روسيا اليوم:

غرب به سرکردگي آمريکا قوانين بين المللي را ناديده مي گيرد

تحليلگر سياسي مرکز مطالعات راهبردي روسيه در روسيا اليوم، با هشدار درباره اينکه غرب به سرکردگي آمريکا در حمله به کشورهاي ديگر قوانين بين‌المللي را زير پا مي‌گذارند، تاکيد کرد: اسرائيل و آمريکا نيازي ندارند از خاک آذربايجان براي حمله به ايران استفاده کنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، "اجدر کورتوف" در گفتگو با شبکه تلويزيوني روسيا اليوم، درباره احتمال حمله نظامي به ايران و تهديدهاي مسئولان نظامي و غير نظامي آمريکا گفت: نبايد در اين باره تحولات دوره معاصر را فراموش کنيم. آمريکا و متحدانش در چارچوب ناتو و بزرگ‌ترين متحد راهبردي‌اش در منطقه؛ يعني اسرائيل، هميشه براي جنگ‌افروزي تلاش مي‌کنند و اين تلاش‌ها فقط عليه ايران نيست. ديديم که چگونه قوانين بين‌المللي، درباره حاکميت کشور‌ها، نقض شد و چگونه متجاوزان قطعنامه‌هاي بين المللي را نقض و به کشور يوگسلاوي حمله کردند. پس از آن، در دوره کنوني نيز، به کشوري مستقل، مانند ليبي حمله و نظام حاکم آن را نابود کردند.

امروز نيز تلاش مي‌شود چنين اقدامي درباره سوريه انجام شود.

وي گفت: سوريه به مرزهاي روسيه و ايران بسيار نزديک است. علاوه بر آن، سوريه و ايران پيمان نظامي با يکديگر امضا کرده‌اند. از اين رو، تدابير براي حمله نظامي به سوريه انجام شده است. مناطقي در ترکيه و اردن براي اين منظور آماده شده است و از اين مناطق سلاح و مبارزان به سوريه منتقل مي‌شود که رسانه‌هاي غربي اين مبارزان را انقلابيون شريف معرفي مي‌کنند.

تحليلگر سياسي مرکز مطالعات راهبردي روسيه تصريح کرد: آمريکايي‌ها و ناتو در پاکستان، افغانستان و کشورهاي حوزه خليج فارس نيز پايگاه نظامي دارند. از اين رو، نيازي نيست که در آذربايجان نيز پايگاه نظامي داشته باشند. وانگهي، چند سال پيش، بين ايران و باکو درباره رفع تنش نظامي توافق‌نامه‌اي امضا شد. درباره استفاده از خاک آذربايجان براي حمله به ايران مسئله ديگري نيز وجود دارد و آن تلاش براي ناامن کردن امور داخلي ايران با کمک دولت آذربايجان است. شمار آذري‌هاي ساکن ايران بسيار زياد است. در مناطقي، مانند تبريز هميشه وضع از داخل، و البته از سوي آمريکايي‌ها، ناامن مي‌شود تا، با هدف برهم زدن وحدت ملي ايران، حس جدايي طلبي را در آن‌ها تحريک شود.

اجد کورتوف درباره موضع روسيه و چين درباره حمله نظامي احتمالي به ايران گفت: تصور مي‌کنم که در بد‌ترين حالت، يعني آغاز جنگ عليه ايران، روسيه در عمل و به طور مستقيم اقدام نظامي انجام نخواهد داد و، دست‌کم، علت آن نيز اين است که بين دو کشور ايران و روسيه توافق‌نامه اتحاد نظامي وجود ندارد. اين يعني علتي براي دخالت روسيه وجود ندارد. علاوه بر آن، بايد بدانيم که روسيه توانمندي شوروي را ندارد. روسيه براي بازيابي جايگاه يک کشور ابرقدرت، بايد سياست احتياط‌آميزي در پيش گيرد.

وي گفت: علاوه بر اينکه سياست خارجي روسيه به ايران توجه دارد، بايد گفت که به آمريکا، چين و اروپا نيز توجه دارد. ارائه کمک و حمايت نظامي به ايران تصميم خطرناکي است. روسيه مي‌تواند در عرصه سياسي پيشنهادهاي سياسي ارائه دهد و به عنوان عضو دائم شوراي امنيت به همراه چين درباره اين مسئله تصميم گيرد و مانع تجاوزگري شود.

اجدر درباره موضع ترکيه درباره ايران و سوريه نيز گفت: سياست خارجي ترکيه، طي سال‌هاي اخير، به طور چشم‌گيري، تغيير کرده است. بسياري از کار‌شناسان تاکيد مي‌کنند که ترکيه در سياست خارجي‌اش به رويکرد عثماني جديد روي آورده است و در اين باره به کتاب "احمد داوود اغلو"، وزير امور خارجه اين کشور، و سخنان «رجب طيب اردوغان»، نخست وزير ترکيه، استناد مي‌کنند.

وي گفت: سياست ترکيه فعال‌تر شده است. ترکيه پس از سال‌ها انتظار براي پيوستن به اتحاديه اروپا و اجازه ندادن به آن، چرخشي در رويکردش ايجاد کرد و به احياء امپراتوري عثماني و توسعه نفوذش در خاورميانه روي آورد تا به کشور تاثيرگذار منطقه تبديل شود.

کار‌شناس روس تصريح کرد: بر اساس گام‌هاي مستحکم و بلندي که ترکيه در تعامل با اسرائيل برداشت، امري که پس از حادثه کشتي آزادي نمود بيشتري داشت، سران کنوني ترکيه مي‌توانند اقدامات زيادي انجام دهند، اما، در عين حال، ايران نيز اهدافي در منطقه دارد و خواهان اين است که به کشور اول منطقه تبديل شود. در اينجا، ترکيه و ايران با يکديگر رقابت مي‌کنند، اما آنکارا آن‌چنان متهور نيست که در رويارويي زياده‌روي کند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار