نگاهی بر راهبرد جنگ الکترونیک‌ رژیم صهیونیستی

در قرن بیست و یک دیگر آن‌گونه که باید شاهد جنگی مستقیم نباشیم که تجاوز نظامی عیان را به دنبال داشته باشد؛ جنگ‌ها در این قرن بیشتر خود را به شکل جنگ در عرصه‌های مجازی و اینترنتی نمایان می‌سازند،‌ موضوعی که رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه از آن غافل نمانده است

به گزارش خبرنگار وبگردی باشگاه خبرنگاران ”جنگ‌ الکترونیکی” یا “جنگ سایبر” جدیدترین و مدرن‌ترین جنگ از انواع جنگ‌هاست که رژیم صهیونیستی این روزها علیه دشمنان خود دست به آن می‌زند و “یورام کوهن”، رئیس سرویس امنیت عمومی اسرائیل (شاباک) آشکارا از آن سخن گفته و تاکید می‌کند که این نوع از جنگ مهم‌ترین و خطرناک‌ترین نوع جنگ و چالش‌هایی است که اسرائیل در حال حاضر با آن مواجه است، چون طرف‌های خصم نیز با هدف دستیابی بر اطلاعات و نفوذ در اسرائیل دست به آن می‌زنند و به همین دلیل به نظر می‌رسد، نفوذ در سیستم‌های ابر کامپیوترهای شرکت‌ها و موسسات بزرگ اسرائیل مهمترین خطری باشد که با آن مواجه هستند.

 

این سخنان کوهن کمتر از یک هفته پس از موافقت کابینه رژیم صهیونیستی در ۱۸ می ۲۰۱۱ با تاسیس “هیئت قومی مبارزه با هکرهای کامپیوتری” و در چارچوب استراتژی اسرائیل برای مقابله با حملات الکترونیک ایراد شد که سیستم‌های کامپیوتری این کشور در معرض آن قرار می‌گیرد.

 

 

 

* اهمیت و ابعاد مختلف جنگ الکترونیک در اسرائیل

 

در همین راستا مرکز تحقیقات امنیت قومی اسرائیل پژوهشی تحت عنوان “جنگ الکترونیک.. مفاهیم و توجیهات و اهداف اسرائیل” توسط ساموئل ایوین” و “دیوید سمین-طوف” منتشر کرد که در آن به نه تنها به مفهوم جنگ الکترونیک می‌پردازد، بلکه اهمیت و ابعاد مختلف تاثیر آن بر اسرائیل را بررسی می‌کند.

 

برای تبیین اهمیت جنگ الکترونیک برای اسرائیل این پژوهش به تحقیقی استناد می‌‌کند که شرکت سرمایه‌گذاری اقتصادی بین المللی “مکنزی” در سال ۲۰۱۰ انجام داد و در آن به “اقتصاد اینترنتی در اسرائیل” اشاره کرد که پایه و اساس صنعت تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات معروف به ICT را تشکیل می‌دهد و تاکید می‌کند که این نوع از اقتصاد طی دو سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ۵۰ میلیارد شیکل یا حدود ۱۳٫۵ میلیارد دلار از درآمدهای اسرائیل را تشکیل داده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۵ به حدود ۸۵ میلیارد شیکل یا ۲۲٫۷ میلیارد دلار افزایش یابد

 

 

 

* اقتصاد اینترنتی و تاثیرگذاری مستقیم آن در حوزه امنیت

 

نکته مهم در این پژوهش این است که اقتصاد اینترنتی در اسرائیل سهم و مشارکت مستقیم و تاثیرگذاری در حوزه امنیت این رژیم دارد و حوزه‌های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات مهمترین بخش توانمندی اسرائیل در حوزه تکنولوژی را تشکیل می‌دهد‌،‌ چون این حوزه به اسرائیل اجازه می‌دهد، حصارهای جغرافیایی کشورها را در هم بشکند و در عین حال روابط مستحکم و عمیقی با طرف‌های مختلف در جهان برقرار کند، همانگونه که عاملی اساسی و مهم در تقویت ارتباط قدرت‌های محلی در اسرائیل با یک‌دیگر به شمار می‌آید.

 

 

 

* سیستم‌های جنگ الکترونیک

 

پس از آن این پژوهش‌های به اقدامات و سیاست‌های اتخاذ شده توسط اسرائیل در عرصه جنگ الکترونیک ‌پرداخته و تاکید می‌کند که در سال ۱۹۹۷ این رژیم طرح تاسیس “پایگاه اطلاعاتی” را در وزارت دارایی ارائه داد که اداره و کنترل این پایگاه را گروهی از برجسته‌ترین کارشناسان امنیت اطلاعات الکترونیکی اسرائیل بر عهده داشتند.

 

همچنین از دیگر اهداف اجرای این طرح تامین امنیت داده‌های رژیم صهیونیستی و همچنین پیگیری اجرای طرح‌های بین المللی در عرصه امنیت داده‌ها و تلاش برای ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی با امنیت بسیار بالای داده‌ها و ارتباطات با دیگر مراکز بین المللی مشابه بود.

 

 

 

* تشکیل کمیته امنیت اطلاعات اسرائیل

 

در سال ۲۰۰۲ “کمیته امنیت اطلاعات” سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل (شاباک) برای تامین امنیت سیستم‌های کامپیوتری سازمان و مقابله با نفوذ هکرها به این سیستم تشکیل شد تا ۷ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۹ “هیئت سایبر” در این رژیم تشکیل شود، هیئتی که سرلشکر “گابی اشکنازی”، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی آن را عرصه مناسبی برای ورود اسرائیل به عرصه جنگ‌های استراتژیک عنوان و تاکید کرد که ارتش اسرائیل به این وسیله این توانایی را می‌یابد که وارد حوزه جنگ‌های اطلاعاتی و اینترنتی شود.

 

این کمیته در یگان ۸۲۰۰ شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) تشکیل شد و اعضای آن را نمایندگی از شعبه دایره اطلاعات نظامی و نمایندگانی از یگان شنود موساد را تشکیل می‌دهند.

 

 

 

* تشکیل دایره ساماندهی اطلاعات

 

در ۲۷ مارس ۲۰۱۱ کابینه رژیم صهیونیستی با تشکیل “دایره ساماندهی اطلاعات” موافقت کرد و این هیئتی وزارتی است که مهمترین وظیفه آن نظارت بر تمام سیستم‌های کامیپوتری وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی و اجرای طرح تاسیس “پایگاه اطلاعات کامپیوتری کلان” این رژیم است.

 

 

 

* کمیته مبارزه با هکرهای سیستم‌های کامپیوتری

 

اما اقدام مهم‌تر و بزرگ‌تر در عرصه ساماندهی و آمادگی اسرائیل برای ورود به جنگ‌های الکترونیکی را باید در موافقت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در تشکیل “کمیته مبارزه با هکرهای سیستم‌های کامپیوتری” در ۱۸ می گذشته ملاحظه کرد.

 

مهمترین وظایف این کمیته افزایش توانمندی‌‌های اسرائیل در حمایت از سیستم‌های ابر کامپیوترهای اسرائیل در برابر هکرها و حملات تروریستی اینترنتی است.

 

بر این اساس انتظار می‌رود که این کمیته تغییر و تحولی اساسی در اسرائیل در عرصه جنگ الکترونیک بوجود آورد، به ویژه ان‌که عملا و رسما توسط دستگاه‌ها و کابینه این رژیم حمایت می‌شود. این درحالی است که تشکیل این کمیته توسط رژیم صهیونیستی به معنای ورود رسمی این رژیم به عرصه جنگ‌های الکترونیک در سطوح سیاسی – استراتژیک است.

 

 

 

* همکاری‌های بین المللی اسرائیل در عرصه جنگ الکترونیک

 

اما اسرائیل برای بالا بردن توانمندی‌های خود در این عرصه تنها به تشکیل این کمتیه اکتفا نکرد، بلکه تلاش کرد، قراردادهایی در این حوزه با هم‌پیمان و متحد همیشگی‌اش آمریکا به امضا برساند و به همین منظور در می ۲۰۱۱ هماهنگ کننده ویژه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی استراتژی بین المللی با دولت آمریکا در عرصه امنیت الکترونیکی تهیه و تدوین کرد و برسر ان میان دو طرف توافق‌های لازم نیز صورت گرفت.

 

 

 

* استراتژی جنگ‌های الکترونیکی

 

پژوهش ارائه شده توسط مرکز مطالعات امنیت قومی اسرائیل “استراتژی فراگیر و تمام عیاری” برای ورود موفق اسرائیل به جنگ‌های الکترونیکی با توجه به شرایط کنونی حاکم بر عرصه بین المللی ارائه می‌دهد که در آن بر “تکنولوژی اطلاعات” تکیه بسیاری شده است و این نکته‌ای است که دیگر کشورهای قدرتمند جهان نیز در جنگ الکترونیکی خود در عرصه بین المللی بر آن تاکید بسیار می‌کنند.

 

 

 

مقرر است، اتخاذ این استراتژی اهداف ذیل را برای اسرائیل محقق کند:

 

- ایجاد فضا و عرصه الکترونیکی امن در اسرائیل که به این رژیم اجازه می‌دهد، اهداف قومی خود را در عرصه‌های اداری و اقتصادی و اجتماعی و خارجی و غیره محقق کند.

 

- توجه به تقویت عوامل امنیتی در عرصه‌ الکترونیک.

 

 

 

همچنین قرار است اجرای این استراتژی با تکیه بر اصول و مبادی کاری زیر به اجرا گذاشته شود:

 

- بذل توجه ویژه به عرصه الکترونیکی به عنوان یکی از عرصه‌های قومی جدید اسرائیل که باید از آن به دفاع برخاست.

 

- ایجاد رهبری و فرماندهی و دستگاهی مرکزی برای اداره جنگ‌های الکترونیک.

 

- تدوین ساختاری الکترونیکی و منظومه امنیتی و قرار دادن آن در راس اولویت‌های امنیت قومی اسرائیل.

 

- ایجاد سیستم دفاعی الکترونیکی فعال و فراگیر.

 

- تقویت همکاری بخش عمومی و خصوصی در عرصه‌ منظومه‌های دفاع الکترونیک و گسترش این همکاری‌ها بویژه همکاری‌های امنیتی با طرف‌های خارجی.

 

 

 

* تاکید بر توجه به موضوع جنگ الکترونیک

 

همچنین این پژوهش تاکید ویژه‌ای بر این نکته می‌کند که مسئولان اسرائیلی باید به موضوع جنگ الکترونیک به عنوان یکی از جدیدترین عرصه‌های نبرد در عصر کنونی نگاه کرده و به ان توجه ویژه داشته باشد و این نوع از جنگ‌ها به حوزه استراتژی امنیت عمومی اسرائیل یا استراتژی جنگی و امنیتی آن افزوده شود و این دقیقا همان توصیه‌ای است که کمیته امنیتی متشکله توسط وزارت جنگ اسرائیل در آوریل ۲۰۰۶ به ریاست “دنی مریدور” بر آن تاکید داشت.

 

این پژوهش در پایان تاکید می‌کند، اسرائیل فرصت خوبی دارد تا در این عرصه از جنگ‌ها سرآمد بسیاری از کشورها باشد و به همین دلیل توصیه می‌کند که مقامات این رژیم توجه ویژه‌ای به این نوع از جنگ‌ها داشته باشند.

 

منبع :خبرگزاری فارس

 
 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار