قطع صادرات نفت ايران به اروپا، يونان را با مشکل جدي مواجه مي‌سازد

مقامات دولتي یونان اذعان کرند در صورتی که ایران تصمیم به قطع زودهنگام صادرات نفت خود به اروپا بگیرد، این کشور دچار مشکل جدي خواهد شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري فرانسه،" جورجیوس پاپا کنستانتینو" وزیر انرژی و محیط زیست یونان به همتایان خود در اتحادیه اروپا هشدار داده اگر ایران تصمیم بگیرد به قراردادهای نفتی خود پیش از ژوئیه آینده خاتمه دهد آتن برای تامین منابع انرژي با مشکل روبرو مي شود.

وي ضمن ابراز امیدواری به این که ایران چنین تصمینی اتخاذ نکند گفت: تعهد شرکای اروپایی را برای کمک به خود در صورت بروز مشکل در اختيار داریم.

" کنستانتینو" افزود: به همکاران خود در اتحادیه اروپا گفته ایم در حال مواجه شدن با مشکلی هستیم که حل آن فراتر از توان ماست.

همچنين وزیر انرژی یونان اذعان کرد کشورش به نفت ایران وابستگی زیادی دارد چرا که تهران بهترین شرایط تجاری را به آتن برای فروش نفت ارائه کرده در صورتيكه تامین هزینه آن به شکل عادی و از طريق ديگر كشورها براي يونان دشوار است. به گفته منابع دیپلماتیک اروپایی، یونان برای پرداخت بهای نفتی که از ایران می خرد بدون نیاز به ضمانت نامه شصت روز مهلت دارد و بعید است بتواند از شرایط مشابهی در صورت خرید نفت از کشورهای دیگر برخوردار شود.

"گونتر اوتینگر" کمیسر انرژی اتحادیه اروپا نیز تایید کرد که یونان نگرانی های خود بابت تامین نفت مورد نیاز در صورت قطع صادرات نفت ایران را به شرکایش منتقل کرده است. اوتینگر به علاوه تصریح کرد هیچ گونه تضمینی برای استفاده از مکانیسم های مالی اروپایی برای جبران شرایط سودمندی که ایران عرضه کرده است وجود ندارد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار