جو بايدن اذعان كرد:

تحريم ها مانع از ادامه برنامه هسته اي ايران نخواهد شد

جو بايدن معاون رئيس جمهور امريکا در مصاحبه با خبرنگار نيوزويک اذعان کرد فشارهاي اقتصادي باعث دست برداشتن ايران از برنامه هسته اي اش نخواهد شد

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله نيوزويک، بايدن در بخشي از مصاحبه اش اذعان كرد: من نمي توانم تضمين بدهم که فشارهاي اقتصادي باعث دست برداشتن ايران از برنامه هسته اي اش شود اما مي توانم بگويم که ايران قدرت خود را از دست داده و نفوذش نيز در منطقه کاهش يافته است.

بايدن در ادامه ادعاي انزواي ايران را بار ديگر مطرح كرد.

وي درباره بحران اروپا گفت: امريکا حتي يک پني هم صرف نجات اروپا از بحران مالي اش نمي کند و همانطور که امريکا بسته نجات به بانک هايش داد، اروپا نيز بايد هزينه کند.

وي درباره علت جنگ افغانستان نيز گفت: ما به دو علت در افغانستان هستيم: اول اينکه القاعده را حذف کنيم تا ديگر قادر نباشد به افغانستان و منطقه بازگردد.القاعده ديگر توانايي آسيب زدن به منافع امريکا ومتحدانش را ندارد.ساختار شبکه القاعده آسيب جدي ديده است و انسجام گذشته را ندارد.

وي افزود،دليل دوم حضور در افغانستان اين است که کشوري با دهها ميليون نفر جمعيت و تسليحات هسته اي يعني پاکستان فرو نپاشد.

خبرنگار نيوزويک گفت: پاکستاني ها اين استدلال شما را نمي پذيرند و همه تلاش خود را براي ضربه زدن به امريکا در افغانستان صورت مي دهند.

بايدن گفت: ما وقتي وارد کاخ سفيد شديم ، افغانستاني را به ارث برديم که هيچ سياست منسجمي درباره اش وجود نداشت.در آن زمان اگر انتخابات برگزار نمي شد و دولت کابل فرو مي پاشيد، پاکستان نيز در اين مخمصه بيش از الان گرفتار مي شد.ما همه تلاش خود را براي باثبات شدن افغانستان و آموزش نيروهايش صورت داديم تا وقتي از اين کشور خارج مي شويم،آنها بتوانند از پس کارهاي خود برآيند.

وي در ادامه گفت طالبان به خودي خود دشمن امريکا محسوب نمي شود.تلاش امريکا اين است که القاعده را تحت فشار قرار دهد و درجهت حذف آن تلاش کند و اينکه دولت افغانستان را به موقعيتي برساند که بتواند از خود در برابر تهديد ها دفاع کند يا با طالبان مذاکره کند.

وي درباره عراق نيز گفت:« بعد از خروج نيروها، مسئوليت ها و منافع امريکا در عراق تغييري نمي کند.مسئوليت ما اين است که عراق را به موقعيتي برسانيم که بتوانند امور خود را اداره کند.قرار نيست ما بار ديگر در عراق مداخله کنيم.ما خواستار آن هستيم که عراق متحد باشد و مرزهايش ايمن باشد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار