقل بود اما در این بخش بیشترین و زیباترین همراهی انجام شد . اصناف ، اهالی تولید ، صنعتگران و کشاورزان نیز همراهی بسیار خوبی با این طرح داشتند .
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هدفمندسازی یارانه ها باید با قوت ادامه یابد و مردم نیز در جریان زمان و چگونگی اجرای گام های بعدی هدفمندسازی قرار خواهند گرفت، خاطر نشان کرد: پیشبرد نتایج هدفمند سازی یارانه ها در بخش تولید ، توزیع ، صادرات و واردات و سایر بخش های طرح تحول اقتصادی در کنار و با همراهی مردم ادامه خواهد یافت.
رئیس جمهور خطاب به ملت ایران گفت : اطمینان داشته باشید که دولت در روند اجرای طرح تحول اقتصادی بدون اطلاع و همراهی شما دست به اقدامی نخواهد زد و قبل از انجام هر کاری، جزییات آن را به آگاهی مردم خواهد رساند چرا که معتقدیم دولت و ملت باید با مشارکت و همراهی یکدیگر ایران را بسازند.
احمدی نژاد ساختن و پیشرفت ایران را بالاترین و بزرگترین عبادت دانست و گفت : بالاترین عمل صالح خدمت به کشور و اصلاح ساختارها است .
رئیس جمهور عنایت امام عصر (عج) در اجرای موفق طرح هدفمندسازی یارانه ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت : انسان بدون اتصال به خدا و معنویت معنا و مفهومی ندارد و علت اصلی موفقیت طرح هدفمندسازی یارانه ها بررسی دقیق آن ،‌اعتماد بین مردم و دولت، عنایت و مدیریت امام زمان (عج) است .
احمدی نژاد گفت : اگر ملتی برای خدا حرکت کند، بن بست و شکست ندارد و همیشه پیروز خواهد بود و این همه نتیجه توجهات ویژه امام عصر (عج ) است . امام عصر (عج) ملت ایران را به خاطر بزرگی و پیوستگی به ارزشهای الهی در دنیا عزیز کرده و راه را برای کارهای بزرگتر، پیش روی ملت قرار داده است .
در ابتدای این همایش دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، پژویان و وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارائی گزارشی از دستاوردها و نتایج اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ارائه کردند.
عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در سخنانی با تقدیر از اهتمام دولت برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها گفت: اگر همت، تدبیر، شجاعت و شهامت رئیس جمهور نبود، این قانون اجرایی نمی شد. اجرای این قانون از کارهای بزرگی است که در کارنامه محمود احمدی نژاد و دولت نهم و دهم ثبت شده و در تاریخ خواهد ماند.

/ع2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار