گيلان//کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر:

پرورش ماهی در استخر صرفه اقتصادی دارد

کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر گفت: پرورش کپور ماهیان در استخر با شرایط مختلف اقلیمی سازگاری دارد و مقرون به‌صرفه است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛شهریار بهروزی ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: پرورش ماهی در حوضچه حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح در کشور چین انجام می‌شده است.
وی زیستگاه اصلی ماهی کپور سرگنده را رودخانه‌های چین عنوان کرد و افزود: این ماهی دارای ارزش اقتصادی بوده و تکثیر و پرورش آن در بسیاری از کشورها رایج است.
بهروزی با اشاره به اینکه ماهی کپور سرگنده به دلیل رژیم غذایی ویژه از زئوپلانکتون‌های آب استخر تغذیه می‌کند، تصریح کرد: کپور ماهیان در کشت توام مورد استفاده قرار می‌گیرند و از رشد بسیار مناسبی در استخر برخوردارند.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر، کپور ماهیان را مقرون به‌صرفه خواند و ابراز داشت: کپور ماهیان به دلیل مقرون به‌صرفه اقتصادی بودن در پرورش چند گونه‌ای، سازگاری با شرایط مختلف اقلیمی، رشد سریع، امکان تکثیر طبیعی و نیمه مصنوعی و همچنین مناسب بودن رژیم غذایی بعضی از آنها برای تکثیر و پرورش بسیار مناسب هستند.
وی مازندران را به لحاظ برخورداری از شرایط اقلیمی و اکولوژیک مناسب یکی از استان‌های مستعد در زمینه پرورش ماهی معرفی کرد و گفت: ماهیان پرورشی مانند دیگر جانوران در معرض تهدید انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها هستند.
بهروزی با بیان اینکه عوامل انگلی به لحاظ تاثیر بر راندمان تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، خاطرنشان کرد: آلودگی‌های انگلی ماهی کپور سرگنده پرورشی شناسایی شده و از آن برای کنترل و پیشگیری از آلودگی‌ها و بیماری‌های انگلی به منظور برنامه‌‌ریزی‌های علمی و فنی استفاده می‌شود.
کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر، صنعت آبزی‌پروری ایران در سال‌های اخیر را دارای رشد و توسعه نسبتاً مطلوبی دانست و بیان داشت: تولید آبزیان پرورشی از منابع آب‌های داخلی افزایش یافته و شناسایی عوامل آلوده کننده و بیماری‌زای ماهیان پرورشی به دلیل بروز تلفات و کاهش بازده تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی به بررسی و شناسایی آلودگی‌های انگلی ماهی کپور سرگنده پرورشی اشاره کرد و اذعان داشت: بین درصد آلودگی و فصل نمونه‌برداری ارتباط مستقیم و معنادار وجود داشته و بیشترین تعداد انگل در فصل تابستان جدا شده است.

*رودخانه‌های مازندران دارای ماهیان با ارزش شیلاتی است
کارشناس ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی خیرود نیز در این جلسه گفت: مازندران به لحاظ داشتن شرایط اکولوژیک مناسب یکی از استان‌های مستعد برای تکثیر و پرورش انواع ماهیان و تحقیق و پژوهش در این زمینه است.
فرهاد عقل‌مندی با بیان اینکه مازندران دارای رودخانه‌های کوچک و بزرگ است، افزود: گونه‌های متعددی از ماهیان تمام یا قسمتی از زندگی خود را در این رودخانه‌ها سپری می‌کنند.
وی رودخانه‌های مازندران را دارای ماهیان با ارزش شیلاتی خواند و تصریح کرد: تجن یکی از رودخانه‌های مهم مازندران محسوب می‌شود و سالانه میلیون‌ها قطعه بچه ماهی سفید دریای خزر و گونه‌های خاویاری پس از تکثیر به منظور بقا و بازسازی ذخایر در آن رهاسازی می‌شوند./س
به گفته عقل‌مندی، رودخانه تجن از کوه‌های سلسله جبال البرز سرچشمه گرفته و پس از پیوستن شاخه‌های مختلف فرعی متعدد با عبور از شهر ساری به دریای خزر منتهی می‌شود.
کارشناس آزمایش بهداشت و بیماری‌های آبزیان ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی خیرود، به مهاجرت گونه‌های متعدد ماهیان در فصل‌های تخم‌ریزی از دریا به این رودخانه اشاره کرد و بیان داشت: آب بسیاری از آب‌بندان‌ها و مزارع تکثیر پرورش ماهیان از رودخانه‌ها تامین می‌شود و مطالعات انگل‌شناسی از ماهیان دارای اهمیت بسیاری است.
وی ادامه داد: انگل‌ها می‌توانند از رودخانه‌ها به دیگر آب‌بندان‌ها و مزارع منتقل شده و موجب کاهش وزن و مرگ‌ومیر ماهیان شوند.
عقل‌مندی با اشاره به بررسی آلودگی‌های انگلی در برخی از ماهیان رودخانه تجن مازندران، اذعان داشت: با تشخیص گونه‌های انگلی می‌توان در کنترل و پیشگیری از بروز آلودگی‌ها و اپیدمی‌های انگلی در ماهیان پرورشی آب‌بندان‌ها برنامه‌ریزی‌های علمی و کارشناسی انجام داده و راندمان تولید را بالا برد.
انتهای پیام/م10

اخبارمرتبط :
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.