فرزين اعلام کرد:

کاهش3.9 درصد ي مصرف روزانه بنزين در يازده ماه اخير

با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در يازده ماهه اخير مصرف بخش عمده حامل هاي انرژي به ويژه بنزين، کاهش چشم گيري داشته است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،محمدرضا فرزين، معاون اقتصادي وزارت اقتصاد و دبير ستاد هدفمندي يارانه ها، در نشست امروز سازمان سرمايه گذاري خارجي با تعدادي از سفراي خارجي مقيم تهران در خصوص دستاوردهاي طرح هدفمندي يارانه ها، گفت: اجراي طرح هدفمندي يارانه ها باعث ايجاد اصلاحات اقتصادي جدي در کشور شده است. به همين منظور ما در خصوص قيمت حامل هاي انرژي استفاده از قيمت هاي تبعيضي را که در اکثر کشورهاي اروپايي نيز متداول است، به مرحله اجرا گذاشتيم.

فرزين تصريح کرد:‌ در ادامه خط اعتباري انرژي در اختيار بنگاه هاي توليدي که مصرف انرژي شان بالا است و همچنين پرداخت تسهيلات براي تغيير تکنولوژي پرمصرف واحدهاي توليدي را در اختيار اين واحدها قرار داديم که اين کار باعث اتصال نهانده هاي توليد به منابع گاز کشور به علت پايين بودن قيمت گاز طبيعي کشور شده است.

معاون اقتصادي وزارت اقتصاد با بيان اينکه اصلاح حامل هاي انرژي توانست ميزان مصرف بنزين در کشور را کاهش دهد، گفت: براساس آمارهاي موجود مصرف بنزين در سال 85 روزانه 73.6 ميليون ليتر در روز بوده که با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها اين نرخ در سال 90 به ميزان قابل توجهي کاهش يافته است، به طوري که در 11 ماه اخير روزانه شاهد کاهش 3.9 درصد مصرف بنزين در کشور بوديم.

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها ادامه داد: اگر شيوه مصرف بنزين به روال قديم در کشور ادامه پيدا مي کرد، به طور حتم در سال 90 بايد روزانه 119 ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف مي شد که بيشتر آن به علت توليد سالانه يک ميليون خودرو در کشور بود که با اجراي سهميه بندي بنزين در سال 86 مصرف بنزين حدودا به رقم 60 ميليون ليتر رسيد که اين نشان مي دهد تحريم ها تا چه ميزان توانسته باعث کنترل مصرف ا نرژي به ويژه بنزين در کشور شود.

* کاهش 10 درصدي مصرف نفت گاز در کشور

فرزين در ادامه تشکيل دستاوردهاي حاصل از اجراي هدفمندي يارانه ها براي سفراي خارجي مقيم تهران، گفت:‌ ادامه اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در بخش انرژي باعث کاهش مصرف 10 درصدي روزانه نفت و گاز، کاهش 20 درصدي مصرف نفت سفيد و کاهش 36 درصدي نفت کوره و همچنين باعث کاهش 10 درصدي گاز مايع و کاهش 10 درصدي گاز طبيعي در کشور شده است که اين نشان از پتانسيل هاي بالاي صرفه‌جويي در اقتصاد ايران به ويژه در بخش خانگي در خصوص حامل هاي انرژي است.

* رشد 8 تا 10 درصدي مصرف گاز طبيعي قبل از اجراي هدفمندي يارانه ها

وي با تاکيد بر اين نکته که بيشترين ميزان مصرف گاز طبيعي مربوط به مصارف خانگي است، خاطر نشان کرد: اگر روند مصرف گاز طبيعي مانند گذشته ادامه پيدا مي کرد، سالانه ما شاهد رشد 8 تا 10 درصدي ميزان مصرف گاز طبيعي در بخش خانگي مي‌شديم که با اجراي هدفمندي يارانه ها اين رقم تا حدود 0.4 درصد کاهش يافته که اين امر به معني جلوگيري از رشد 10 درصدي مصرف گاز طبيعي در کشور است.

فرزين تصريح کرد: بخش عمده اين کاهش مصرف در خانواده ها اتفاق افتاده، به طوري که در حوزه برق هم که کشور ما يکي از بالاترين کشورهاي مصرف کننده انرژي برق مي باشد، در 11 ماهه اخير شاهد کاهش 0.67 درصدي مصرف برق در کشور هستيم. همچنين در مورد گندم نيز قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به علت وجود قاچاق اين کالا کنترل درستي بر ميزان مصرف گندم و آرد در کشور وجود نداشت که با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در بخش گندم شاهد کاهش مصرف 26 درصدي و در مورد آرد اين ميزان به رقم 60 درصد در زمينه کاهش مصرف رسيده است.

* هدفمندي يارانه ها آثار رفاهي مهمي براي 8 دهک از 10 دهک داشته است


دبير ستاد هدفمندي يارانه ها با اعلام اينکه در شش ماهه اول سال جاري قدرت خريد 8 دهکِ پايين جامعه، 80 درصد افزايش داشته است، اظهار داشت: تنها قدرت خريد دو دهکِ بالاي جامعه کاهش پيدا کرده که اين موضوع ناشي از بهبود اجراي توزيع درآمد براساس طرح هدفمندي يارانه ها است.

وي عنوان کرد: در شش ماهه دوم سال 89 ميزان قدرت خريد در شهرها برابر با 0.38 سي و هشت صدم درصد بود که به سيصد و شصت و هفت هزارم کاهش پيدا کرده است.


* نرخ تورم ربطي به پرداخت يارانه نقدي ندارد

معاون وزير اقتصاد در ادامه در خصوص علت افزايش تورم نقطه به نقطه پس از اجراي هدفمندي يارانه ها، گفت:‌ علت اين امر مربوط به اجراي طرح جديد اقتصادي در کشور بود که اين تورم نقطه به نقطه از آذر ماه سال گذشته تا خرداد ماه امسال به بيست و دو مميز سه درصد رسيد و تورم سالانه به پانزده مميز دو درصد، اما بعد از آن نرخ تورم نقطه به نقطه روند کاهشي را به خود گرفت./ک


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار