اجرای نظام 3-3-6 از سال تحصیلی 91-92 در مدارس خارج از کشور

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: نظام 3-3-6 از سال تحصیلی 91-92 در مدارس خارج از کشور اجرا می شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، علی اصغر یزدانی در خصوص استقرار نظام آموزشی 3-3-6 در مدارس خارج از کشور گفت: دستورالعمل اجرایی نحوه استقرار جدید نظام آموزشی جدید دی ماه 90 به مدارس جمهوری اسلام ایران در خارج از کشور ابلاغ شده است و همچنین اهداف کلی اهداف برنامه های درسی و جدول مواد درسی پایه ششم نیز به مدارس خارج از کشور ارسال شده است.
وی افزود: همچنین ترتیبی اتخاذ شده تا معلمین مدارس اولیا و دانش آموزان مدیران واحدهای آموزشی از هم اکنون نسبت به ساختار نظام آموزشی که از سال تحصیلی جدید 91-92 اجرا می شود آشنایی لازم را کسب کنند.
یزدانی گفت: از بعد فضای آموزشی و تجهیزات مشکل خاصی در حوزه خارج از کشور وجود ندارد اما در خصوص تامین نیروی انسانی در مدارس کشورهای حوزه خلیج فارس و مدرسه جمهوری اسلامی ایران درکویت و پاکستان به دلیل اینکه در دوره ابتدایی امکان اعزام نیروی به تعداد کافی وجود ندارد از ایران و از نیروهای بومی و محلی استفاده می شود.

یزدانی افزود:‌مشکلاتی نیز وجود دارد که از هم اکنون به مدیران مجتمع های آموزشی در کشورهای مزبور ابلاغ گردیده که ضمن برنامه ریزی دقیق نسبت به سهمیه برگزاری دوره های آموزشی خاص معلمین پایه ششم ابتدایی اقدامی نمایند.

وی تصریح کرد:‌به مدیران مجتمع های آموزشی و مدیران مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف ابلاغ شده است با برگزاری نشستهای مشترک و تشکیل جلسه با اولیای دانش آموزان و معلمین آنان را نسبت به اهداف تغییر نظام آموزشی و شیوه استقرار آن برنامه درسی ملی طرح های تحول بنیادین و غیره مطلع و توجیه نمایند.

یزدانی اظهار داشت: در خصوص معلمان دوره ابتدایی که هم اکنون در کشور محل ماموریت حضور دارند مکاتبات لازم با دفتر ارتقا و آموزش نیروی انسانی وزارت متبوع انجام پذیرفته است تا با توجه به اینکه امکان حضور آنان در داخل کشور وجود ندارد نسبت به برگزاری دوره های آموزشی نیمه حضوری و online برای آنان اقدام شود.

وی ادامه داد: در رابطه با معلمان ابتدایی که سال تحصیلی 91-92 به مدارس جمهوری اسلامی ایران در حوزه خارج از کشور اعزام می شوند مکاتبات لازم با دفتر ارتقا و اداره کل آموزش و پرورش استانهای کشور انجام پذیرفته است و ترتیبی اتخاذ شده تا تمای معلمین که در رشته آموزشی ابتدایی آزمون سال 90 حوزه خارج از کشور پذیرفته شده اند(اعزامی و تبعی) سال تحصیلی جاری و تا قبل از شهریور ماه 91 در دوره های آموزشی ضمن خدمت که در استانهای مربوط برای معلمان پایه دوم ابتدایی و ششم ابتدایی برگزار می شود شرکت کنند.

یزداین اضافه کرد: اعزام معلمین ابتدایی به مدارس خارج از کشور در سال 91 منوط به ارائه گواهی گذراندن دوره آموزشی ضمن خدمت در این دو پایه شده است.

وی گفت:‌از هم اکنون اداره اعزام مرکز نیز برنامه ریزی لازم به منظور تشکیل دوره آموزشی فشرده در تابستان 91 علاوه بر دوره های ضمن خدمت استانی برای معلمین اعزامی و تبعی دوره ابتدایی پیرامون پایه دوم ابتدایی و ششم ابتدایی انجام داده است.

وی افزود: مقرر گردید که در تابستان 91 و درزمان برگزاری دوره آموزشی ضمن خدمت معلمان اعزامی به مدارس خارج از کشور زمان خاصی به موضوع اجرای نظام آموزشی جدید وسایرمسائل مربوطه(طرح تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و غیره) اختصاص یابد.

قائم مقام وزیر در امور بین الملل و مدارس خارج از کشور تصریح کرد:‌با توجه به اینکه در اغلب مدراس تک کشوری حوزه اروپا‌،آسیا،‌آفریقا و خاورمیانه به دلیل پایین بودن تعداد دانش آموزان دوره ابتدایی و متنوع بودن پایه های تحصیلی کلاسهای دوره ابتدایی این واحدهای آموزشی به صورت چند پایه اداره می شود به نظر می رسد آموزگاران اعزامی به گونه ای آموزش لازم ببینند که در عمل با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت:‌در کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران فاقد واحد آموزشی است و در حال حاضر به دلیل پایین بودن تعداد دانش آموزان متقاضی و با شرایط سیاسی خاص کشورهای فوق امکان تاسیس مدرسه مطابق با نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران در آن کشورها وجود ندارد.

یزدانی افزود: در این گونه کشورها با توجه به رایزنی های این مرکز و مصوبه شورای عای آموزش و پرورش از متقاضیان تحصیلی در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران به صورت غیر حضوری (داوطلب آزاد) ثبت نام به عمل می آید.

وی گفت: به نظر می رسد که داوطلبان آزاد که خود زحمت مطالعه و یادگیری دروس را با حمایت خانواده های خویش تماما به عهده دارند در ابتدا با مشکلات مواجه شوند.

یزدانی افزود: بسته های آموزشی تنظیم شده توسط مولفین نیز تهیه و به تعداد دانش آموزان داوطلب آزاد متقاضی به این کشورها ارسال دارد و با همکاری مدارس آموزشی از راه دور تحت پوشش نسبت به تشکیل کلاسهای آموزشی غیر حضوری و online در دروس اصلی و پایه کمک مدرسین مربوطه برگزار نمایند./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار