به بهانه حضور در جشنواره تئاتر فجر؛

مسعود موسوي:محتوا نبايد فداي تکنيک شود

محتوا و مضمون آثار اجرايي به دليل اهميت آن و با توجه به وظيفه تئاتر در خصوص معرفي فرهنگ يک جامعه به هيچ عنوان نبايد فداي تکنيک و مولفه هاي فني شود.

مسعود موسوي نويسنده و کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه که با نمايش "به دهکده جهاني خوش اومدي پينوکيو" در سي امين جشنواره تئاتر فجر شرکت داشت در خصوص اين اثر و شرايط اجرايي در جشنواره به

خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران

گفت: متاسفانه اجراي نمايش ما در جشنواره با مشکلات عديده اي روبرو بود و طبق امضا با شوراي تئاتر شهر قرار بود شب قبل از اجرا و ساعت 10 سالن را تحويل بگيريم و نور بسته شود اما اين اتفاق نيفتاد.

وي افزود: ساعت 3 همان روز که اجرا داشتيم به ما براي بازبيني کار خبر دادند و بايد بگويم ما هيچ اجراي کاملي در پايان تمرينات همراه با نور و دکور نداشتيم اجرا کنيم.

موسوي اظهار داشت: از اجراي دوم جشنواره راضي بوديم و توانستيم اشکالات را در آن برطرف کنيم.

اين کارگردان بيان کرد: اميدوارم بتوانم تجربيات اين دو اجراي جشنواره را در اجراي عمومي پياده کنم و نمايشي مطلوب ارائه دهم.

وي با اشاره به اينکه حضور جوانان در جشنواره تئاتر مطلوب و محسوس بود، گفت: جوانان آينده ساز تئاتر کشور هستند و بايد بتوانند با کسب و تجربه سکان دار اين کشتي در آينده باشند.

کارگردان "به دهکده جهاني خوش اومدي پينوکيو" تصريح کرد: حضور تئاتر شهرستان ها در جشنواره سي ام چشمگير بود اما اين مسئله بيشتر از لحاظ کمي حس شد و اميدوارم در آينده آثار با کيفيت تر ارائه شود.

موسوي با بيان اين که آثار بخش بين الملل بسيار ضعيف بود، ابراز کرد: من موفق شدم تمام آثار خارجي جشنواره را ببينم و متاسفانه همه آن ها ضعيف بودند.

وي افزود: در تمام آثار خارجي تنها تکنيک حرف اول را مي‌زند در صورتي که تکنيک بايد در خدمت محتوا باشد که متاسفانه ما شايد محتواي پربار نبوديم.

اين مدرس دانشگاه بيان کرد: به دليل ضعيف بودن آثار خارجي به داوران هيچ کدام از آن ها را به عنوان اثر برتر انتخاب نکردند و اين مسئله ضعف محتوايي آثار را نشان ميدهد.

وي گفت: اگر قرار است اهالي تئاتر را با تکنيک آشنا کنيم نبايد از محتوا دور شويم و به نظر من اين فکر اشتباه است.

موسوي در خصوص مسئله مطرح شده از سوي رحمت اميني دبير جشنواره سي ام مبني بر تمرکز فني در آثار و اهميت آن اظهار داشت: به نظرم اين ايده غلطي است پس وضعيت تئاتر ملي ما چه مي شود تکليف نويسندگان قدر چگونه خواهد بود من فکر مي‌کنم هيچ گاه متن و محتوا نبايد فداي تکنيک شود.

وي گفت: به طور حتم اگر اين رويه را پيش بگيريم دانشجويان آينده به بي راهه خواهند رفت و از درون تهي مي‌شويم ما ابزار لازم را براي اين تکنيک ها نداريم و اگر محتوا را هم فراموش کنيم از هر دو سو خالي مي‌شويم.

وي بيان داشت: محتواي آثار ايراني در جهان جاي خالي دارد و نبايد از ان دور شد تئاتر معرف فرهنگ يک جامعه است و بايد از تاثيرات منفي آن جلوگيري کرد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار