سرطان سومين اولويت بهداشتي كشور است

از سوي مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد سرطان به عنوان سومين اولويت بهداشتي كشور در نظر گرفته شده است و نياز به مداخله برنامه‌ريزي شده‌اي به منظور پيشگيري و كنترل دارد.

به گزارش سرويس علمي،پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  بر اساس اعلام مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد، سرطان سومين عامل مرگ و مير در ايران است.
بر اساس اين گزارش، با توجه به ميزان بروز مرگ و مير بالا و بار سنگين مالي كه بر دوش سيستم بهداشتي مي‌گذارد، سرطان به عنوان سومين اولويت بهداشتي كشور در نظر گرفته شده است و نياز به مداخله برنامه‌ريزي شده‌اي به منظور پيشگيري و كنترل دارد. زنان نقش عمده‌اي در استواري نظام خانواده دارند و سرطان هاي بانوان نه تنها از جنبه سلامتي بلكه از جهت اختلالي كه در كانون خانواده و آرامش فكري و روحي فرزندان ايجاد مي‌كنند، مورد توجه چند جانبه قرار مي‌گيرند.
بر پايه اين گزارش، در كشور ما شايعترين سرطان بانوان سرطان پستان است. از علائم آن مي‌توان توده پستان بدون درد، ماموگرافي غير طبيعي و در موارد پيشرفته ترشحات خوني، تغييرات پوستي، تغيير در اندازه و شكل پستان و زخم را نام برد.
بر اساس اعلام مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد، متاسفانه حتي زنان جوان هم از ابتلا به سرطان پستان مصون نيستند، خصوصاً آنكه در كشور ما اوج فراواني سن سرطان پستان دهه چهار و پنج بوده که يك دهه پايين‌تر از آمارهاي جهاني است. به همين دليل توصيه مي‌شود همه خانم هاي جوانتر از چهل سال، هر سه سال يكبار از اين جهت معاينه شوند و خود نيز ماهي يكبار پستان هاي خود را معاينه كرده، در صورت وجود هرگونه يافته غير طبيعي با پزشك خود مشاوره کنند.
بر اساس اين گزارش، زنان از چهل سالگي بايد افزون بر معاينات، ماموگرافي (تصويربرداري از پستان) هم سالانه انجام دهند و با تكرار اين بررسي‌ها به صورت منظم، مي‌توان سرطان پستان را در مراحل اوليه شناسايي و نسبت به درمان قطعي آن اقدام کرد.
بر پايه اين گزارش، سرطان رحم نيز شايعترين بدخيمي دستگاه توليد مثل زنان دنيا است كه در اغلب موارد با خونريزي غير طبيعي مشخص مي‌شود. توصيه مي‌شود هر خانم يائسه كه دچار خونريزي هاي غير طبيعي شده و يا هر خانم در سنين باروري كه پريودهاي غير طبيعي دارد، بايد به متخصص زنان مراجعه و تحت بررسي‌هاي لازم قرار گيرد.
گفتني است: نشست علمي بيماري سرطان هاي آندومتر و پستان نيمه دي ماه در دانشگاه علوم پزشکي مشهد برگزار مي شود. اين نشست به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص اپيدميولوژي سرطانهاي آندومتر (رحم ) و پستان پانزدهم دي ماه به مدت يک روز برگزار مي شود . /ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار