نواي فجر انقلاب در بيست و هفتمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر؛

رهبر ارکستر سمفونيک تهران:ارکستر سمفونيک هر کشور قلب موسيقي آن کشور است

ارکستر سمفونيک هر کشور به دليل برخورداري از گروهي حرفه اي از نوازندگان و همچنين حضور جمعي از پيشکسوتان و صاحب نظران به عنوان قلب موسيقي هر کشور مطرح مي شود.

نادر مرتضي پور رهبر ارکستر سمفونيک تهران در گفتگو با

خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران

ضمن بيان اين مطلب افزود: فعاليت ما در ارکستر سمفونيک به چند جهت مي رود و از جمله اين جهات مي‌توان به مباحثي همچون تمرين، آموزش و نوازندگي اشاره کرد.

وي اظهار داشت: نوازندگي در ارکستر از آداب خاصي برخوردار است و نوازندگان بايد در هنرستان يا در دانشگاه در گروه نوازي ها شرکت کرده باشند.

مرتضي پور همچنين تصريح کرد: ارکستر فعلي ارکستر جواني است و ميانگين سني ارکستر بين 25 سال تا 45 سال است و به همين دليل کار افراد مسن ارکستر سخت تر مي شود چون علاوه بر نوازندگي بايد به مبحث آموزش هم توجه ويژه اي داشته باشند و پيشکسوتان ارکستر بايد در راستاي آماده سازي آن فعاليت ويژه اي داشته باشند.

وي با اشاره به نوع قطعاتي که قرار است براي جشنواره موسيقي فجر اجرا شود، اظهار داشت: سعي کرديم نوع قطعاتي که براي برنامه ها استفاده مي‌کنيم را هم از آثار آهنگسازان ايراني و هم از قطعات کلاسيک غربي انتخاب کنيم و دليل مدنظر قرار دادن آثار آهنگسازان ايراني اين است که ارکستر سمفونيک نبايد از هيچگاه از اهداف اصلي خويش دور شود.

مرتضي پور با اشاره به بخش پايان نامه هاي ‌آهنگسازي در جشنواره موسيقي فجر امسال افزود: طبق صحبت هاي قبلي قرار بود در جشنواره امسال موسيقي فجر پايان نامه هاي دانشجويان آهنگسازي نيز در بخشي جداگانه مورد بررسي و در نهايت در معرض ارائه قرار بگيرد.

وي ادامه داد: به دليل اينکه تصميم داريم با فرصت بيشتري روي آثار افرادي که در رشته آهنگسازي موفق به دريافت مدرک شده اند کار کنيم بررسي پايان نامه هاي آهنگسازي را به سال آينده موکول کنيم.

رهبر ارکستر سمفونيک تهران خاطرنشان کرد: ارکستر سمفونيک هر کشور قلب موسيقي هر کشور است و اميدوارم اين ارکستر بيش از پيش مورد توجه قرار بگيرد.

گفتني است، نادر مرتضي پور علاوه بر رهبري ارکستر سمفونيک تهران، مدير هنري گروه کر ارکستر سمفونيک نيز هست و با نگاهي به کارنامه هنري درخشان وي متوجه مي‌شويم که اين رهبر بزرگ در سال 1357 کار خود را با ارکستر سمفونيک تهران به عنوان نخستين رهبر و نخستين مدير هنري ارکستر آغاز کرده است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.