افزایش ارتفاع آب سد ماملو با ادامه بارش ها

با هماهنگي هاي به عمل آمده با وزرات دفاع اين سد پس از مدت ها آبگيري شد و دريچه خروجي سد نيز بسته شد و در زمان حاضر 47 ميليون مترمكعب آب را در خود ذخيره كرده است

ارتقايي مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خب با بيان اينكه از بهره برداري سد ماملو نزديك به دو سال سپري شده است، گفت:نگراني هايي در آبگيري اين سد وجود داشت و آن هم زير آب رفتن جاده دسترسي به پارچين بود که با هماهنگي هاي به عمل آمده با وزرات دفاع اين سد پس از مدت ها آبگيري شد و دريچه خروجي سد نيز بسته شد و در زمان حاضر 47 ميليون مترمكعب آب را در خود ذخيره كرده است.
ارتقايي از افت دشت هاي تهران به ميزان 30 سانتيمتر تا دو متر خبر داد و گفت: در برخي از دشت ها مثل دشت شهريار افزون بر افت دشت شاهد فرونشست زمين نيز هستيم که بر این اساس، براي اين دشت طرحي به نام علاج بخشي دشت شهريار تدوين شد.
ارتقايي در ادامه اظهار داشت: اين طرح شامل پروژه هاي مختلفي است كه طرح تغذيه مصنوعي دشت شهريار از جمله آنهاست و اين طرح قادر است بيش از دو ميليون مترمكعب آب را در شش حوضچه ذخيره کرده و به مصرف دشت برساند.
به گفته ارتقايي، عمليات اجرايي اين طرح با اعتباري افزون بر 70 ميليارد ريال آغاز شده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران سپس گفت:‌ در زمان كنوني و با برداشت هاي بي رويه از منابع آب زيرزميني، دشت هاي ساوجبلاغ، جنوب شهريار و جنوب ورامين با پديده فرونشست زمين مواجه هستند.
ارتقايي به اجراي پروژه ديگري در دشت ورامين اشاره كرد و گفت:‌ سيلاب هايي كه از سد ماملو و يا در اثر بارش هاي مختلف جاري مي شود در حوضچه هايي جمع آوري و به تغذيه دشت مي رسد.
وي اضافه كرد: از ابتداي سال آبي جاري تاكنون بيش از 40 ميليون مترمكعب آب به داخل سفره هاي آب زيرزميني از طريق همين حوضچه ها منتقل شده است.
ارتقايي با اشاره به آغاز بهره برداری از آزمايشگاه كيفي آب شركت آب منطقه اي تهران، تصريح كرد:‌ آزمايش هاي فيزيكو شيميايي، ميكروبي و فلزات سنگين از طريق اين آزمايشگاه قابل انجام خواهد بود و همچنين مي تواند خدمات آزمايشگاهي را به پيمانكاران و مشاوران طرح ها ارایه دهد.
ارتقايي شركت آب منطقه اي تهران را متولي تامين آب شهر و استان تهران برشمرد و گفت: در زمان حاضر يكهزار مورد نمونه برداری آب در مخازن تامين كننده آب تهران در هر سال از نظر شيميايي و ميكروبي سنجش مي شود.
وي در ادامه به انتقال آب از سرشاخه هاي دز به شهر مقدس قم اشاره كرد و آن را يك طرح ملي ماندگار خواند و تصريح كرد: اگر اين طرح به بهره برداري نمي رسيد، همان ميزان آب شور شهر قم نيز دچار اختلال و كمبود مي شد كه خوشبختانه اين طرح از جيره بندي آب قم جلوگيري كرد.
به گفته ارتقايي، ميزان املاح در آب شرب شهر مقدس قم در فصول كم مصرف به زير هزار و در فصول پرمصرف به نزديك دو هزار واحد رسيده که اين ميزان تا پيش از اجراي طرح افزون بر پنج هزار واحد بوده است./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار