سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی :

ايران در گسترش مراكز تندرستي در دنيا بي سابقه است

برحسب آمارها مردم ازايجاد مراکز تندرستی و مشاوره سلامت استقبال کرده‌اند و مي توان مشاهده كرد با امکانات موجود می‌توان برنامه‌های بهداشتی و ارتقا سلامت را در جامعه افزایش داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حسن ابوالقاسمی در بازدید از نخستین مرکز تندرستی و مشاوره سلامت (سردار جنگل) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که تحت نظر وزارت بهداشت برای ارتقاء سلامت افراد جامعه ارائه خدمات می‌کند، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های دانشگاه گسترش مراکز تندرسی است که این امر در دنیا نیز سابقه موفقی دارد.
وی افزود: در مراکز تندرستی جمعیت سالم را هدفگیری می‌کنند تا قبل از بیماری بتوان مداخلات لازم را انجام داد و حتی بیماری‌های را در مراحل نخست شناسایی کرد.

ابوالقاسمی تصریح کرد: باید در این راستا از ظرفیت مراکز تحقیقات، دانشجویان علوم پایه و کارشناسان بهداشت به نحو احسن استفاده کرد و همچنین سازمان های بیمه‌گر نیز برای اقدامات بیمه‌ای جهت موارد پیشگیری اقدام کنند.


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه هیچ تردیدی نیست که گسترش مراکز تندرستی بسیار الزامی است، افزود: ظرفیت‌ها برای نهادینه کردن پروژه‌ها در دانشگاه‌ها باید صورت پذیرد زیرا فرآیند ارائه پروژه برای اجرا در کل کشور باید از وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها منتقل شود و این از وظایف ما است.

وی با بیان اینکه نتایج مرکز تندرسی و مشاوره سلامت سردار جنگل در طول 5 سال قدمت خود بسیار خوب بوده است، افزود: برآن هستيم تا این مراکز تندرستی و مشاوره سلامت را حداقل 10 تا 15 مرکز در تهران گسترش دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: همچنین در این راستا باید فضاهای کهنه مراکز بهداشتی و درمانی را بهبود بخشیم زیرا افرادی که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند در نگاه نخست با مشاهده فضای خوب می‌تواند اطمینان بهتری برای ارائه خدمات خود دریافت کند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه اولویت ما امروز بیماری‌های غیرواگیر است زیرا زمانی "بار بیماری" مدنظر بود و حال ریز فاکتورها باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: برخی سؤالات در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند به یک نوع فرهنگ‌سازی تبدیل شود به‌طور مثال باید با گسترش مراکز بهداشتی و تندرستی وضعیت تغذیه افراد مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

در ادامه این بازدید نیز به ترتیب احمدرضا فرسار معاون بهداشتی دانشگاه و رحیمی مسئول مرکز تندرستی سردار جنگل در سخنرانی کوتاهی وضعیت و آمار عملکردها و همچنین تاریخچه این مرکز و اهداف آن را تشریح کردند.

همچنین در بازدید ابوالقاسمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مرکز تندرستی و مشاوره سلامت سردار جنگل پیمانه مالکی کارشناس قلب و عروق این مرکز در تشریح روند اجرایی و عملکرد برنامه‌های این مرکز اظهار داشت: در این مرکز در حدود 20 هزار نفر از افراد جامعه تحت پوشش هستند و مرکز تندرستی سردار جنگل به عنوان نخستین مرکز تندرستی و مشاوره سلامت تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه خدمات می‌دهد.

وی افزود: مرکز تندرستی و مشاوره سلامت به منظور شناسایی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون، پوکی استخوان و مقابله با مصرف دخانیات، مصرف غذاهای نامناسب، اضافه وزن یا چاقی و کم تحرکی راه‌اندازی شده است و در نهایت هدف آن توانمند‌سازی مردم به منظور اصلاح شیوه زندگی و حفظ سلامت آنها است.

مالکی با بیان اینکه خدمات مرکز تندرستی و مشاوره سلامت سردار جنگل که به تمامی افراد بالای دو سال ارائه می‌شود شامل فشار خون، فعالیت بدنی، الگو و عادات غذایی، مصرف دخانیات است، افزود: در این مرکز احتمال ابتلا به دیابت یا سرطان‌ها، اضافه وزن یا چاقی، اختلالات چربی خون و سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و در نهایت دیابت و بیماری‌های مزمن افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این کارشناس قلب و عروق با اشاره به تعیین برنامه غذایی مناسب، مشاوره و آموزش پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، خدمات ترک سیگار و معرفی به مراکز ورزشی و تخصصی برای پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروقی در افراد که در این مرکز صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: این مرکز هم روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 15 تا 19 آماده پذیرش تمام شهروندان است.

مالکی افزود: بیشترین مراجعان به مرکز تندرستی زنان هستند که میانگین سن آنان 35 تا 54 سال است و بیشترین مراجعات نیز به دلیل تغذیه نامناسب بوده و در ادامه آن اختلالات چربی فراوان، دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های استخوان و مفاصل، آسم و بیماری‌های قلبی از دیگر بیماری‌هایی است که در این مرکز تندرستی به ترتیب از مراجعه کنندگان بسیار زیاد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با ارائه خدمات بهداشتی و مشاوره‌های مناسب توانسته‌ایم 25 درصد جمعیت مراجعه کننده را تحت کنترل مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در آوریم و در مجموعه تغذیه نامناسب، چاقی و افزایش وزن، کم تحرکی و مصرف دخانیات از عوامل خطری بوده است که در این مرکز تحت کنترل در آمده است./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.