چراغ سبز اعراب براي اعزام نيرو به سوريه

آسوشيتدپرس گزارش داد: شيخ حمد بن خليفه آل ثاني،‌ امير قطر،‌ اعلام کرده است بايد نيروهاي اتحاديه عرب به سوريه اعزام شوند تا از اقدام دولت اين کشور در سرکوب خونبار ناراضيان سوري جلوگيري شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اين اظهارات امير قطر در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي.بي.اس. ايراد شد.

اين اظهارات که قرار است روز يکشنبه از شبکه تلويزيوني سي.بي.اس. پخش شود اولين اظهارنظر يک رهبر عربي در خصوص ضرورت اعزام نيروهاي نظامي به سوريه محسوب مي شود. اين در حالي است که هيئت ناظران اتحاديه عرب در ماموريت خود با ناکامي مواجه شده است.

امير قطر در پاسخ به اين پرسش که آيا وي از دخالت نيروهاي خارجي در سوريه حمايت مي کند يا خير، گفت در چنين شرايطي بايد نيروهايي را اعزام کرد.

از سوي ديگر، در پايان نشستي دشوار در يکي از هتلهاي بزرگ قاهره، وزيران امور خارجه عرب به رهبري کشورهاي خليج فارس تلويحا به بشار اسد رئيس جمهور سوريه هشدار دادند اگر ناآرامي ها متوقف نشود برخي از کشورهاي عضو اتحاديه عرب احتمالا دشمن وي را مسلح مي کنند. 

اين پيام غير مستقيم در بند نهم قطعنامه روز يکشنبه اتحاديه عرب آمده است که در آن کشورهاي عربي به گشايش شبکه هاي تماس با مخالفان سوري و فراهم کردن همه انواع حمايت سياسي و مادي از آن تشويق شده اند. در اين بند عبارتي آمده است که امکان ارائه سلاح به مخالفان اسد را فراهم مي کند.  ديپلماتهايي که در اين نشست حضور داشتند چنين تفسيري را از اين قطعنامه تاييد کردند. 

هدف از اين تحول ضمني براي حمايت از مقاومت مسلحانه برابر نيروهاي اسد، افزايش فشار بر رهبر سوريه و هم پيمانان چيني و روس وي بوده است. اما اين خطر کردن ممکن است وقوع جنگ داخلي طايفي يا منازعه اي همانند آنچه که در ليبي رخ داد را در پي داشته باشد.  

عبارت "همه گزينه ها"، عبارتي ديپلماتيک است که باب امکان واکنش نظامي را نيز باز مي گذارد. ديپلماتهاي عربي نيز به صراحت گفتند اين قطعنامه اجازه انتقال سلاح به مخالفان را مي دهد.  

مسئولان امنيتي عراق مي گويند علائمي وجود دارد که نشان مي دهد افراد مسلح سني براي پيوستن به انقلابيون در سوريه از مرز عبور مي کنند.  
قاچاقچيان با بالا بردن بهاي رساندن سلاح به سوريه که با پنهان کردن سلاح در بين محموله هاي تجاري اين کار را صورت مي دهند، سود کلاني به دست مي آورند.  

کشورهاي خليج فارس هفته گذشته اعلام کردند تصميم گرفتند سفراي خود را از سوريه فرا بخوانند و سفراي سوريه را اخراج کنند.
ليبي و تونس نيز چنين تصميمي اتخاذ کردند. 

يک ديپلمات عرب گفت گروه "دوستان سوريه" که حمايت قدرتهاي غربي را کسب کرده است شايد در راضي کردن همه گروههاي مخالف سوريه در داخل و خارج از اين کشور براي اينکه جبهه اي واحد باشند موثر باشد. /ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار