بار اصلی پزشکی کشور باید بر دوش پزشکان عمومی باشد

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بار اصلی پزشکی کشور باید بر دوش پزشکان عمومی باشد گفت: در کشور ما چنین وضعیتی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علی یزدانی، معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی در جمع خبرنگاران گفت : متاسفانه بین مردم ما جا افتاده که برای یک سرماخودگی ساده درخواست مراجعه به یک متخصص را دارند درحالی که در کشورهای پیشرفته با نظام ارجاع بیماران هدایت می شوند .

وی تصریح کرد : در کشورهای پیشرفته بیماران در مراحل ابتدایی به پزشک عمومی مراجعه کرده و در صورت نیاز به متخصص ارجاع داده می شوند ولی در کشور ما متاسفانه چنین سیستمی وجود ندارد که باعث افزایش تخصص گرایی می شود .

دکتر یزدانی اظهار داشت : در کشور ما همه به دنبال مراجعه به متخصص بوده و فرد بیمار حاضر به مطرح نمودن مشکل خود با پزشک عمومی نمی باشد که باعث به هدر رفتن وقت متخصصین می شود .

وی با اشاره به وظیفه خطیر پزشکان عمومی نسبت به متخصصین تصریح کرد: در حالی که باید بار اصلی پزشکی مملکت بر روی پزشکان عمومی باشد در کشور ما چنین وضعیتی حاکم نمی باشد.

یزدانی با بیان اینکه محوریت روز اول این همایش اعتیاد می باشد افزود : در حال حاضر 700- 800 کلینیک اعتیاد در استان تهران فعال می باشند که در امر ترک اعتیاد به معتادان خدمات ارائه می دهند که به همین دلیل روز اول ترک اعتیاد انتخاب شده تا راه حل های جدید ارائه شوند .

وی ادامه داد : بسیاری از پزشکان عمومی جوان کشور به شغل های دیگر پناه برده اند که به دلیل افزایش تعداد و نبود کار مناسب به کارهای دیگر پناه برده اند ولی آنچه مسلم است بار اصلی پزشکی کشور است که باید بر دوش پزشکان عمومی قرار بگیرد که متاسفانه در کشور ما چنین نیست .

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی در ادامه یادآور شد : سازمان نظام پزشکی با ایجاد صندوق رفاه برای همه پزشکان و حمایت های بیمه ای و نیز برنامه های دیگر از همه گروههای پزشکی سعی در حمایت از پزشکان دارد ولی در نهایت انجام کار و تصمیم نهایی بر عهده وزارت بهداشت و سازمانهای مربوطه مانند سازمان تامین اجتماعی می باشد چرا که سازمان نظام پزشکی مراکزی را برای حمایتهای استخدامی ندارند .

وی با بیان اینکه در حق پزشکان عمومی و این قشر کم لطفی می شود اظهار کرد: تربیت بدون برنامه و بدون در نظر گیری نیاز کشور به پزشکان عمومی از جمله مسائلی است که بیکاری پزشکان عمومی را ایجاد نموده است .

یزدانی در پایان خاطرنشان کرد : مردم باید بدانند که تمام پزشکان عمومی از جمله افراد نخبه دبیرستانها هستند که به عنون پزشک عمومی دارای اطلاعات کاملی می باشند که باید مورد اعتماد نیز باشند ./ ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار