معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا:

ايران آماده همكاري در پروژه تصفيه فاضلاب شهر بصره است

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: جمهوری اسلامی ايران آماده همكاري در پروژه تصفيه فاضلاب شهر بصره است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت نيرو "محمدرضا عطارزاده" ، با بيان اينكه ايران آمادگي دارد تا در پروژه هاي مربوط به بخش آب و فاضلاب با كشور عراق همكاري داشته باشد، افزود: در زمان حاضر طرحي داريم كه به موجب آن تصفيه فاضلاب شهر قصر شيرين به وسيله نيزار به BOD5 تبديل مي شود كه مي توان از اين طرح در رفع مشكل آلودگي هورالعظيم بهره گرفت.
وي از هيات عراقي خواست تا در صورت تمايل، گروهی از كارشناسان محيط زيست خود را براي تحقيق به ايران اعزام كنند تا از اين روش براي تصفيه فاضلاب در بخش هايي از كشور عراق بهره ببرند.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا همچنین در خصوص افزايش كيفيت آب بخش شمالي كارون نیز گفت: ما آمادگي داريم در قالب قرارداد 1975و كميته CBC با نصب دستگاه هاي سنجش ویژگی های كمي و كيفي آب، شرايط كيفي و زيست محيطي آب اروندرود را بهبود دهيم.
وي ادامه داد: هم اكنون رودخانه هاي كارون و بهمنشير از وجود فاضلاب و پساب پاكسازي شده است و جزئياتي كه در مسير موجب آلودگي مي شود، حذف خواهد شد.
عطارزاده با بيان اينكه اگر ورود آب شور از سمت اروندرود به رودخانه كارون كنترل نمي شد، اين شوري تمام كارون را فرا مي گرفت و حتي به اهواز نيز مي رسيد، ادامه داد: در تلاش هستيم از ورود آب شور به رودخانه بهمنشير نيز به طور كامل جلوگيري شود و آب شيرين آن نيز تحت كنترل قرار گيرد.
وي تصریح كرد: در صورت درخواست عراق، ايران آمادگي دارد در خصوص رفع مشكل تصفيه فاضلاب شهر بصره نيز همكاري لازم را با اين كشور داشته باشد.
وی افزود: با توجه به مشكلات تخليه فاضلاب و آلودگي ها از شهر بصره به رودخانه شط العرب (اروندرود)، ايران اعلام مي كند كه مشكل تصفيه فاضلاب شهر بصره را با كمك پيمانكاران داخلي حل كند.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا ضمن اعلام آمادگي همكاري همه جانبه با كشور عراق در زمينه صيانت از منابع زيست محيطي، اظهار داشت: ايران آمادگي دارد تا در بخش آموزش و تربيت نيروهاي متخصص در مقاطع دانشگاهي نيز با كشور عراق همكاري داشته باشد.
مديركل مركز ملي آبياري عراق نيز ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار، از ايران درخواست کرد تا در زمينه هاي زيست محيطي و اصلاح املاح بخشي از رودخانه كارون كه به شط العرب مي ريزد و همچنين رفع مشكل تصفيه فاضلاب شهر بصره، اين كشور را ياري كند.
"عون ضيا عبدالله" افزود: مسئله محافظت از محيط زيست شط العرب و نصب دستگاه هاي سنجش كيفيت آب در رودخانه اروندرود و محدوده كارون و بالادست و پايين دست آن بسيار حياتي است و از ايران مي خواهيم در اين امور و ياري رساني به كشور عراق اهتمام ورزد./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار