ایرانیان امسال 2 شب پی در پی یلدا خواهند داشت

کارشناس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم گفت:امسال مردمان ایران زمین شاهد وقوع دو شب طولانی در یک سال (یلدا) خواهند بود.

علی ابراهیمی سراجی  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: در عرض 23 درجه ای جغرافیایی و 45 دقیقه ای جنوبی مداری قرار گرفته که نام آن از صورت فلکی جدی گرفته شده که به آن مدار الجدی می گویند.

وی ادامه داد: در گذشته هنگام شب یلدا خورشید دقیقا بر روی مدار جدي قرار می گرفت البته این نامگذاری به علت آن است که دو هزار سال پیش یلدا و وقوع انقلاب زمستانی در صورت فلکی جدی بود ولی امسال این اتفاق در صورت فلکی قوس به وقوع می پیوندد.

ابراهیمی سراجی اظهار داشت: در سالهایی که انقلاب زمستانی در صورت فلکی جدی اتفاق می افتاد شب 30 آذرماه طولانی ترین شب و در یکم دی ماه خورشید هنگام ظهر دقیقا بالای سرخواهد بود.

*شبهای یلدای امسال 7 ثانیه از سایر شبها طولانی تر است

کارشناس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم تصریح کرد:‌در شب یلدا خورشید 7 ثانیه دیرتر طلوع می کند و آن شب نیز نسبت به سایر شبها 7 ثانیه بیشتر و طولانی تر خواهد بود.

ابراهیمی سراجی تایم زمانی دو شب 30 آذر تا 1 دی ماه و 1 دی ماه تا 2 دی ماه امسال رابه طور دقیق14 ساعت و 16 دقیقه و دو ثانیه دانست و تاکید کرد: این دو شب با یکدیگر برابر و مساوی است.

وی تاکید کرد: هنگامی که خورشید به انقلاب زمستانی می رسد و حرکت آن بسیار کند می شود به همین دلیل امسال دو شب بلند را در پیش خواهیم داشت.ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.