واردات ميوه همچنان در محاق؛

توپي از جنس ميوه

با توجه به واردات ميوه در كشور، ميوه مانند توپي در بين وزارتخانه هاي كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت در گردش است و كشاورزان نظاره گر پايان اين ماجرا هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ به رغم ابلاغ واردات ميوه در فصل برداشت، طي روزهاي اخير ورود ميوه هاي خارجي به كشور رسانه اي شده است و سوالات فراواني در خصوص چرايي اين واردات بي پاسخ مانده است. در اين بين ميوه مانند توپ پينگ پنگي بين وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت پاس داده مي شود. براين اساس سود واردات ميوه به مذاق برخي مسئولين كشاورزي خوش نيامده است.

در پيگيري واردات ميوه همه به دنبال چرايي و مقصر واردات ميوه بودند اما در اين ميان از كساني كه لطمه شديدي از اين ماجرا خوردند حرفي به ميان نيامده است. كشاورزان زحمت كش كه قرباني برخي سياست گذاري هاي نامناسب شده اند، توليد كنندگان در اين شبهه هستند كه چگونه با ممنوعيت واردات ميوه، ميوه هاي خارجي با نازلترين قيمت در مغازه هاي كشور وجود دارد.

در صورتي كه كشاورزان كشور بهترين توليدات را در سطح جهان و منطقه دارند به گونه اي كه ايران در توليد بسياري از محصولات از جمله انار و پسته در رتبه اول جهان و خرما رتبه دوم جهان قرار دارد اما هنوز كشاورزان با مشكلات زيادي مواجه هستند از جمله آن مي توان به عدم تعادل در قيمت محصولات كشاورزي تا ورود دلالان و واردات ميوه، چاي و برنج اشاره كرد كه با اين وجود هنوز واردات مركبات ميوه همچنان ادامه دارد.

بنابراين گزارش؛ چه كسي پاسخگوي واردات ميوه در فصل برداشت اين قشر زحمتكش است كه با تمام مشكلات مجبورند محصولاتشان را يا به فروش نرسانند و يا با قيمت كمتري بفروشند.

در قانون بهره وري واردات ميوه منوط به اجازه وزير كشاورزي است و چرايي ميوه هاي وارداتي سوالي است كه از نمايندگان كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي پرسيديم.

كاظم فرهمند نماينده ابركوه و بافق در اين خصوص گفت: طبق قانون بهره وري هرگونه واردات منوط به اجازه وزير جهاد كشاورزي است و براساس نياز مجوز ورود برخي كالاها صادر مي شود.

وي ادامه داد: وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد كه هيچ مجوزي در خصوص واردات ميوه صادر نشده است.

فرهمند تصريح كرد: گزارش تحقيق و تفحص در واردات محصولات كشاورزي به تصويب رسيده است كه وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرك موظف به ارائه گزارش درخصوص واردات ميوه به مجلس هستند.

*جلوگيري از واردات با كاهش زمان ثبت سفارش

محمد علي دلاور نماينده درگز نيز گفت: در قانون افزايش بهره وري ماده 16 مجوز واردات ميوه در اختيار وزير جهاد كشاورزي است.

وي ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعي عدم شفاف سازي واردات ميوه از سوي وزارت جهاد كشاورزي است.

دلاور تصريح كرد: كاهش زمان ثبت سفارشات از جمله موانع براي جلوگيري از واردات ميوه است.

نماينده درگز تاكيد كرد: مقصر اصلي در واردات ميوه، وزارت صنعت، معدن و تجارت جهاد كشاورزي و گمرك است.

*ابهامي در ممنوعيت واردات ميوه نبود

بهمن محمدي نماينده مجلس فريدن، فريدون شهر و چادگان نيز گفت: هيچ گونه ابهامي درخصوص ممنوعيت واردات ميوه از سوي وزارت جهاد كشاورزي نبوده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد پاسخگو باشد.

وي افزود: كوتاهي از سوي وزارت جهاد كشاورزي رخ نداده و ابلاغ ممنوعيت ميوه به طور شفاف و به دور از ابهام بوده است.

محمدي ادامه داد: طرح اتنزاع وظايف و اختيارات بخش كشاورزي از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد كشاورزي به نفع دستگاه هاي ذيربط كشاورزي است.

با توجه به صحبت هاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي و ممنوعيت واردات ميوه چگونه با وجود غير قانوني بودن واردات، ميوه هاي وارداتي ثبت سفارش شده و با مجوز از گمرك ترخيص شده اند.

مهدوي عضو كميسيون صنعت، معدن و تجارت نيز در اين خصوص گفت: ميوه بدون اجازه وزارت كشاورزي وارد نمي شود و ميوه هاي وارداتي با مجوز وزارت جهاد كشاورزي وارد شده است.

براساس اين گزارش؛ واردات ميوه مانند توپي بين وزارتخانه هاي كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت در گردش است و كشاورزان در اين بين تنها نظاره گر سياست هاي دولت هستند.

گزارش: ناهيد خدادادي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار